• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

40 årspresent till min man - Rolex dykarklocka?

FruUR

Omega
Hej alla klockfantaster!
Har tänkt länge på att jag vill slå till och överaska min man med en fin klocka i 40-årspresent.
Har tänkt mig en Rolex dykarklocka, typ en Submariner eller GMT.
Tänkte en budget runt 50’ - 70’.
Hjälp mig här, vad ska jag tänka på? Vart kan man hitta en bättre begagnad?
Har ett halvår på mig att leta så det är ingen panik, men vill se till att det blir rätt köp!
 

Jofaaa

Cartier
För 70 kan du hitta ganska nya med lite tur. (2015-2016) i bra skick full set här på detta forums köp och sälj-tråd från säljare med goda referenser :) Jag skulle absolut rekommendera att du köper av någon här på forumet med bra referenser.
 

FruUR

Omega
För 70 kan du hitta ganska nya med lite tur. (2015-2016) i bra skick full set här på detta forums köp och sälj-tråd från säljare med goda referenser :) Jag skulle absolut rekommendera att du köper av någon här på forumet med bra referenser.
Tack!
Jag trodde en ny kostade mycket mer. Vad är värt mest i längden? en ny eller vintage? Vad får jag för runt 50’?
 

Jofaaa

Cartier
Tack!
Jag trodde en ny kostade mycket mer. Vad är värt mest i längden? en ny eller vintage? Vad får jag för runt 50’?
Ny kostar de runt 76-78, däremot att köpa en ny från butik är i princip omöjligt pga långa kötider. (räkna med minst 1 år, fast förmodligen längre) Jag skulle absolut rekommendera att köpa nyare som är begagnad. Vintage är inte riktigt mitt område, men runt 50 skulle jag gissa att vi pratar tidigt 90-tal
 

jabla

Sarlacc
Tack!
Jag trodde en ny kostade mycket mer. Vad är värt mest i längden? en ny eller vintage? Vad får jag för runt 50’?
Rolex Yacht Master och Explorer II är väldigt prisvärda begagnade och borde gå att hitta i riktigt fint skick för runt 50.

WP_20180618_09_35_06_Rich (2).jpg
WP_20180605_16_49_58_Rich (2).jpg
 

Ola G

Cartier
Bra val om det är hans första finare klocka, annars är väl risken att han valt bort just den modellen tex därför att "alla" har en
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Håller med första talare. Köp en lätt begagnad här på forumet och kolla dennes referenser. De flesta här använder inte sina klockor 24/7 utan roterar med andra klockor så skicket brukar vara utmärkt. Jag tycker att man ska köpa med datum (116610LN). Dels för att jag tycker att datumbubblan hör till en Rolex samt dels för att jag gillar att ha funktionen. Men det finns säkert lika många här som tycker tvärt emot.

Lycka till!
 

Rivalen

Rolex
Har han behov av att veta en andra tidszon i jobb eller privat så är GMTn underbar. Annars skulle jag välja 114060 utan datumbubbla då jag tycker designen blir renare utan.

Kolla med Rolex AD efter begagnat. Nymans t ex.

men ibland kan även en datumbubbla tillföra något.
cropped-ymsharpspot-Jocke-2.jpg

Foto: Jocke
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har han behov av att veta en andra tidszon i jobb eller privat så är GMTn underbar. Annars skulle jag välja 114060 utan datumbubbla då jag tycker designen blir renare utan.

Kolla med Rolex AD efter begagnat. Nymans t ex.

men ibland kan även en datumbubbla tillföra något.
cropped-ymsharpspot-Jocke-2.jpg

Foto: Jocke
Är sekundvisaren lös och liggandes på tavlan? Det ser ut så men är kanske en synvilla.

TS: en sen 14060M är lite roligare och fås inom budget. Servad och klar inom budget.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Varför skulle man inte bada med en dykare? Förstår om folk är lite mer restriktiva med dressade men dykare är ju skapade för just det ändamålet :eek:
 

Kai

Rolex
Sub och GMT kan väl vissa tycka är tråkiga, men de är även klassiska ikoner, så tror inte din man skulle bli missnöjd! Spana här i forumets säljdel så ska du se att det kommer dyka upp ett och annat nästan nytt exemplar i toppskick inom din budget!
 

Jofaaa

Cartier
Funkar inte en splirans ny Omega Speedmaster? Ingen man skulle säga nej till en sådan i 40 års present. Köpte själv en sådan till bästa kompisens 40 års dag. Riktig succé.
31133423001002_main.jpg
Inget illa om Speedmaster, jättefin klocka och äger en själv. Men oavsett tråd om råd till klocka att köpa och oavsett vilka referenser på typer av klockor man fastnat för så kommer alltid flertalet förslag om att köpa en Speedy istället :D En speedy är ju ganska långt från en dykarklocka :)
 
Topp