• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

TLåbbman

Omega
Jag har ingen som helst erfarenhet av servicen hos AD (annat än vid köp av nya klockor), alltså jag har aldrig servat eller på annat sätt haft med dem att göra (eftersom mitt intresse inte har jättemånga år på nacken och jag bara ägt nya klockor). Hur som helst, en skruv i länken på min BLNR har varit lös ett tag. Jag har inga egna yttepytteskruvmejslar så jag har med med fingret skruvat in den igen, vilket såklart inte givit tillräckligt moment så den har sakteliga skruvat ur sig själv igen, så jag har skruvat in den med fingret igen osv. *repeat*.

Så när jag råkade gå förbi en AD (i ett annat land än där jag köpt klockan), gick jag in och frågade om de helt enkelt bara kunde dra åt denna skruven. Det kanske var naivt av mig att tro att om man dyker in hos AD med en tämligen ny rolle så det kunde de väl gjort helt pro bono, just för att upprätthålla sitt servicerykte och varumärke. Men (med reservation för språkförbistringar) slutade det med att de ville ha 250 spänn för "arbetet". Jag tackade dock nej och gick därifrån.

Frågan är då - är detta kutym?
Måste detta göras hos den AD som jag köpt den och kunna påvisa att jag har garanti kvar på klockan för att det ska vara gratis?
Klockan är såpass ny att det fortfarande är garanti på den, OM detta nu skulle spela roll, men jag anser ju att om rolex vill upprätthålla sitt rykte så borde det för en sådan petitess inte spela roll med garanti.
 

Kugghjul

Panerai
Helt för djävligt! Precis som bensinstationerna som ENVISAS med att jag skall betala för bensin trots att min Rolls inte är ett år gammal...
(obs ironi!)

Se dock till att fixa det innan du tappar klockan, DET lär bli dyrt! Och det är inte (enbart) moment som saknas, skall det göras korrekt och proffsigt så skall skruven och eventuellt gängorna rengöras, för att sedan fixeras med loctite, som sedan har en viss härdningstid innan du skall belasta det (ha på dig klockan).

Varför inte gå dit du köpte klockan om du vill ha det gjort gratis, om de anpassat armbandet till dig så gjorde de det nämligen inte ordentligt första gången... För de glömde uppenbarligen att fixera skruven med loctite. Enligt min erfarenhet fixerar Rolex alla skruvar med loctite (eller deras egna medel, som har annan färg, tror jag) från fabrik. De som anpassat ditt klockarmband gjorde inte sitt jobb ordentligt...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Som tidigare talare sagt; gå dit du köpte den ifrån. Ska de också ha betalt för den tjänsten är det verkligen ruttet.
Att andra vill ha det kan jag tycka är ruttet, men jag är samtidigt inte förvånad.
Garanti: det lär kvitta vem som drar dit skruven så länge denne inte sabbar skallen på skruven. Tro inte att garantin täcker felaktig hantering. Och låt inte vem som helst hantera gängsäkringen, om den tanken slagit dig. Klantigt hanterat så har skruven förmodligen tagit ett steg närmare ett permanent montage, och det vill du inte.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hur tight sitter det med loctite? Omöjligt att skruva loss själv?

Det låter dyrt om man bara tänker skruva åt. Lägger man till rengöra gängor, loctite så kanske det är ok...

Köp ett skruvmejselset hos Kjelle eller claes o.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
När jag var på Macys i New York så upptäckte jag att en skruv satt lös. En säljare gick iväg med min klocka, och tio minuter senare hade han fixat till skruven. Gratis.
Det är nog från fall till fall.

Köp egna mejslar. Känna drygt att behöva gå till AD så fort länken behöver justeras.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Hur orkar du ens fråga vad det kostar?
Kortade länken på sambons omega, tre gånger innan hon var nöjd, Barcelona el corte ingles.
Svaret från säljaren när jag frågade (efter) vad det kostade. "For you sir, my pleasure."

Hur orkar man ta ställning till 250:- när du köpt en Rolex. Känns dum snålt.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har fått liknade saker åtgärdat utan kostnad tidigare hos AD som jag aldrig handlat av. Är nog helt enkelt olika från AD till AD samt lite dagsform hos handlare, är det andra kunder i butiken som tar upp tid, ser handlaren dig som en möjlig kund, är du trevlig. Finns mycket som kan spela in men de måste också tjäna pengar och med dålig försäljning försöker de kanske få in alla småpengar som går att få in.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Självklart är det trams att ta 250 kr för det. Skulle nästan tro att Rolex vore intresserade av att få veta vilken AD som beter sig så.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Sonen och jag var inne hos en uris i Alsmeer Holland för något år sedan och kortade en Omegalänk och en Breitlingmesh.

-Vad blir vi skyldiga?
-Ingenting min vän trevligt att kunna hjälpa till, välkommen åter!

Det var absolut ingenting vi förväntade oss, men vi var trevliga och han var trevlig och intresserad av våra ur.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Lika löjligt som att vilja ha 250 spänn för att skruva in en skruv är att förutsätta att det ska göras gratis.
Men i det här fallet är ju klockan under garanti. Ta med certet nästa gång å ska det inte vara några problem.
Cert för en skruv?

Samtidigt kan jag undra, varför har folk inga grejer hemma för att kunna lösa saker själv? 20,- på Kjell & Co och det hade varit löst.. samtidigt som man kan fortsätta lösa skiten själv till nästa gång det händer..
 

forsii

Omega
Hur orkar du ens fråga vad det kostar?
Kortade länken på sambons omega, tre gånger innan hon var nöjd, Barcelona el corte ingles.
Svaret från säljaren när jag frågade (efter) vad det kostade. "For you sir, my pleasure."

Hur orkar man ta ställning till 250:- när du köpt en Rolex. Känns dum snålt.
250 kronor är väl alltid 250 kronor även om man har en Rolex för 70 000+ eller har jag fel? Bara för att man har dyra saker behöver man heller inte vara "dum-slösaktig".
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Cert för en skruv?

Samtidigt kan jag undra, varför har folk inga grejer hemma för att kunna lösa saker själv? 20,- på Kjell & Co och det hade varit löst.. samtidigt som man kan fortsätta lösa skiten själv till nästa gång det händer..

Vill man inte betala utan åberopa garantin så är det rimligt att man har med sig certet. Tycker givetvis att butiken borde ha skruvat in skruven gratis, men vad jag tycker hjälper ju inte TS.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vill man inte betala utan åberopa garantin så är det rimligt att man har med sig certet. Tycker givetvis att butiken borde ha skruvat in skruven gratis, men vad jag tycker hjälper ju inte TS.
Garanti åberopas väl om något är trasigt eller liknande? Att dra in en skruv i en länk, som kunden själv kan ha glömt att skruva åt, känns inte direkt som ett garantiärende. Men med det sagt, tycker jag att de hade kunnat lösa det utan att ta betalt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan man bara föra sig så är jag övertygad om att 9 av 10 butiker skruvar in skruven gratis. Den tionde gången så är det bara att bita ihop och betala samt komma ihåg var det var inför framtida köp. :)

Kan också vara värt att notera att de förmodligen inte vill göra jobbet gratis om de ser att skruven är förstörd av någon som skruvat i den med sina 19kr-clasohlsonskruvmejslar. ;)
 
Senast ändrad:

Rookien

Panerai
Går man till AD´n där man köpt klockan tror jag knappast de tar betalt för att skruva åt en skruv, fixa länkar mm. Det är en del i servicen och en fördel av att köpt hos AD. Har gjort det massor av gånger, alltid gratis. Har man inte köpt den hos AD´n, utomlands, gråhandlare är det väl inget konstigt de tar betalt och förmodligen har du betalt ett lägre pris och får räkna med dess extrautgifter.
 

David

Bödeln
Du betalar inte för minuten det tar att skruva skruven. Du betalar för:
  • Att skruvaren har rätt mejsel
  • Att skruvaren har rätt gänglåsning
  • Att skruvaren har rätt utbildning
  • Att skruvaren har erfarenhet
  • Att skruvaren är stadig på handen
  • Att skruvaren tar fullt ansvar om något ändå skulle gå snett
  • Att skruvaren handskas med gnällig kund som ångrar sig och vill ha skruven oskruvad
  • Att skruvaren handskas med gnällig kund som inte är nöjd trots att jobbet är korrekt utfört
Om du inte tycker att allt detta är värt pengar förstår jag inte varför du inte bara skruvar i din skruv själv istället.
 
Topp