• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

30-års klockan Sinn 556?

Svedens

Basic
Halloj gott folk!

30 år fyllda igår och bestämde mig för att köpa en Sinn 556 att sätta på handleden och i mångt och mycket aldrig ta av mig. Gillar enkelheten hos Sinn och är egentligen inte ute efter massor av funktioner jag aldrig får behov av. Inbillar mig att 556an är ett tillförlitligt, tillräckligt stryktålig och elegant klocka man kan ha resten av livet om så skulle bli fallet. Dessvärre hittar jag ingen med H spänne i lager så jakten fortsätter.

Vad säger ni klockproffs där ute? Är jag inne på rätt spår?

Väl mött!

Bra val skulle jag säga. Äger dock ingen men tror själv att jag hade klarat mig enbart med en 556A. Den checkar så många boxar tycker jag.

Antingen väntar du tills de finns i lager eller kanske du kan hitta en beggad?

En begagnad skulle duga gott till mig (Y) inbillar mig att jag föredrar H länk före F
Inte testat F länk men jag har en 356 och H länk till. Tycker länken funkar bra 👍
628FF49C-74EF-4F52-AAC7-0093B6744A39.jpeg

Bästa GADA-klockan enligt mig! Sålde min i ett svagt ögonblick och var tvungen att köpa en annan några månader senare (svart pärlemor denna gång). H/F är en smaksak, båda länkarna är sköna och gedigna. F upplever jag som mer dressad och H som mer allround.

IMG_20220427_192337_edit_226036012158736.jpg

Bästa GADA-klockan enligt mig! Sålde min i ett svagt ögonblick och var tvungen att köpa en annan några månader senare. H/F är en smaksak, båda länkarna är sköna och gedigna. F upplever jag som mer dressad och H som mer allround.
Jag har en barnslig ide om att aldrig ta av den, få funkar kanske H länk bättre?

Bästa GADA-klockan enligt mig! Sålde min i ett svagt ögonblick och var tvungen att köpa en annan några månader senare (svart pärlemor denna gång). H/F är en smaksak, båda länkarna är sköna och gedigna. F upplever jag som mer dressad och H som mer allround.

IMG_20220427_192337_edit_226036012158736.jpg
Varför ser den mattsvart ut? 😯

Fyllde också jämnt för något år sedan och köpte just en 556i med H-länk.

Jag har kompletterat med ett par läderarmband, några Nato och lite annat gott och blandat. Använder den i rotation med flera andra klockor men den är den mest allsidiga i samlingen. Den är ett strapmonster men om du absolut inte vill byta armband så skulle jag säga att länken är ett säkert kort.

Bra val om du är ute efter en GADA (go anywhere, do anything).
:cool:

Beror på ljuset. Pärlemor är crazy på så sätt, det ändrar sig hela tiden. 🤪 Men för det allra mesta är den nästan svart.

IMG_20220606_144728.jpg
IMG_20220607_134546_edit_236172874222294.jpg
Jag sålde min 556i efter bara några dagar. Jag tyckte kontrasten mellan den glansiga tavlan och vita index blev för mycke. Den där måste jag nog kika på ... Svårt att se hur den ser ut på bild.

Jag sålde min 556i efter bara några dagar. Jag tyckte kontrasten mellan den glansiga tavlan och vita index blev för mycke. Den där måste jag nog kika på ... Svårt att se hur den ser ut på bild.
Ja, den är svår att fota på ett rättvist sätt eftersom den ändrar sig så mycket. Eriksson kanske har en på lager du kan klämma på?

En annan sak jag gillar med MOP är att den har applicerade index och saknar datum.

Halloj gott folk!

30 år fyllda igår och bestämde mig för att köpa en Sinn 556 att sätta på handleden och i mångt och mycket aldrig ta av mig. Gillar enkelheten hos Sinn och är egentligen inte ute efter massor av funktioner jag aldrig får behov av. Inbillar mig att 556an är ett tillförlitligt, tillräckligt stryktålig och elegant klocka man kan ha resten av livet om så skulle bli fallet. Dessvärre hittar jag ingen med H spänne i lager så jakten fortsätter.

Väl mött!

Bara kör. Satt precis och beundrade utsikten. Den fungerar till absolut det mesta. Har min överallt IMG_20220701_221513.jpg
IMG_20220701_221513.jpg

Saknar min Sinn(dock en 104) som jag köpte strax innan jag fyllde 30. Riktigt bra märke till förnuftiga pengar, håller dessutom värdet hyfsat och är relativt lättsålda jämfört med mycket annat. Klokt köp tror jag!

Om om
Halloj gott folk!

Väl mött!
Håller med @JoelD - så tipset är väl att få en på armen och känna efter hos Eriksons Urhandel i Sundbyberg.
Hittar du ngn beggad här på köp och sälj till vettigt pris och du inte fastnar för den kommer den kunna säljas vidare utan ngn större förlust.
En annan möjligtvis tåligare modell är 856.
Något annorlunda kulör då den är i tegimenterat stål och finns endast med A tavlan.

Ett annat tyskt märke som jag personligen tycker är prisvärt är Archimede.
Mycket görs på plats i Pforzheim utom verken. Ingår i Icklerkoncernen.

Utseendemässigt kan ju många tyska klockor upplevas som lite tråkiga men har haft min 756 sedan 2010 och den hamnar på armen då och då, särskilt när jag behöver något tåligt på armen.

Lycka till med ditt sökande(det är den roligaste delen av köpet)!
B1DEE464-83B2-40A6-9BD8-C09D6059BA24.jpeg

Igår slog jag till!
Köpte en Sinn 556i med fin länk. Care of carl hade i lager och väntetid hos sin är 36 veckor. Jag tänker att en länk kan man ju byta lite hur som helst baserat på feeling.
Oavsett väldigt taggad!
Är för övrigt väldigt ny på automatiska klockor. Är de 6:30 för att justera datumet på den här klockan också för att inte skada urvärket, någon som känner till detta?

Är de 6:30 för att justera datumet på den här klockan också för att inte skada urvärket, någon som känner till detta?
Grattis till köpet! 🙂 Undvik alltid att ändra datumet mellan ca 21-03 på alla automatiska klockor med datumvisning.

Eftersom det inte går att se ifall klockan stannat mitt på dagen eller på natten om den stannat på den övre halvan av tavlan så kan man vrida fram tiden tills datumet slår över för att identifiera var man har midnatt och sedan fortsätta vrida fram till någon gång mitt på dagen för att därefter kunna ställa in korrekt datum på ett riskfritt vis.

Igår slog jag till!
Köpte en Sinn 556i med fin länk. Care of carl hade i lager och väntetid hos sin är 36 veckor. Jag tänker att en länk kan man ju byta lite hur som helst baserat på feeling.
Oavsett väldigt taggad!
Är för övrigt väldigt ny på automatiska klockor. Är de 6:30 för att justera datumet på den här klockan också för att inte skada urvärket, någon som känner till detta?
Grattis och välkommen till Sinntråden 😊

Ja, den är svår att fota på ett rättvist sätt eftersom den ändrar sig så mycket. Eriksson kanske har en på lager du kan klämma på?

En annan sak jag gillar med MOP är att den har applicerade index och saknar datum.
Är det ghost date på din? Enligt Sinns hemsida sitter det ju samma urverk i dom med och utan datum. Rätt sugen på 556 MoP själv.

Igår slog jag till!
Oavsett väldigt taggad!
Grattis! Vi kräver bilder! Och börja häng i Sinn-tråden - det är ett mycket trevligt gäng galningar där.

Tillbaka
Topp