• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

24h vridbar bezel och faktor 2,5!

Smulan

Rolex
Förmodligen redan känt i klocksvängen men upptäckte just att bezeln går att använda som en count up funktion mot minutvisaren, bara att multiplicera med 2,5 :)

Edit. En blid säger mer tusen ord.

gmt count up.jpg
 

Smulan

Rolex


Om jag vill ta tid vrider jag bezeln så att 24 står mitt för minutvisaren.

När minutvisaren flyttat sig till tex 4 på bezelindikering har det gått 4x2,5 minuter = 10 minuter.

När den står på tex 17 har det gått 17x2,5 minuter (lättare i huvudet 16x2,5= 40 + 2,5) 42,5 minuter

Sitter nu med Glycine GMT med totalt 3 tider vilket gör att det ofta går att byte en tid mot count up istället.
 

rogart-63

Patek
Om jag vill ta tid vrider jag bezeln så att 24 står mitt för minutvisaren.

När minutvisaren flyttat sig till tex 4 på bezelindikering har det gått 4x2,5 minuter = 10 minuter.

När den står på tex 17 har det gått 17x2,5 minuter (lättare i huvudet 16x2,5= 40 + 2,5) 42,5 minuter

Sitter nu med Glycine GMT med totalt 3 tider vilket gör att det ofta går att byte en tid mot count up istället.

Du får nog visa vad du har för bezel ? Vi vanliga dödliga har bara en 0-60 minuters indelning på bezeln .Å då är det ju inte så svårt att räkna ut tio minuter om man ställer pilen på minutvisaren .När det gått tio minuter står minutvisaren på 10 .
 

Smulan

Rolex
Du får nog visa vad du har för bezel ? Vi vanliga dödliga har bara en 0-60 minuters indelning på bezeln .Å då är det ju inte så svårt att räkna ut tio minuter om man ställer pilen på minutvisaren .När det gått tio minuter står minutvisaren på 10 .

Det är GMT bezel graderad 24 timmar!


Men omvänt kan du använda din 60 min bezel för 12-timmars gmt visning mot timmvisaren med bärkningen x2/10

5min är då 5x2/10 = kl 1timme

20min är då 20x2/10 = kl 4 timme

55min är 55x2/10 = kl 11 :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Långsökt och onödigt, men 2,5 x 24 = 60, så visst. :)
2,5 är i och för sig lätt att gångra med i huvudet, men det känns ju ändå lite för krångligt för att vara användbart.

Edit: funkar ju med 12h-bezel också om man gångare med 5 istället (12 x 5=60)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hmmm vilken nytta? Hela världen är på samma minut alltid.. Jag kanske är tröttare än vanligt idag men förstår inte nyttan. :chicken:
 

Smulan

Rolex
Långsökt och onödigt, men 2,5 x 24 = 60, så visst. :)
2,5 är i och för sig lätt att gångra med i huvudet, men det känns ju ändå lite för krångligt för att vara användbart.

Edit: funkar ju med 12h-bezel också om man gångare med 5 istället (12 x 5=60)

Behöver du ta tid med en GMT-bezel är det inte onödigt och tar du en dykare till Thailand kan det vara praktiskt att hålla koll på hemmatiden :) Men man bör nog lägga några minuter på att vänja sig. Kör man bara en klocka blir det snabbt enkelt men lite jobbigare om byter ofta :)
 

Lowe92

Cartier
Är väl inte så svårt att tänka utan att räkna x2,5. Du ser väl tydligt hur långt minutvisaren gått från 24h märket, halva uret = 30 min osv. Bara tänka att varannan mark är en femminutersmarkör, känns lättare imo.
 

Smulan

Rolex
Är väl inte så svårt att tänka utan att räkna x2,5. Du ser väl tydligt hur långt minutvisaren gått från 24h märket, halva uret = 30 min osv. Bara tänka att varannan mark är en femminutersmarkör, känns lättare imo.


Ja det fungerar ju också som en " höftning" men det är rätt svårt att avgör exakt hur mycket tid som förflutit vid knepigare visarställningar eller tar nog i alla fall längre tid.

Visst, 2,5:ans tabell känns lite främmande men praktiserar men den lite så fastnar den snart. :)
 

Smulan

Rolex
Jag fick förklarat för mig ytterligare en metod att göra detta som är lite trevlig.

"Vrid bezelns pilmarkering mellan (24 och 2) till minutvisarens läge när tidtagningen skall börja. När tidtagningen är klar notera vilken timma minutvisaren pekar på. Vrid bezelns pilmarkering (mellan 24 och 2) så att den hamnar på kl 12 rakt upp. Läs nu av antal minuter (på klockans inre 0-60 skala) där den uppmätta timmarkering hamnat."

Fungerar utmärkt även detta men det går trots allt snabbare att multiplicera med 2,5 :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag fick förklarat för mig ytterligare en metod att göra detta som är lite trevlig.

"Vrid bezelns pilmarkering mellan (24 och 2) till minutvisarens läge när tidtagningen skall börja. När tidtagningen är klar notera vilken timma minutvisaren pekar på. Vrid bezelns pilmarkering (mellan 24 och 2) så att den hamnar på kl 12 rakt upp. Läs nu av antal minuter (på klockans inre 0-60 skala) där den uppmätta timmarkering hamnat."

Fungerar utmärkt även detta men det går trots allt snabbare att multiplicera med 2,5 :)

Gillar dig, du har hittat din grej. Kör hårt.
 
Topp