• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

3D-printad klocklåda

herr_raev

Omega
2-Faktor
Hallå där,

Har länge tänkt att jag ska bygga en egen låda på ett eller annat sätt.
Häromdagen kom jag på att jag har ju en 3D-printer som inte nyttjas speciellt mycket. Så en printad låda i träfilament får det bli!
Materialet består till 35-40% av trä och resten av en typ av plast, PLA. Det går att betsa och slipa och beter sig i princip som trä efter att det är printat.
Tanken sen är att klä insidan med någon murrig typ av manchester.

3D-printad låda öppnar ju för fler möjligheter, så min fråga är. Hur kan man tänkas vilja designa lådan?
Jag tänker mig plats för 6-8 klockor, några band, verktyg och manschettknappar typ. Fler förslag?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ska ju nyttja printern till något, och jag är inte tillräckligt bra på träslöjd i övrigt :p
Filar lite på koncept.
Också tänkt att man sk skaffa sig en printer.. kommer printa typ en nyckelring och en hållare till klockor med sen är det ganska blankt. Har några på jobbet som vi tester lite koncept med, men vet ändå inte riktigt vad man ska ha dom till :bookworm:

Tänker ju spontant en integrerad låsmekanism? Kugghjul, visare och hu vet vad..
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Också tänkt att man sk skaffa sig en printer.. kommer printa typ en nyckelring och en hållare till klockor med sen är det ganska blankt. Har några på jobbet som vi tester lite koncept med, men vet ändå inte riktigt vad man ska ha dom till :bookworm:

Tänker ju spontant en integrerad låsmekanism? Kugghjul, visare och hu vet vad..
Har ju mest printat småskräp, skärphängare och fästen för mobil till hoj.
Men skoj tanke! Öppet med plexi framför och en simpel mekanism med kugghjul för att öppna lådan :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Har ju mest printat småskräp, skärphängare och fästen för mobil till hoj.
Men skoj tanke! Öppet med plexi framför och en simpel mekanism med kugghjul för att öppna lådan :)
Vrider fram ”klockan” på lådan till typ 10:10. Då låser kugghjulen innuti upp låset och allt går att öppna. Hade vart ricktigt ballt!!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kanske ska skramla här och göra saker åt KS till sjalvkostnadsptis?
Folk får skapa egna designer, skicka till nån som printar på den ”gemensamma”-printern?
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Nu jädrar rör det sig snart! Ny cadmaskin inskaffad, i form av nya iPad Pro. Tror Shapr3d fungerar perfekt för vad jag tänker cadda. Inväntar bara pennan så ska det nog bli lite rörelse här med.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Passar på att slänga in en fråga. Kan alla printers köra med trä eller måste man köpa en särskild?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Hur skulle det funka att 3d printa ett gummi-armband? Går det att skanna in ett befintligt armband eller måste allt göras i ritprogram från grunden? :)
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Hur skulle det funka att 3d printa ett gummi-armband? Går det att skanna in ett befintligt armband eller måste allt göras i ritprogram från grunden? :)
Det finns gummifilament så det är görbart, osäker på kvaliten i utskrifterna dock. Lite beroende på hur armbandet ser ut så är det enklast att ritas om då en scan kräver handpåläggning krävs ändå.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Vad för armband tänkte han på?
Skulle vilja ha ett till min IWC men tyvärr finns enbart svart att beställa...
IMG_20181029_102600.jpg
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Kul idé! Jag jobbar med AM ( additive manufacturing ), dock inom metall och inte polymerer så detta ska bli trevligt att följa :)
Lite OT men kanske kul att veta ändå: Det finns ett företag i USA ( Vortic watch company ) som tillverkar sina boetter i titan via AM och sedan sätter dom i renoverade urverk ifrån amerikanska fickur från 1800-talet, riktigt fräna!
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Kul idé! Jag jobbar med AM ( additive manufacturing ), dock inom metall och inte polymerer så detta ska bli trevligt att följa :)
Lite OT men kanske kul att veta ändå: Det finns ett företag i USA ( Vortic watch company ) som tillverkar sina boetter i titan via AM och sedan sätter dom i renoverade urverk ifrån amerikanska fickur från 1800-talet, riktigt fräna!
Lasersintring typ? Körde lite prototyper på mitt förra jobb i lasersintrat stål. Bra grejer, dyrt, men bra.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Lasersintring typ? Körde lite prototyper på mitt förra jobb i lasersintrat stål. Bra grejer, dyrt, men bra.

Jajamän, vi använder oss av SLM ( selective laser melting ) och det är precis som du säger, dyrt men bra! Iaf om man vill få fram snabba prototyper som är ganska ok i dimension redan på första skottet. Vi kör även lite binder jet som också är en intressant metod :)
 

SeikoSan

Omega
2-Faktor
Overkill och onödigt tycker jag. Svårt att få till nåt snyggt när det finns snygga färdiga lådor. Satsa på en snygg låda och designa en snygg indelning av lådan och printa istället och klä med snyggt tyg. Så har jag gjort.
P.S jobbar med 3D-print. Inte för att det spelar så stor roll iofs.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Overkill och onödigt tycker jag. Svårt att få till nåt snyggt när det finns snygga färdiga lådor. Satsa på en snygg låda och designa en snygg indelning av lådan och printa istället och klä med snyggt tyg. Så har jag gjort.
P.S jobbar med 3D-print. Inte för att det spelar så stor roll iofs.
Definitivt onödigt och overkill. Men det är mest för skojs skull och för att ha något att pilla med. Blir knappast billigare heller i slutändan :p
 
Topp