• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

34mm vs 36mm Rolex

34mm eller 36mm

• 34mm

Röster: 10 19.6%
  • 36mm

Röster: 41 80.4%

• Totala väljare
    51

DB15

Silver
Pledge Member
Hej alla på forumet! Har en lite fråga och fundering kring Rolex till er alla.
Hur upplevs den fysiska skilnaden?
Är det en minimal skilnad som man inte alls tänker eller lägger märket till eller upplevs dom där 2mm verkligen som större?
Är tacksam över alla svar, funderingar bilder osv! Så shoot, inga tankar och svar är dåliga.

Rolex-Oyster-Perpetual-34-Oyster-34-mm-steel-5.jpg

Tack på på förhand till er alla fina klockmänniskor :D

Jag har inte testat ngn 34mm Rolex men är positiv att göra det. Å andra sidan kan jag fundera på vad syftet är att välja 34 före 36... Det är ju inte så att 36mm blir för stort om man säger. :rolleyes:

Är det en minimal skilnad som man inte alls tänker eller lägger märket till eller upplevs dom där 2mm verkligen som större?
Är tacksam över alla svar, funderingar bilder osv! Så shoot, inga tankar och svar är dåliga.

Jag skulle föreslå att du testar. För mig är 36mm litet (och den minsta jag har) och skulle ha svårt med en 34mm.

Testa är alltid det bästa. :) Men jag skulle gå för en 36mm såvida det inte är en vintage. Har aldrig testat en rolex i storlek 34 dock. Kan hända att den upplevs större med tanke på boetten?

Testa är alltid det bästa. :) Men jag skulle gå för en 36mm såvida det inte är en vintage. Har aldrig testat en rolex i storlek 34 dock. Kan hända att den upplevs större med tanke på boetten?

På länk upplevs de inte helt olika. Har både en femsiffrig datejust och en femsiffrig date. Jag märker ingen större skillnad.

Det blir rätt stor procentuell skillnad mellan 34 och 36 mm. 36 mm är fortfarande hetare på begagnatmarknaden men om du köper en klocka för din egen skull bör du lägga en del tid hos AD och testa dig fram. På en modern Rolex hade jag föredragit 34 mm till mig själv.

Tack för alla svar! Måste säga att jag har provat en 36mm Oyster Perpetual och en väns Datejust på 36mm, båda satt fint :)
Nu när jag tänkt lite på saken så kan jag ha "råkat" ha provat en 34mm när jag va inne hos Rob hemma i Stockholm då jag provade Oyster efter Oyster i olika färger, tavlor osv lite ovetandes att den fanns i både 34 och 36, kände ingen skillnad då iaf :D.
Den stora anledningen till att jag undrat är att jag verkligen (läs: VERKLIGEN!!!!) gillar den grön tavlade Oystern.

Om jag hade kommit över en Date till rimligt pris hade jag köpt och burit den med stolthet. Hade dock aldrig valt en 34 istf för en 36 om det är prismässigt jämförbara.

Tack för alla svar! Måste säga att jag har provat en 36mm Oyster Perpetual och en väns Datejust på 36mm, båda satt fint :)
Nu när jag tänkt lite på saken så kan jag ha "råkat" ha provat en 34mm när jag va inne hos Rob hemma i Stockholm då jag provade Oyster efter Oyster i olika färger, tavlor osv lite ovetandes att den fanns i både 34 och 36, kände ingen skillnad då iaf :D.
Den stora anledningen till att jag undrat är att jag verkligen (läs: VERKLIGEN!!!!) gillar den grön tavlade Oystern.

Där har du svaret :) gillar du tavlan och själv inte känner någon skillnad så är det självklart den du skall ha. Lycka till i letandet!

Gillar själv 36 skarpt eftersom jag har små handleder, de 34 jag har provat har upplevts väldigt små. Men det beror också mycket på tavla, bred tavla och liten bezel får klockan att upplevas som större.

De är arkivbilder från när jag hade likadana funderingar som du har nu. Då skapade jag en tråd med omröstning nån söndag förmiddag. Fick bra samt roliga kommentarer. Har du lust kan du söka genom mina trådar att hitta den :)
Har du kvar den idag om man får fråga?

Nej. Jag sålde den. Insåg att jag vill ha annat en slät glasring. Spanar på 115210, alt. 115234 istället.

Om vi bara pratar om Rolex, har jag en Batman också. Den gillar jag mycket, men 34 mm var mycket skönare att bära och kändes som "rätt" storlek för mig.

Det är aldrig fel med fler bilder, va?

_3261963.JPG

Webb.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp