• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

36mm tråden

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Få saker när det gäller klockor är så omdiskuterat som deras storlek. Just storleken har ingen betydelse sägs det men när det gäller klockor kan det slitna uttrycket inte vara mer missvisande. För oavsett om man förespråkar större eller mindre närvaro på handleden går det inte komma ifrån att en klockas size, upplevd eller i faktiska mått mätt har extremt stor betydelse för betraktaren.
Om vi går några decennier tillbaka i tiden eller ett halvt sekel till och med så var det inget annat än nätta ur som gällde jämfört med dagens mått. 34-36mm var vanliga storlekar och en 37mm Omega kallade man således jumbo. Tiderna förändrades och klockorna ökade med tiden i storlek. För ett antal år sedan blev det mode med rejält tilltagna handledare och allt som oftast kunde man se 45-50mm klocka på en tanig kvinnlig handled. Även herrarna satsade rejält med STORA ur. Om det skulle kompensera andra mindre delar av bärarens lekamen skall vi låta vara osagt men syntes gjorde de iallafall, uren. Alla tillverkare hängde inte på denna trend men det stora flertalet ökade på rejält.
De sista åren tycks det skett en tillnyktring av klockstorlekarna och åter ser man mindre klockor i katalogerna. En naturlig reaktion på rådande trend.
Den här tråden då, vad ska vi med den till? Behövs det ytterligare en (bild)tråd i detta ämne. Ja, det kan man fråga sig, men jag har iallafall saknat en. Jag skulle vilja ha en tråd, med 36 millimeters klockor (även 35 och 37mm skulle kunna slinka in). Även diskussioner för och emot små klockor är intressant. Är 34-36mm bara till för damer nuförtiden eller är 36 den perfekta storleken på en klocka? Vad säger forumet? Tråden skulle också kunna fungera som en idébank när man söker en klocka som håller dessa mått. Därför skulle det vara bra om alla postade brett. Tråden skulle kunna innehålla alla de klassiska klockorna på 36mm, alltifrån Rolex datejust till AP Royal oak 36mm. Men gärna också allehanda ovanliga vintageklockor, dykare osv. som håller detta klassiska mått. Sedan är det bara surfa in i tråden om man vill få inspiration, köptips eller bara lite klassiskt slötittande.
Finns ett behov hos fler än mig själv att diskutera detta så kör vi. I annat fall kommer tråden bara tyna bort.
Jag börjar med några 36mm bilder.

Rolex Explorer 14270 36mm
IMG_1627-01.jpeg


Glycine airman no1 36mm
DSC_0370-01.jpeg


Rolex datejust 16200 36mm
DSC_0387.JPG
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Något av en klassisk storlek, fungerar OK på min 18,5cm handled även om jag trivs med lite större (38+). Har ägt två 36or, en Explorer och en Carrera re-edition.

IMG_20160409_122842.jpg

IMG_20150914_162455.jpg
Om 36funkar på 18,5cm handled funkar det nästan för alla. Den där Heuern är riktigt schysst. Inom vilket prisspann hittar men den beg?
 

MånsT

Rolex
Om 36funkar på 18,5cm handled funkar det nästan för alla. Den där Heuern är riktigt schysst. Inom vilket prisspann hittar men den beg?
Precis, efter att man har vant sig så är det inga problem. Var ett tag sedan jag hade den så har svårt att minnas... Cirka 25' är kanske en ungefärlig gissning.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
En sak som hör ihop med klockors storlek är hur de bärs. Därför skulle jag gärna se en sammanställning av vissa givna parametrar hur man upplever storlek.
Håller ni med mig om jag säger:
Fetare och längre bandhorn gör att klockan bärs större.
Ljus tavla =känns större
Svart tavla =känns mindre
En luftig tavla bärs större än en välfylld (plottrig) tavla
En större bezel(tex dykare) gör att klockan upplevs mindre
Åsikter om detta...
Ytterligare saker som kan påverka?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En sak som hör ihop med klockors storlek är hur de bärs. Därför skulle jag gärna se en sammanställning av vissa givna parametrar hur man upplever storlek.
Håller ni med mig om jag säger:
Fetare och längre bandhorn gör att klockan bärs större.
Ljus tavla =känns större
Svart tavla =känns mindre
En luftig tavla bärs större än en välfylld (plottrig) tavla
En större bezel(tex dykare) gör att klockan upplevs mindre
Åsikter om detta...
Ytterligare saker som kan påverka?
Det är framförallt bandhornspets till bandhornspets som är relevant hur uret sitter på handleden. Sedan ska ju även dessa följa handledens kurvatur så bra som möjligt. Stora urtavlor gör att ur bärs större. Även tunna ur bärs större än tjocka. Breda band kan göra att uret känns mindre men framförallt gör tjocka band att uret bärs mindre. Detta pga att det är hur mycket band man ser när man tittar på klockan framifrån som avgör hur stort den bärs.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är framförallt bandhornspets till bandhornspets som är relevant hur uret sitter på handleden. Sedan ska ju även dessa följa handledens kurvatur så bra som möjligt. Stora urtavlor gör att ur bärs större. Även tunna ur bärs större än tjocka. Breda band kan göra att uret känns mindre men framförallt gör tjocka band att uret bärs mindre. Detta pga att det är hur mycket band man ser när man tittar på klockan framifrån som avgör hur stort den bärs.
Vilket betyder att vill man att en klocka ska upplevas större vill man ha längre bandhorn istället för tjockare?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Gör en mätning på de armbandsur ni har därhemma på den verkliga tavelstorleken. Stora boetter innehåller ofta relativt sett inte tavlor som följer proportionerna. Här är en bild på en ultra-tunn Blancpain 36mm. Tavelstorleken är hela 30mm. Min uppfattning är att det är tavelstorleken som betyder mest för intrycket. Det är ju inte boetten som visar tiden. Sedan att mycket metall på armen attraherar många är en annan femma.

På-armen.jpg
Vid-Klarälven,-ström.jpg
Detta är min erfarenhet oxå. Stora tavlor gör allra mest upplevelsen
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilket betyder att vill man att en klocka ska upplevas större vill man ha längre bandhorn istället för tjockare?
Det är det som påverkar mest enligt mig. Sedan är det mer en fråga om tycke och smak när det kommer till boettens diameter. Bandhornens tjocklek(bredd?) är inte så avgörande om man inte går till extremt tunna bandhorn enligt mig.
 
Topp