• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

31mm VS 36mm... Skillnaden är HUGE, men ändå inte...

Ronnie

Rolex
image.jpg


Uppifrån & ner: 34 mm, 30 mm, 40 mm.
Gillar 30 skarpt.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Tror alla har ett personligt brytvärde, ett antal mm, för mig är det 34mm och därefter är det viktiga den procentuella skillnaden... Därför det är större skillnad mellan 31 och 36 än 43 och 48mm... Även om det kan ses som självklart. Det gäller bara att finna brytvärdet!
 

Boris Balkan

Fark you!
Lite dåliga bilder bara. Dock ingen på 31mm, den åkte av fort. ;)

36mm. Älskar grapetavlan! Tyvärr kändes den för stor i 36mm, även fast det är en storlek som jag är van vid. Boetten på den här är mycket kraftigare.
image.jpg

image.jpg


Denna är 34mm och satt helt perfekt. Boetten på denna är mycket nättare. Tyvärr så finns inte grapetavlan till 34mm än, men tanken är att alla nya tavlor ska finnas även till den, så jag hoppas att det inte dröjer allt för länge :)
image.jpg


Bredvid min Explorer som också är 36mm.
image.jpg

Trevliga bilder. Det här får mig att tro att en modern 36mm DD skulle passa mig perfekt. :)
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Men, Anders då!
Klocka med länk? Hade jag inte trott ;)
Idag använder jag använder klockor i storlekarna 31 - 40 mm.
Jag skulle nog komma undan med större ur då handleden är ca 20 cm.
Men då tar klockan för mycket plats, blir ivägen och ofta för hög och tung för att den skall vara behaglig att bära.
Känslan på armen är avgörande för mig, ratar riktigt snygga ur p.g.a. stor storlek. Tycker t.ex att Speedy pro är för stor för mig, då passar automatversionen mig bättre.
Rektangulära herrur tycker jag fungerar fint upp till ca 35mm, sedan blir de åt storhållet.
Tankmodeller klarar sig fint med en bredd på 24 - 32 mm.
Ideala storleken på en kronograf tycker jag ligger mellan 35 -39 mm.
Lägg gärna dessa storlekspreferenser på minnet så att du kan ge mig ett ur i "rätt" storlek då jag fyller år.
Som redan skrivits, använd ur du tycker om, i storlekar du tycker om.
Försök bortse från mode och trender.
Då de flesta uren från 1940 - 70-talet höll god kvalitet så finns det många pärlor att hitta.
Högkvalitativt ur i 35 mm för 1000-lappen är väl ok?
Alla gillar olika.... :):):)
 

Man

Rolex
Lite dåliga bilder bara. Dock ingen på 31mm, den åkte av fort. ;)

36mm. Älskar grapetavlan! Tyvärr kändes den för stor i 36mm, även fast det är en storlek som jag är van vid. Boetten på den här är mycket kraftigare.
image.jpg


Tack för bilderna. Riktigt fina! Hoppas du hittar den ultimata kombinationen tavla och storlek.
Mvh

image.jpg


Denna är 34mm och satt helt perfekt. Boetten på denna är mycket nättare. Tyvärr så finns inte grapetavlan till 34mm än, men tanken är att alla nya tavlor ska finnas även till den, så jag hoppas att det inte dröjer allt för länge :)
image.jpg


Bredvid min Explorer som också är 36mm.
image.jpg
 

Carolin

Cartier
Jag har själv hittills använt ganska stora klockor, 41mm eller 43mm. Men skulle jag gå strikt efter min armstorlek, omkrets 16cm, så borde jag väl leta bland de riktigt små? Kanske damklockor ända ner till 26mm? Menar du att det skulle fungera?
Mvh
26 kanske är i minsta laget men i tankform fungerar det lätt som en plätt. Ett av många exempel nedan. Smått, gott och flott.
aurums urtjusigt.jpg
 

Man

Rolex
26 kanske är i minsta laget men i tankform fungerar det lätt som en plätt. Ett av många exempel nedan. Smått, gott och flott.
aurums urtjusigt.jpg

Aha, ja det där fungerar ju. Men för att kunna jämföra undrar jag över armstorleken i bilden. Jag är nog lite mer dragen åt det cirkulära hållet och då undrar jag om jag inte skulle behöva kanske ända upp mot 36mm, kanske.
Mvh
 

Portofino

Panerai
Jag kanske är en lite konstig tant men tycker att små klockor på män faktiskt är riktigt manligt. Varför vet jag inte. Kanske det ligger ngt freudianskt bakom det så som att min far var ganska "krallig" och hans klockor tedde sig ganska små på armen.o_O Vad vet jag? Hur som så tycker jag att det är fint.:)
Beror kanske mer på mannen?
Draper_JLC-2.jpg
 

Man

Rolex
Ja. Med en sådan blick på mig kan man inte bli annat än glad och tycka att allt är alldeles underbart fint.:happyhappy:

Du menar alltså att det fungerar utmärkt, är mer än okej, tom ett stort plus, för oss män att använda damklocka, dvs t.ex. 31mm, så länge resten är tilltalande? Fatrade jag rätt? Funkar det både med cirkulär och rektangulär urtavla?
Mvh
 

Carolin

Cartier
Du menar alltså att det fungerar utmärkt, är mer än okej, tom ett stort plus, för oss män att använda damklocka, dvs t.ex. 31mm, så länge resten är tilltalande? Fatrade jag rätt? Funkar det både med cirkulär och rektangulär urtavla?
Mvh
Det finns även små herrklockor modell äldre som kanske idag skulle klassas som damstorlek. Jag tycker att det är tilltalande ja.
En smal rektangulär ser förmodligen bättre ut än en rund 25 mm. Men visst kan 30-31 fungera.
Storleken har inte den främsta betydelsen. Snarare av mig den upplevda.;)
 
  • Like
Reactions: Man

Camo00

Patek
Anledningen till att små klockor dominerade förr var att det var så man visade att man var en duktig urmakare/fabrikör. Det sållade agnarna från vetet och det visade på att man kunde göra bra klockor. Detta ledde till att alla tillverkare strävade efter att göra så små och så tunna klockor/urverk, med god precision, som möjligt för att vara med och slåss om kunderna.

Det är enklare och kräver mindre skicklighet att göra ett urverk med god precision som ryms i en modern Paneraiboett än vad det är att göra ett lika bra urverk som ryms i t ex en Tissotboett på 31 mm från 40-talet

I och med kvartsurverken blev detta en ickefråga eftersom det är relativt enkelt att göra små kvartsklockor som fortfarande är mer exakta än mekaniska klockor.

EDIT:// enda gången jag tycker större boetter är ursäktat är när man gör dykare/verktygsklockor

the-evolution-of-the-mobile-phone-1-638.jpg



Grymt inlägg btw, Af Sjodahl...
 

Marckus

Panerai
Härligt inlägg! Tycker 31:an är cool på dig! Gillar mindre ur. Själv äger jag två stycken 32or, en Omega och en GP. Mina trummpinnar till handleder mäter emellertid endast 17 mm.
ImageUploadedByTapatalk1429370725.392081.jpg

ImageUploadedByTapatalk1429370741.059843.jpg
2 härliga armbandsur har du i vilket fall, men runda ur är givetvis mindre än fyrkantiga eller rektangulära ur med samma diameter, så jämförelsen är svår att göra...
Eftersom ingen sparkat in denna öppna dörr gör jag det...
 
Topp