• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

38 mm dykare - alternativ till Seiko Sbcm023

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Ser att det ligger en sinn 556 på bordet. Vad tyckte du om den?
20170418_162347.jpg


Den var RIKTIGT fin! Prisvärd för en automatisk klocka av den kvalitén! Dock gillar jag ju dykare skarpt, men den var riktigt härligt att prova, kan jag säga... :):cigar:
 

poentus

Breitling
Härligt! Många fina klockor!
Har också tänkt att 40-42 mm är alldeles för stort för mina kycklinghandleder, men får nog också ge mig ut i verkligheten och prova lite modeller!
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
20170418_162347.jpg


Den var RIKTIGT fin! Prisvärd för en automatisk klocka av den kvalitén! Dock gillar jag ju dykare skarpt, men den var riktigt härligt att prova, kan jag säga... :):cigar:
Den är ju vattentät som en dykare (200m) så bada med den är inget problem, men jag gissar att du menar "dykarutseendet"?
Personligen tycker jag att 556:an är en riktigt bra vardagsklocka. Funkar till det mesta i klädsel. Riktigt snygg på nato om du vill ha den mer i fritidsmiljö. Snygg på läder och länk för mer uppklätt. En bra instegsklocka.
Om budgeten är generös så är ju omegan inte fy skam heller ;) Jag gillar också dykare och skulle gärna ägt samtliga du provade. Men jag nöjer mig med min planet ocean som enda dykare så länge. Finns så mycket kul i andra kategorier.
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Den är ju vattentät som en dykare (200m) så bada med den är inget problem, men jag gissar att du menar "dykarutseendet"?
Personligen tycker jag att 556:an är en riktigt bra vardagsklocka. Funkar till det mesta i klädsel. Riktigt snygg på nato om du vill ha den mer i fritidsmiljö. Snygg på läder och länk för mer uppklätt. En bra instegsklocka.
Om budgeten är generös så är ju omegan inte fy skam heller ;) Jag gillar också dykare och skulle gärna ägt samtliga du provade. Men jag nöjer mig med min planet ocean som enda dykare så länge. Finns så mycket kul i andra kategorier.
Ja exakt, av nån anledning så gillar jag verkligen dykare! Jag kan tänka mig att Sinnen kan finna sig tillrätta i olika band väldigt bra, den är både lite :rolleyes: toolig men elegant. Väldigt mycket Sinn.

Nej Omegan alltså. :rolleyes: Så fin, men rejält upp från Tag Heuer. Känslan var dock bra.:happyhappy: Men du vet ju hur det känns... ;)
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Ja exakt, av nån anledning så gillar jag verkligen dykare! Jag kan tänka mig att Sinnen kan finna sig tillrätta i olika band väldigt bra, den är både lite :rolleyes: toolig men elegant. Väldigt mycket Sinn.

Nej Omegan alltså. :rolleyes: Så fin, men rejält upp från Tag Heuer. Känslan var dock bra.:happyhappy: Men du vet ju hur det känns... ;)
Jag tror inte att du kan gå fel oavsett vilken du väljer. Men min röst hamnar på sinn och omega. Obs! Jag är partisk ;)
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
God kväll!

Jag beställde efter lite undersökningar (bland annat denna: http://flippersdiary.blogspot.se/2016/06/no-180-squale-1553-020.html?m=1) en Squale 1553-020. Intrycket var att det är mycket trevlig 40 mm NOS-quartzdykare ur Squales leisure-kollektion (finns en liknande med mer bling och mercedesvisare, men det kändes lite väl). 2 600 kr kostade kalaset, då var frakten gratis.

Efter att ha beställt från squale.se (Gripenbro) och fått utmärkt service (jag skickade en del otåliga mejl) och snabb leverans (den kom på två dagar) hämtade jag ut paketet. Min första Squale. Jag hade kollat mycket på nätet och visste att den var lite större än vad jag egentligen är bekväm med, men jag ville ändå prova. Jag var också nyfiken på hur platt klockan var och om den skulle bäras större eller mindre på grund av att den bygger såpass lite på höjden.

Spänningen när man öppnar paketet...:nailbiting: Bara att se en sån där blå Squalelåda som man avundsjukt beundrat på den stora paketöppningstråden.

20170420_164743.jpg


Väl inplastad.

20170420_164823.jpg


Ta-da! :) Underbara färger! Min sambo som vindsurfar och seglar sade direkt att den "kändes vatten". Kan inte annat än att hålla med! Orange visare är underbart fint! Det var f. ö.det som fick mig att fastna för Squale från början. Tavlan är väldigt fin, och visarna och färgsättningen andas vatten och sommar. Bezelen klickar på OK med tanke på priset, inte samma direkta stopp medsols som på exempelvis Seiko eller Tag Heuer, men det är inte riktigt rättvist att jämföra heller med tanke på priset. Lumen andades verkligen NOS (ingen bild tyvärr) och boetten kändes gedigen.

20170420_164916.jpg


Den kommer på ett underbart vaniljdoftande gummiband. Mjukt och följsamt, enorm skillnad mot det Seikoband som följde med min Sbcm023: a. Som ni ser räcker dock gummibandet nästan varvet runt på mina handleder. Innersta hålet, men fortfarande lite glapp... Varför fick man dessa tandpetare? :bag:

20170420_165510.jpg

20170420_165457.jpg

Det ser alltid bättre ut på bild än i verkligheten när något upplevs stort insåg jag nu när jag tittar på bilden ovan. Ofta är det bara en vanesak. Jag kände ändå direkt att den byggde mycket på "längden" jämfört med Seikon. Att klockan är nästan helt "platt" är en härlig feature, men bidrar också till den stora känslan lite, i alla fall för mig.

20170420_165310.jpg


Försök till en jämförelse med Seikon. Här ser den knappt ut att vara större överhuvudtaget, men det är något när man har den på sig som för mig gjorde att den kändes lite för stor. 38 mm hade nog varit helt perfekt, tyvärr är Squales dammodeller mindre än så, men jag funderar ändå lite på att kanske försöka prova någon sådan...
20170420_165436.jpg


Tyvärr var det alltså lite som jag befarade, något med plattheten och att den är 40 mm gör att det bärs lite för stort för mina handleder. Synd, för det är en underbar klocka!
20170420_221901.jpg

20170420_221919.jpg


Det är bara att ta nya tag och inte ge upp. I väntan på att Squale gör en midsize-dykare får jag drömma om Christpher Wards 38 mm. Någon gång ska jag hitta en passande :squale:!

Allt gott! :)
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Glöm inte att kolla hur stor klockan är lug-to-lug, dvs från översta bandhornen till nedersta. Detta mått bidrar till att klockan kan kännas stor. Samt hur luggarna "viker" sig mot din handled.
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Glöm inte att kolla hur stor klockan är lug-to-lug, dvs från översta bandhornen till nedersta. Detta mått bidrar till att klockan kan kännas stor. Samt hur luggarna "viker" sig mot din handled.

Ja, du har helt rätt, det är nästan ett viktigare mått har jag insett nu. :banghead: Tyvärr är det mer sällan det står just det måttet. Om bandhornen som i detta fall slutar precis där mina handleder slutar upplevs klockan väldigt stor. :)
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Ja, du har helt rätt, det är nästan ett viktigare mått har jag insett nu. :banghead: Tyvärr är det mer sällan det står just det måttet. Om bandhornen som i detta fall slutar precis där mina handleder slutar upplevs klockan väldigt stor. :)

Jag kan spara dig lite tid. Det finns ingen vettig dykare men bra lume som är lika bra som sbcm023 i samma storlek. Det närmsta du kommer är sla017 som är större eller kanske sinn 556i. CW bär mindre i storlek än din seiko.
 
Topp