• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

30års present från Sovjet?

eLIRas

Basic
Tjenare klocksnackare!
Min kära bror fyller 30 i år och han har alltid varit fascinerad av allt som har med Sovjet att göra.
Jag tänkte därför köpa en klocka därifrån till present åt han och det är där jag behöver er hjälp, finns det några bra sidor för att hitta en sådan klocka?
Prioriteringsordningen är enligt följande:
1.klockan ska vara byggd i Sovjet.
2.gärna utdelad av staten till militär eller tjänstemän (om det finns).
3.helt okey utseende för att brukas till vardags.

Tar som gärna emot tips på bra hemsidor där man kan hitta detta eller kanske tips på specifika klockmodeller.

Tack på förhand!

Börja med att kolla Tradera, brukar finnas mycket. Om det står "3AKA3 MO CCCP" på tavlan indikerar det att klockan har ett militärt ursprung. (Någon annan kanske kan fylla på hur stor chans det är att dessa faktiskt har använts av militärer?)
Tillverkaren Vostok (av vissa säljare stavat Boctok) är en bra start.
Bra trådar för inspiration finns här och här.

Tjenare klocksnackare!
Min kära bror fyller 30 i år och han har alltid varit fascinerad av allt som har med Sovjet att göra.
Jag tänkte därför köpa en klocka därifrån till present åt han och det är där jag behöver er hjälp, finns det några bra sidor för att hitta en sådan klocka?
Prioriteringsordningen är enligt följande:
1.klockan ska vara byggd i Sovjet.
2.gärna utdelad av staten till militär eller tjänstemän (om det finns).
3.helt okey utseende för att brukas till vardags.

Tar som gärna emot tips på bra hemsidor där man kan hitta detta eller kanske tips på specifika klockmodeller.

Tack på förhand!

Vackert intresse. Hur finner man det intresset? Rötter i öst?

Såg denna magiskt fina klocka här i forumet.. men den kanske får en att framstå som om man romantiserar kommunismen..
A3402204-81BD-476B-96A0-A73373A41A4E.png

Tillbaka
Topp