• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

38 mm dykare - alternativ till Seiko Sbcm023

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Hej!

Jag har sedan tidigare en Seiko Sbcm023 som jag verkligen älskar. Den nätta storleken passar perfekt för mina smala handleder (<16 cm). Det känns som en dykare man kan ha hela livet utan att tröttna. Jag funderar ändå på att skaffa en lite mer "färgstark" klocka nu till sommaren... :)

Jag funderar på antingen Christopher Wards C60 Trident 300 eller Victorinox Dive Master 500 241555, båda 38 mm. Klockarna är ju inte direkt jämförbara, men jag är nyfiken på vad andra tycker om de två. Kanske har ni andra bättre förslag? :)
c60-38qda2-sokko-rk_fr.png
victorinox.jpg


/Oscar
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Jag fick hem en Chr.Ward igår. Haft den på armen ett par timmar och den känns rejäl för pengen tycker jag. Köpte en blå för att ha som sommarklocka i solen och vattnet.
Seiko är ju alltid bra, men eftersom du nu redan sitter på en Sbcm023 så kanske det kan vara kul att testa något annat? I värsta fall får du flippa Ward eller Victorinox och köpa en Seiko ändå i slutändan.
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Jag fick hem en Chr.Ward igår. Haft den på armen ett par timmar och den känns rejäl för pengen tycker jag. Köpte en blå för att ha som sommarklocka i solen och vattnet.
Seiko är ju alltid bra, men eftersom du nu redan sitter på en Sbcm023 så kanske det kan vara kul att testa något annat? I värsta fall får du flippa Ward eller Victorinox och köpa en Seiko ändå i slutändan.
Ja, lite så tänker jag också, även om färgerna skiljer mellan den jag har och SKX013 är ju ändå bezel och känslan relativt lik... Ha ha, ursäkta en forumnovis, men vad menar du med flippa? :rolleyes:

Vad tycker du om "nya" loggan på Ward btw, jag gillar den bättre än den gamla. Kul att du gillar Ward, min bild är att det är bra kvalité för pengarna...
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Ja, lite så tänker jag också, även om färgerna skiljer mellan den jag har och SKX013 är ju ändå bezel och känslan relativt lik... Ha ha, ursäkta en forumnovis, men vad menar du med flippa? :rolleyes:

Vad tycker du om "nya" loggan på Ward btw, jag gillar den bättre än den gamla. Kul att du gillar Ward, min bild är att det är bra kvalité för pengarna...

Flippa = Sälja, tänker att du kan testa någon av de andra 2, och om du inte är nöjd så säljer du och köper en Seiko :)
Föredrar absolut den gamla, tycker nya loggan känns lite tråkig. Men det är bara mina 2cents. Jag köpte den gamla modellen, begagnad.
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Flippa = Sälja, tänker att du kan testa någon av de andra 2, och om du inte är nöjd så säljer du och köper en Seiko :)
Föredrar absolut den gamla, tycker nya loggan känns lite tråkig. Men det är bara mina 2cents. Jag köpte den gamla modellen, begagnad.
Ah, jag tänkte väl att det var något sånt! Ja, det är ett bra alternativ, prova sig runt lite. :)
He he, den gamla hade mer personlighet än den nya, det kan jag ge den, något med att förnamnet var förkortat som var charmigt också. :rolleyes:
 

Rixard

Cartier
Har också kikat lite på en SKX013 men velar väldigt mycket mellan den och SKX031.
Någon som ägt/äger båda? Och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Jag äger en skx033 med samma boett som 031. Jag som du har även sub 16 cm handleder (runt 15.5 cm ) och tycker klockan funkar mycket bra på min handled.
 

Bilagor

  • cameringo_20170405_163647.jpg
    cameringo_20170405_163647.jpg
    101.1 KB · Visningar: 124

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Men intressant ändå med Chanel. Ramlade in i trådar om andra "modeklockor" som t. ex. LV och hittade en del intressant. Det verkar som att de håller väldigt hög kvalité.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Men intressant ändå med Chanel. Ramlade in i trådar om andra "modeklockor" som t. ex. LV och hittade en del intressant. Det verkar som att de håller väldigt hög kvalité.
De är definitivt bubblare, LV har som du sett riktigt intressanta och tekniskt avancerade klockor.
Trodde själv att jag skulle avfärda Chanel fortare än kvickt, men även de har riktigt fina klockor :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har klämt på ett gäng men bara testat en lite längre. Jag ser Victorinox som Breitlings lillebror, de har många alternativ till Breitling i samma stil till ett lägre pris, håller du med mig @Eurenius ?

Absolut!
Det är kanonklockor. Divemaster 500 hade varit mitt val här, utan tvekan.
@Oscarmessi . Byggkvaliten är utmärkt. Ta en titt på den i verkligheten om du har möjlighet.

vict.jpg
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Absolut!
Det är kanonklockor. Divemaster 500 hade varit mitt val här, utan tvekan.
@Oscarmessi . Byggkvaliten är utmärkt. Ta en titt på den i verkligheten om du har möjlighet.

vict.jpg
Det ska jag verkligen göra! De finns att köpa nya på uret.se tror jag, men det känns som att jag lika gärna kan köpa begagnat. Man kommer snabbt ner i pris då. Jag gillar verkligen känslan i de lite överdimensionerade visarna/indexen och att den känns väldigt toolig. :cigar:
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Så hade man flex nog att gå tidigare. Tog en sväng förbi:
20170418_161027.jpg
Gick till:
20170418_161737.jpg

för att kolla lite mer på Sinnen. Men!

20170418_162004.jpg

Den var liten... För liten! Eftersom den bygger ganska mycket på höjden kändes den väldigt nätt.

Jag provade mig fram...

20170418_163308.jpg
Och provade... Vilken fantastisk service de har btw! :pompus:

20170418_163932.jpg
Kändes till slut riktigt bra med Tag Heuer. Tänk hur olika storlekar kan upplevas mellan olika klockor. Jag har alltid trott att 41 mm skulle vara på tok för stort. Nu har jag fått något att fundera på!

20170418_163444.jpg
 
Senast ändrad:

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Som du märkte, så är inte alltid måttet på boetten som avgör hur stor klockan upplevs på armen. Därför ska du testa IRL så mycket du bara kan. Jag har också smala handleder (16), men beroende på klockans form så kan jag bära allt ifrån 36-44. Sen är det bara ens egna hjärnspöken som sätter gränsen för vad man tycker sig kunna bära upp ;)
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Som du märkte, så är inte alltid måttet på boetten som avgör hur stor klockan upplevs på armen. Därför ska du testa IRL så mycket du bara kan. Jag har också smala handleder (16), men beroende på klockans form så kan jag bära allt ifrån 36-44. Sen är det bara ens egna hjärnspöken som sätter gränsen för vad man tycker sig kunna bära upp ;)
Ja alltså verkligen spot on vad dagens lärdom var! :angel: Att prova gör all skillnad, 41 cm kan kännas både enormt och helt OK, även för en sub 16 som jag.. :rolleyes:
 
Topp