• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbakadragen 3st vintage certina argonaut 220 (varav 2st inte fungerar) från ca 1968-69

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Hejsan!

Det var certina argonaut 220 som av någon anledning fick igång mitt klockintresse. Jag har dock insett att 3st av mina 5st mestadels ligger och vilar. Därav tycker jag att de bör hitta ett annat hem.
Samtliga har 19mm mellan luggarna, och de mäter cirka 3,2cm x 3,8cm.

F2F kan troligen ordnas på sträckan Norrköping-Linköping. Betalning till swish eller banköverföring.
Frakt med posten ingår, vill du ha rekat så får du lägga till.
Sansade bud är välkomna, svårt att sätta pris när klockor inte fungerar. :)
Självklart retur om beskrivningen är felaktig, men det vill man ju helst undvika, så ställ gärna en extra fråga, eller be om fler och bättre bilder. Byten? Ja, tack. Söker i så fall företrädesvis något av nedan, men try me! Lite pengar upp eller ner beroende på byte.

Byte 1: Certina Argonaut 220 med den blåa och svarta urtavlan, eller möjligen den blåa urtavlan, automat eller manuell är detsamma, bara den funkar och referensnummer och serienummer finns på baklocket.
Byte 2: En klocka med grön tavla, gärna med lite vitt inslag, som fungerar. Spelar ingen roll alls vad det är, bara den är lite häftig. Gärna en vintage Certina DS 2!

Bilderna är givetvis en del av objektsbeskrivningen.
Bild på alla tre:

IMG_0320.jpg


1. Certina Argonaut 220 Automatic.
Håller tiden och går fint. (ej uppmätt exakt) Byter datum som den ska. Fint skick för sin ålder, men givetvis märken av användning på doublén, som dock har hållit ihop bra enligt min åsikt. Någon repa på baksidan efter bandbyte/locköppning. Kronan utbytt någon gång, ingen certina-krona på denna. Lite damm på glaset och något skav på sidan av glaset, inget som stör enligt mig eftersom skavet är på sidan av glaset och därmed knappt syns. Service-historik okänd. Nummer på baklocket: 5805 220 samt serienummer 7131309 som daterar klockan till cirka 1968-69. Jag fick med en certina-låda när jag köpte klockan. Vill köparen ha denna så kan vi säkert ordna det. Dock har certina-tyget släppt, så jag tycker mest att det blir äckligt med det torkade limmet som lossnar... ;) Se bilderna... Jag länkar till mitt köp av denna https://auction.catawiki.com/kavels...campaign=Winning bid!_en&utm_content=textlink
Bandet på bilderna medföljer. Lite använt, men gott skick. Jag antar att det är ett Hirsch, spännet tyder på det.
Pris/bytesvärde: 900SEK inkl frakt med posten inom Sverige

IMG_0349.jpg


IMG_0350.jpg



IMG_0338.jpg


IMG_0341.jpg


IMG_0343.jpg


IMG_0344.jpg



2. Certina Argonaut 220 Manuell utan datum.
Går att dra upp och då kör sekund-visaren igång. Dock brukar de andra visarna stå stilla. Nu har de dock rört sig cirka 25 min på 1h och 20 min. Solklart service-behov alltså. Glaset verkar inte alls repigt, boetten är det däremot. Även några märken på baksidan efter bandbyte/locköppning. Någon fläck på urtavlan ser det ut som över och lite till höger om texten "Argonaut 220" på urtavlan. Nummer på baklocket: 5201 220 samt serienummer 7366428 som daterar klockan till cirka 1968-69. Det finns även någon inskription på baksidan som jag inte kan utläsa, kanske från någon urmakare efter någon service en gång i tiden. Certina-krona.
Bandet på bilderna medföljer. Jag försökte få av det en gång i tiden, men lyckades inte. (utan att anstränga mig så mycket)
Pris/bytesvärde: 350SEK inkl frakt med posten inom Sverige

IMG_0352.jpg


IMG_0351.jpg


IMG_0332.jpg


3. Certina Argonaut 220 Manuell med datum.
Den här blåa tycker jag egentligen är helläcker, men bättre att någon som kan fixar till den. Den står still sedan jag tappade den i golvet på Kreta i september 2016. Repigt glas, och boetten likaså, men jag tycker bara att den är charmig. Service-historik okänd. Nummer på baklocket: 5301 220 samt serienummer 7476053 (siffror som är lite svåra att se) som daterar klockan till cirka 1968-69. Certina-krona.
OBS! Haj-meshet på bilderna följer inte med klockan. Inte heller band-sprintarna medföljer, jag behöver dem och bandet till en annan Certina Argonaut 220... Head only på denna alltså!
Pris/bytesvärde: 350SEK inkl frakt med posten inom Sverige

IMG_0354.jpg


IMG_0353.jpg


IMG_0327.jpg



Har du frågor, synpunkter på annonsen, eller vill ha fler bilder så hör av dig med ett PM.

Väl mött!
/Björn

Tack för annonsplatsen KS!
 

Bilagor

  • IMG_0333.jpg
    IMG_0333.jpg
    95 KB · Visningar: 34
  • IMG_0334.jpg
    IMG_0334.jpg
    161.2 KB · Visningar: 33
  • IMG_0336.jpg
    IMG_0336.jpg
    73.9 KB · Visningar: 31
  • IMG_0337.jpg
    IMG_0337.jpg
    93 KB · Visningar: 28
  • IMG_0339.jpg
    IMG_0339.jpg
    88.8 KB · Visningar: 33
Topp