• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

3000 inlägg senare…

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
3000 inlägg! Japp nu var det min tur att passera den gränsen och gå från silvermedlem till guldmedlem här på KS. Det ska firas med ett specialinlägg🥳

Jag har nu varit medlem i över två år, och det har utan tvekan varit två hektiska år klockmässigt. Många här på KS skulle väl beskriva mig som en obotlig flippare och det tänker jag inte säga emot. Klockor har kommit och klockor har gått, men jag har haft fantastiskt kul längs vägen. Som för så många andra är jakten efter rätt klocka minst lika rolig som att faktiskt bära klockan. Det finns alltid utrymme för något mer, något nytt att grotta ner sig i.

Om vi backar tillbaka bandet 2-3 år. Tidigare bar jag endast typiska mode-klockor (Gant, Armani etc.) men hade under många år velat ha en dyr klocka. Då såg jag det nog mest som en symbol på att jag uppnått något stort och tjänade bra med pengar. Genom släkt har jag fått höra hur Omega är ”bästa märket” och hört om hur James Bond bär en Omega, Omega var första klockan på månen o.s.v. Seamaster Professional var då min drömklocka, och den ännu dyrare Speedmastern var tätt efter.

Jag gillade redan på den tiden att ha flera klockor och variera efter klädsel och aktivitet. Sedan kom det en dag då jag började kolla lite på Tradera, där jag hade en tanke om att köpa mig en billig Omega. Sagt och gjort, jag slog till på en riktigt billig vintage-Omega, en guldpläterad Omega De Ville Quartz i fint skick för typ 2000kr. Ärligt talat så tyckte jag att den var skitful, jag tyckte det då och jag gör det än idag. Den rök snabbt som satan.
1A413004-4603-4AAC-9FD2-E3D2B562AAF0.jpeg

Nästa blev då en manuell Omega Seamaster De Ville för 3500kr. Riktigt fin faktiskt och den gillade jag. Minns än idag känslan när jag packade upp den, det var verkligen ”I am on top of the world”. Den kändes lyxig och jag var så stolt över att äntligen äga en Omega. Problemet? Jag var fullkomligt livrädd att dra upp den då jag läst om hur man kan dra sönder dem om man drar upp för mycket. Tror jag vågade något enstaka varv i början, så den stannade efter någon timme…
8F37A320-20E7-46B7-9F60-EA091BF57494.jpeg

Gick någon vecka och sedan kände jag att manuellt inte dög längre, jag måste ha en automatisk. Sagt och gjort, Seamaster De Ville såldes och en automatisk Genève införskaffades. Återigen via tradera, som var ”the place” för att köpa klockor (trodde jag då).
2E0BAEC6-A079-41BA-A820-50B8D56B720C.jpeg


Genèven var fin, men blev missnöjd när jag vände på den och den inte alls hade samma fina baksida som Seamastern. Läste mig till att Genève var Omegas billigare klocka på den tiden, och vips så var den borta. Nu var karusellen igång på riktigt. Detta hände sommaren 2019 och i takt med att jag bytte klockor så började prisgränserna suddas ut mer och mer. Hösten 2019 slog jag då till på min första dyra moderna klocka, en Oris Divers 65, silvrig tavla på tropicband. Var så nöjd med den och bar den dygnet runt.
F1D78823-0271-4280-B087-47CD501D45C3.jpeg

Så småningom dög inte Oris då, och Omega lockade igen. Vips så var Orisen såld och jag hade köpt mig en Speedmaster Date. Den föll mig inte i smaken och åkte ut innan jag knappt hunnit testa den…
9E41A754-6BD2-4B5C-9956-4AFB7D75D27E.jpeg

Mer än så här kanske jag inte riktigt behöver berätta, utan efter årsskiftet 2020 eskalerade det och klockor flippades till höger och vänster. En in, en ut. Om jag gillade någon så fick den vara kvar någon vecka, men sedan hade jag lessnat och ville testa nytt. Jag var så nyfiken och ville testa ALLT, klockvärlden var för stor för att fastna med en särskild tyckte jag då. Som tur var så var jag duktig på att hålla nere antalet klockor i rullning, då jag inte kunde motivera att ha mer än 1-3 st åt gången.

Något jag reflekterat över är hur mycket preferenserna förändrats under klockresans gång. Från att det skulle vara stora vräkiga (more is more) till att uppskatte mindre och mer stilrena ur. Är väl samma för de flesta här på KS och lär gå i vågor. Just nu har jag en grej för främst quartz, men även manuella klockor. Förutom att det är praktiskt med en quartz då den alltid tickar på och håller tiden, så älskar jag att de ofta är mycket tunnare än automatiska motsvarigheter, p.g.a. de tunnare urverken. Är ju underbart att ha dykare som tål minst 200m men som är <10cm tjock! Automatiska är inte alls särskilt intressant just nu, men har ju några ändå då det är, tyvärr, mest automatiska klockor som alla tillverkare fokuserar på. Tänk om fler kunde våga gå emot strömmen som Grand Seiko och satsa på högkvalitativa quartzverk.

Slutligen så tänkte jag sammanfatta några viktiga klockhändelser under min tid på KS, som jag minns särskilt väl av olika anledningar:
  • Första köpet på KS: Sjöö Sandström RSC41 (fastnade starkt för märket och gillar det mycket än idag)
    B9D46E5D-8A81-4DC7-A221-F9FFCE1B91B2.jpeg
  • Första SMP: Köpte en SMP Quartz (2221.80), mäktig känsla att ha den där klockan jag alltid strävat efter.
    54A2AEA0-0CF0-4EC1-BE98-D33C1132B37F.jpeg
  • Första SMPc: Strax efter SMP Quartz ”uppgraderade” jag mig till nästa generations SMP. Fantastisk klocka och är fortfarande en av de bästa klockor jag ägt. Hade mer än gärna ägt en igen i framtiden.
    13AC3521-FF2C-4F39-8F44-548820115916.jpeg
  • Första Chronolink: Wow vilken klocka, så onödig funktion men så coolt! Var helt blown-away!
    2717499D-BD2C-424C-82B8-458074957F85.jpeg
  • Första Planet Ocean: Mäktig dykare som var ”next level” jämfört med SMP. PO cal 2500 är riktigt grym, älskar den orangea bezeln!
    62518B2E-6661-45CF-AAF1-E366244F6B88.jpeg
  • Första Ploprof: Införskaffades till OWGMarch2021 och shit vilken klocka. Köpte den som en rolig grej för att kunna testa och sedan sälja vidare. Visserligen så såldes den, men lämnade starkt avtryck och är en personlig favorit av alla klockor jag ägt! Kommer definitivt ägas igen i framtiden!!!
    CC77C301-9956-42CE-A9E6-6DD584D70D7C.jpeg
  • Första Zenith: Fick tag i en Zenith Elite Ultra Thin som jag fortfarande äger. Blev direkt en favorit i samlingen. Stilren perfektion!
    74920650-39F6-4103-ABE6-423E670FA5B5.jpeg
  • Första klocka till sambon: Ja det är också ett starkt minne. Blev så glad när hon tyckte om den Omega Constellation som jag köpt till henne. Var beredd att övertala men det behövdes inte ens, hon bär den dagligen och älskar den! (Bild från när jag lånade den)
    C2B47A2E-3F45-4018-89CF-86988698F8B4.jpeg
Mer än så hade jag inte tänkt säga, blev väldigt långt och utdraget. Ledsen för många kassa bilder också, var till och med ännu sämre att ta bilder för 1-2 år sedan än nu😬 Tack till alla er som orkade läsa så här långt! Frågan är då om flippandet kommer minska framöver? Njaa vi får väl se, tror att jag är ett hopplös fall…

Mot 5000 inlägg och Diamant!
I nästa inlägg kommer lite bilder på andra trevliga klockor jag hunnit testa, enjoy!
///Limeee 🍋
 
Senast ändrad:

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis, bra jobbat!

Har du hållit räkningen på antalet klockor du flippat? ;)
Tackar! Har faktiskt dokumenterat de flesta i ett dokument för att hålla lite koll. Är dryga 100 st under 2 år… Som tur är så har flippandet ändå minskat den senaste tiden😅
Grattis!
Haha va f... hur har du hunnit med alla de där?
Tack tack! Jadu… alldeles för ”bra” på motivera för mig själv behovet av ”just den där klockan”. Eller kanske man ska säga för dålig på att slå bort dessa tankar😂
Får vara glad att det är endast klockor jag flippar och inte har samma tendenser med partners, för där är jag OWG (OGG?) och håller hårt i det jag har😜
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snyggt jobbat, 3000 inlägg på 2 år är ju ”bara” i snitt 4 inlägg per dag 🤷‍♂️ Haha!
Vilka klockor har du i din samling just nu hade varit kul o veta?
Ojoj, är det så hemskt?!😅 Bra betyg på KS från min sida om inte annat.

Ja men absolut, bra fråga. Sitter just nu med 6 st klockor i samlingen:
  • Zenith Elite Ultra Thin
  • Sinn EZM 7
  • Omega Polaris Chronograph Jumbo
  • Omega Semaster Pre Bond
  • City Kronograf
  • Zodiac Red Dot Diver

Och här är en bild på hela samlingen (förutom Pre Bond som är på service efter en olycka).
0AF377C1-B86D-4F4F-8C5E-9ECFED88B0A1.jpeg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
3000 inlägg! Japp nu var det min tur att passera den gränsen och gå från silvermedlem till guldmedlem här på KS. Det ska firas med ett specialinlägg🥳

Jag har nu varit medlem i över två år, och det har utan tvekan varit två hektiska år klockmässigt. Många här på KS skulle väl beskriva mig som en obotlig flippare och det tänker jag inte säga emot. Klockor har kommit och klockor har gått, men jag har haft fantastiskt kul längs vägen. Som för så många andra är jakten efter rätt klocka minst lika rolig som att faktiskt bära klockan. Det finns alltid utrymme för något mer, något nytt att grotta ner sig i.

Om vi backar tillbaka bandet 2-3 år. Tidigare bar jag endast typiska mode-klockor (Gant, Armani etc.) men hade under många år velat ha en dyr klocka. Då såg jag det nog mest som en symbol på att jag uppnått något stort och tjänade bra med pengar. Genom släkt har jag fått höra hur Omega är ”bästa märket” och hört om hur James Bond bär en Omega, Omega var första klockan på månen o.s.v. Seamaster Professional var då min drömklocka, och den ännu dyrare Speedmastern var tätt efter.

Jag gillade redan på den tiden att ha flera klockor och variera efter klädsel och aktivitet. Sedan kom det en dag då jag började kolla lite på Tradera, där jag hade en tanke om att köpa mig en billig Omega. Sagt och gjort, jag slog till på en riktigt billig vintage-Omega, en guldpläterad Omega De Ville Quartz i fint skick för typ 2000kr. Ärligt talat så tyckte jag att den var skitful, jag tyckte det då och jag gör det än idag. Den rök snabbt som satan.
1A413004-4603-4AAC-9FD2-E3D2B562AAF0.jpeg

Nästa blev då en manuell Omega Seamaster De Ville för 3500kr. Riktigt fin faktiskt och den gillade jag. Minns än idag känslan när jag packade upp den, det var verkligen ”I am on top of the world”. Den kändes lyxig och jag var så stolt över att äntligen äga en Omega. Problemet? Jag var fullkomligt livrädd att dra upp den då jag läst om hur man kan dra sönder dem om man drar upp för mycket. Tror jag vågade något enstaka varv i början, så den stannade efter någon timme…
8F37A320-20E7-46B7-9F60-EA091BF57494.jpeg

Gick någon vecka och sedan kände jag att manuellt inte dög längre, jag måste ha en automatisk. Sagt och gjort, Seamaster De Ville såldes och en automatisk Genève införskaffades. Återigen via tradera, som var ”the place” för att köpa klockor (trodde jag då).
2E0BAEC6-A079-41BA-A820-50B8D56B720C.jpeg


Genèven var fin, men blev missnöjd när jag vände på den och den inte alls hade samma fina baksida som Seamastern. Läste mig till att Genève var Omegas billigare klocka på den tiden, och vips så var den borta. Nu var karusellen igång på riktigt. Detta hände sommaren 2019 och i takt med att jag bytte klockor så började prisgränserna suddas ut mer och mer. Hösten 2019 slog jag då till på min första dyra moderna klocka, en Oris Divers 65, silvrig tavla på tropicband. Var så nöjd med den och bar den dygnet runt.
F1D78823-0271-4280-B087-47CD501D45C3.jpeg

Så småningom dög inte Oris då, och Omega lockade igen. Vips så var Orisen såld och jag hade köpt mig en Speedmaster Date. Den föll mig inte i smaken och åkte ut innan jag knappt hunnit testa den…
9E41A754-6BD2-4B5C-9956-4AFB7D75D27E.jpeg

Mer än så här kanske jag inte riktigt behöver berätta, utan efter årsskiftet 2020 eskalerade det och klockor flippades till höger och vänster. En in, en ut. Om jag gillade någon så fick den vara kvar någon vecka, men sedan hade jag lessnat och ville testa nytt. Jag var så nyfiken och ville testa ALLT, klockvärlden var för stor för att fastna med en särskild tyckte jag då. Som tur var så var jag duktig på att hålla nere antalet klockor i rullning, då jag inte kunde motivera att ha mer än 1-3 st åt gången.

Något jag reflekterat över är hur mycket preferenserna förändrats under klockresans gång. Från att det skulle vara stora vräkiga (more is more) till att uppskatte mindre och mer stilrena ur. Är väl samma för de flesta här på KS och lär gå i vågor. Just nu har jag en grej för främst quartz, men även manuella klockor. Förutom att det är praktiskt med en quartz då den alltid tickar på och håller tiden, så älskar jag att de ofta är mycket tunnare än automatiska motsvarigheter, p.g.a. de tunnare urverken. Är ju underbart att ha dykare som tål minst 200m men som är <10cm tjock! Automatiska är inte alls särskilt intressant just nu, men har ju några ändå då det är, tyvärr, mest automatiska klockor som alla tillverkare fokuserar på. Tänk om fler kunde våga gå emot strömmen som Grand Seiko och satsa på högkvalitativa quartzverk.

Slutligen så tänkte jag sammanfatta några viktiga klockhändelser under min tid på KS, som jag minns särskilt väl av olika anledningar:
  • Första köpet på KS: Sjöö Sandström RSC41 (fastnade starkt för märket och gillar det mycket än idag)
    B9D46E5D-8A81-4DC7-A221-F9FFCE1B91B2.jpeg
  • Första SMP: Köpte en SMP Quartz (2221.80), mäktig känsla att ha den där klockan jag alltid strävat efter.
    54A2AEA0-0CF0-4EC1-BE98-D33C1132B37F.jpeg
  • Första SMPc: Strax efter SMP Quartz ”uppgraderade” jag mig till nästa generations SMP. Fantastisk klocka och är fortfarande en av de bästa klockor jag ägt. Hade mer än gärna ägt en igen i framtiden.
    13AC3521-FF2C-4F39-8F44-548820115916.jpeg
  • Första Chronolink: Wow vilken klocka, så onödig funktion men så coolt! Var helt blown-away!
    2717499D-BD2C-424C-82B8-458074957F85.jpeg
  • Första Planet Ocean: Mäktig dykare som var ”next level” jämfört med SMP. PO cal 2500 är riktigt grym, älskar den orangea bezeln!
    62518B2E-6661-45CF-AAF1-E366244F6B88.jpeg
  • Första Ploprof: Införskaffades till OWGMarch2021 och shit vilken klocka. Köpte den som en rolig grej för att kunna testa och sedan sälja vidare. Visserligen så såldes den, men lämnade starkt avtryck och är en personlig favorit av alla klockor jag ägt! Kommer definitivt ägas igen i framtiden!!!
    CC77C301-9956-42CE-A9E6-6DD584D70D7C.jpeg
  • Första Zenith: Fick tag i en Zenith Elite Ultra Thin som jag fortfarande äger. Blev direkt en favorit i samlingen. Stilren perfektion!
    74920650-39F6-4103-ABE6-423E670FA5B5.jpeg
  • Första klocka till sambon: Ja det är också ett starkt minne. Blev så glad när hon tyckte om den Omega Constellation som jag köpt till henne. Var beredd att övertala men det behövdes inte ens, hon bär den dagligen och älskar den! (Bild från när jag lånade den)
    C2B47A2E-3F45-4018-89CF-86988698F8B4.jpeg
Mer än så hade jag inte tänkt säga, blev väldigt långt och utdraget. Ledsen för många kassa bilder också, var till och med ännu sämre att ta bilder för 1-2 år sedan än nu😬 Tack till alla er som orkade läsa så här långt! Frågan är då om flippandet kommer minska framöver? Njaa vi får väl se, tror att jag är ett hopplös fall…

Mot 5000 inlägg och Diamant!
I nästa inlägg kommer lite bilder på andra trevliga klockor jag hunnit testa, enjoy!
///Limeee 🍋
Tack Emil för inspiration! Din resa är galen och det är kul att få ha bidragit åt nåt håll iallafall. Men vad blir det härnäst? Jag tycker nog det luktar lite submariner 😉
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack Emil för inspiration! Din resa är galen och det är kul att få ha bidragit åt nåt håll iallafall. Men vad blir det härnäst? Jag tycker nog det luktar lite submariner 😉
Ja du har ju varit med på ett hörn, hjälpt till att dra in mig i SS-träsket, även om jag är utan en just nu.

Bra fråga, finns mycket som lockar men Sub är inte en. Rolex generellt är inget som lockar särskilt mycket, även om jag måste erkänna att de har några godbitar. Nya Speedy 3861 med med safir ligger högt upp på önskelistan, men även Grand Seiko lockar. Är annars rätt nöjd just nu, men är väl en tidsfråga innan jag ”måste” ha något nytt😁

Väntar med spänning på nya Landsort också såklart!
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Grattis! Även jag blir lite matt av antalet.. men jag vågar inte summera vad jag själv köpt och sålt under alla år med klockor.

Måste säga att den där Zenith Elite Ultra Thin du fått tag i ser mycket mycket bra ut. :)
 

Simpatico

Rolex
2-Faktor
Snyggt jobbat och grattis till 3K.
Ingen dålig fart både på inläggen och klockorna. Imponerande.
Ser framemot att följa dig och framfarten.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Start med den mängden inlägg och den omsätt ingen på 2 år!
Grattis till ett intresse som verkar växa och växa 😊
 

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Kul läsning och härligt jobbat. Får passa på tacka för både smidiga affärer och att du är en strålande trevlig medlem rent generellt!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja, då vart det 3000 inlägg... (jag hänger med på idén)

Jag gick med i forumet i augusti 2019 och i det läget bestod min klocksamling av sju armbandsur med ganska olika bakgrund. Det var allt från gammal ärvd och ömt vårdad Omega Seamaster till slitvarg från Casio. Intresset för armbandsur sträcker sig förmodligen tillbaka till slutet av 70-talet, när digitaluren tog över och jag första gången blev medveten om vad det var jag bar på handleden. Quartz var ju framtiden och det mekaniska hantverket var (definitivt) förpassat till bakgården.

Efter hand gled intresset tillbaka mot det mekaniska. Jag har sysslat med IT och datorer hela mitt vuxna liv och mekaniska saker har liksom ett annat inre "liv" jämfört med digitala prylar som ofta antingen fungerar perfekt eller inte alls och då bara skall slängas. En och annan klocka blev det genom åren, men intresset och samlandet tog varken fart eller ordentlig riktning förrän jag snubblade in i den ryska klockvärlden. Via riktad reklam i sociala medier klickade jag mig vidare till sajten https://www.klockanett.se/ och plötsligt öppnades en helt ny värld för mig.

Jag hittade sedan ganska omgående till tråden för ryska klockor här på Klocksnack och där föll alla bitar definitivt på rätt plats. Stämningen i tråden är helt fantastisk och det finns en väldigt generös inställning mot alla, oavsett erfarenhet, inriktning eller omfattning på det ryska klockintresset. Jag tror inte att vi är riktigt kloka någon av oss och vi driver lika mycket med oss själva som med varandra. Det som binder oss samman är den förutsättningslösa kärleken till det ryska klockarvet.

Det tog sedan inte lång tid innan jag började kika på vintage-klockor från Soviettiden och där har jag sedan blivit ordentligt fast. För mig handlar intresset om flera olika saker. Den historiska aspekten är definitivt viktig. Ryssarnas ansträngningar för att få igång en egen inhemsk klockindustri är ett fascinerande kapitel bara det. Men ryska klockor är även intressanta ett tekniskt perspektiv. Historien bakom Vostoks berömda dykarur modell 350 från 60-talet och den intressanta synen man hade när det gällde att skapa en vattentät konstruktion visar på både nytänkande och stor ingenjörskonst. Två militära dykarur från 70- resp 80-talet tillhör mina absoluta favoritklockor. Men, sedan finns det ju enklare "officersklockor" och man skall definitivt inte glömma bort de fina kronografer som Poljot tillverkade efter att ha förvärvat rätten att använda och utveckla Valjoux 7734-verket. Historien där franska Lip räddades från konkurs tack vare ett samarbete med Sovjetunionen är en annan sak, väl värd en egen bok. Och...

Att prisbilden är fördelaktig när det gäller ryska klockor har självklart spelat in en hel del även det.

OKEAH, kronograf baserad på Poljot 3133, som i sin tur härstammar från Valjoux 7734.
1642756886697.png


Militärt dykarur från 70-talets Sovjetunionen. Denna brukar översatt kallas för NVCh-30. Mitt exemplar är från den första generationen med karaktäristiska "wire-lugs" för att fästa bandet vid boetten.
1642757010805.png


Zvezda, som var frukten av Sovjets samarbete med franska Lip under 30-talet.
1642757271882.png


Snart insåg jag att jag då och då behövde öppna klockorna. Till en början rörde det sig om enkla justeringar av gången, men det tog inte lång tid innan jag blev mer intresserad av hur ett mekaniskt urverk faktiskt fungerar och om det kanske kunde vara så att även jag skulle kunna börja plocka isär, serva och kanske göra enklare reparationer på de egna klockorna.

Även här fanns det bra hjälp och stöd att få via vänner på forumet och snart satt jag där med en lupp fastklämd runt ögat och skruvmejsel och korntång i högsta hugg. Pandemin drabbade oss alla på ett eller annat sätt och i mitt fall blev det så att de flesta av mina vanliga fritidsintressen ställdes in. I skuggan av denna nya situationen fanns det plötsligt utrymme att ge mitt nya intresse både tid och uppmärksamhet.

I dag har min klocksamling precis tangerat 100 fullt fungerande objekt. Förutom dessa finns ett okänt antal med varierande behov av renovering/reparation. Klockintresset har blivit en stor hobby och jag håller i stort sett dagligen kontakt med mina kamrater i rysstråden. Klocksnack har varit en stor del av och mer eller mindre en förutsättning för allt detta.

1642757325996.png

Desert Shield (Series 1), som var ett samarbete mellan Sovietunionen och den amerikanska affärsmannen Bruce Erikson under 1991.​
 
Senast ändrad:
Topp