• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

30m WR under vattenkranen?

adress

Friends of KS
Kan en klocka graderas som mindre vattentät än så?

Jag hade nog försökt hålla en sådan klocka minst 30 meter från vatten.
Finns klockor som är märkta " water resistent" och " water proof". En gammal "hederlig" märkning.
Den första "resistent " skall tåla vattenstänk om man tvättar händerna eller är ute i regnet. Den andra "proof" skall tåla att duscha med. Större krav hade man inte på den tiden. Idag är nästan vilken billg klocka i form av "dykarur" märkta med 100 eller 200 meter. 99 % av dom som köper dom kan inte testa - eftersom deras dyk/bad ligger på Max 5 meter. Å andra sidan ger dom ju ert vist skydd från sanden på playan - och kanske även ölen. Dessutom har klockan en viss vikt - om man vill komma djupare än 5 meter ........
Vilket tryck/täthet testar man en vanlig Rolex DJ på efter byte av packningar ? 100 kanske ?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Skölj på, min Casio har endast "wr" som skydd funkar kanon under kökskranen.

Från ingenjören: Inkommande vattentryck ligger normalt på 3-4bar på en kåk. Räkna sedan tryckfall på kopplingar, rör, och vattenkranen så är trycket plötsligt nere på typ 1bar om inte mindre.Bor du i en lägenhet blir trycket ännu mindre (stamledningar, källarstråk)
 

hellbit

Cartier
IWC visar vattentålighet i bar och 3 bar kan man simma och åka skidor med. Finns ingen anledning att misstro det eftersom det står på deras hemsida. Själv skulle jag dock inte simma med min Portuguese eftersom den har läderrem. Men ser absolut ingen anledningen att misstro informationen då de till 100% sannolikhet har bättre koll på sina klockor än vad vi har.
image.jpg
 

hellbit

Cartier
Vad jag ville säga med inlägget är att det sannolikt skiljer mycket emellan tillverkarna. Dvs 100m hos någon blir 30 m hos någon annan. Så är det i de flesta branscher. Jag sysslar med hifi och där är det enormt stor skillnad emellan prisklasser/tillverkare när det kommer till effektspecar. En förstärkare jag haft var specad till 2*100 watt men mötte i kubtest 2* 258 watt. En annan var specad till 200 watt men mätte endast 140 osv. Uppenbarligen kan man simma med en 3 bar klocka ifrån IWC men kanske inte med samma spec ifrån tex Breitling. (Bara ett exempel)
 

POO

Panerai
IWC visar vattentålighet i bar och 3 bar kan man simma och åka skidor med. Finns ingen anledning att misstro det eftersom det står på deras hemsida. Själv skulle jag dock inte simma med min Portuguese eftersom den har läderrem. Men ser absolut ingen anledningen att misstro informationen då de till 100% sannolikhet har bättre koll på sina klockor än vad vi har.
image.jpg


Nej, se ovan, 3 bar innebär att man kan tvätta händerna med den på ;)

Kuriosa, på WUS är där en som påstår sig utsatt sin Steinhart för 80 bar. Sen orka inte apparten mer... Steinharten? - keeping perfect time.
 

adress

Friends of KS
Det är väl också så att antal funktioner / knappar påverkar vad man bör utsätta klockan för?
Kronan är ju "ofta" skruvad på dom ur som skall tåla lite mer. Men hur är det med övriga knappar?
Tror att mycket av " risken" ligger där - förutom packningar då. Men på en ny - eller servad klocka - bör man ju kunna lita på märkningen. Kända märken - avser jag då. Låter det logiskt ?
 

Skeeter

Panerai
Det statiska trycket är noll så fort vattnet lämnar kranen, det dynamiska trycket däremot som beror på med vilken hastighet det träffar en yta är högst påtagligt :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Dumt att chansa med allt över 100kr förutsatt att det är medvetet, köp en vattentät klocka istället,
 

Smulan

Rolex
Det statiska trycket är noll så fort vattnet lämnar kranen, det dynamiska trycket däremot som beror på med vilken hastighet det träffar en yta är högst påtagligt :)

Stämmer precis. Kan dock tilläggas att en given faktor i detta är hur mycket kranen är öppen. Fullt öppen kran omvandlar en större del av det statiska trycket till dynamiskt tryck och vise versa :)

Edit är det inte pascal som är SI-enhet föt tryck? tycker vi kör det i fortsätningen här på KS ;)
 

Watchout

Omega
Fråga, hur rengör man en klocka med låg WR (3-5ATM) utan att riskera att man förstör den?
Fungerar det med vatten tvål och tandborste?
 
Topp