• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

45-47 mm, hur stor skillnad..?

Urza

Breitling
Hej

Är väldigt inne på att köpa en Radomir och det står mellan Black Seal (typ https://www.chrono24.se/panerai/----pam00388---h--id27900822.htm) och 1940 3days (typ https://www.chrono24.se/panerai/rad...edition-black-dial-watch-bppr--id10253488.htm)

Svååår beslutångest. Gillar färgerna på 1940 betydligt bättre. Bandfästet är fördel Black Seal. Kronan på Black Seal är tjusig, men kanske snudd på ivägen?

I specifikationen ages att 1940 har 2mm större diameter. Detta skulle eventuellt kunna vara en deal breaker utifrån att jag har rätt spinkiga armar :)

Ni som klämt på många Radomirer, hur stor är skillnaden? Är det diameter på boetten eller påverkar bandfästet?

Tyck gärna till, personlig uppfattning eller kloka råd.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Hej

Är väldigt inne på att köpa en Radomir och det står mellan Black Seal (typ https://www.chrono24.se/panerai/----pam00388---h--id27900822.htm) och 1940 3days (typ https://www.chrono24.se/panerai/rad...edition-black-dial-watch-bppr--id10253488.htm)

Svååår beslutångest. Gillar färgerna på 1940 betydligt bättre. Bandfästet är fördel Black Seal. Kronan på Black Seal är tjusig, men kanske snudd på ivägen?

I specifikationen ages att 1940 har 2mm större diameter. Detta skulle eventuellt kunna vara en deal breaker utifrån att jag har rätt spinkiga armar :)

Ni som klämt på många Radomirer, hur stor är skillnaden? Är det diameter på boetten eller påverkar bandfästet?

Tyck gärna till, personlig uppfattning eller kloka råd.
Jag har provat båda de modellerna och enligt mig är det en stor skillnad mellan de i hur de upplevs. 514 bärs väldigt stort.

Du skriver spinkiga handleder .. hur spinkiga snackar vi?

Jag trivs personligen mycket bättre med 45mm än 47mm, oavsett modell. Men jag har bara 18cm runt handleden . Hade jag haft större handleder hade jag kört 47mm - de modellerna är ju oftast roligare
 

Urza

Breitling
Jag har provat båda de modellerna och enligt mig är det en stor skillnad mellan de i hur de upplevs. 514 bärs väldigt stort.

Du skriver spinkiga handleder .. hur spinkiga snackar vi?

Jag trivs personligen mycket bättre med 45mm än 47mm, oavsett modell. Men jag har bara 18cm runt handleden . Hade jag haft större handleder hade jag kört 47mm - de modellerna är ju oftast roligare
Jag har ganska exakt 17 cm i diameter på handleden. Och du tycker alltså 47 blir stort på dig?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag har ganska exakt 17 cm i diameter på handleden. Och du tycker alltså 47 blir stort på dig?
Jag tycker personligen det. Men jag vet att många med mindre handleder än mig föredrar 47mm , så det är ju helt klart en smaksak. Tycker dock du bör prova båda storlekarna på din handled innan du bestämmer dig.
 

Urza

Breitling
Jag tycker personligen det. Men jag vet att många med mindre handleder än mig föredrar 47mm , så det är ju helt klart en smaksak. Tycker dock du bör prova båda storlekarna på din handled innan du bestämmer dig.
Har testat en Black Seal och tycker den satt bra, klart över förväntan. Lutar rätt starkt mot att det blir en sån. Får se om jag har vägarna förbi människobyn innan jag slår till. Just nu är köpbeslutet nära. Men frugan började iofs nyss prata om att vi behöver en ny köksfläkt..
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en 995 som är 45mm 1940, och en 721 som är 47mm 1930. Båda är bra på olika sätt, har 17cm runt handleden.

721:
C9A1F4CD-016E-4F9D-8ECA-DED4122B4B9C.jpeg

995:
9E090BC5-D594-484B-925A-E21A2BD27670.jpeg
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Jag hade 514 tidigt i min PANERAI karriär och upplevde den väldigt stor, ganska platt och mkt tavla, gillar du den hade jag hellre satsat på en 572 Radiomir. Men alla 45mm med wirelug sitter fantastiskt bra. Jag har 18,5cm, men jag tror absolut att det finns andra 47mm som du kan bära utan problem.

Här en 45mm 183
3A2E3773-076D-4C55-A1FA-2AB8AD94D3D1.jpeg


Och en 47mm 232
1FCC5B80-E376-4FFB-B791-39D9A2AC52BF.jpeg
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Alltså tack och wow! Du bär båda riktigt bra! Fan. Nu blev det ännu svårare. Tack för riktigt bra referensbilder.

Tack :) Du har alltid chans att köpa om klockor om du ändrar dig.

Om du ska ta dig in och prova klockor så ta inte en handledsbild utan ta en i spegeln såhär: (bild från när jag skulle köpa 721an). Du får bättre referens om hur klockan sitter på egentligen

54087192-560F-4E40-A898-B47A6236834D.jpeg
 

Urza

Breitling
Jag hade 514 tidigt i min PANERAI karriär och upplevde den väldigt stor, ganska platt och mkt tavla, gillar du den hade jag hellre satsat på en 572 Radiomir. Men alla 45mm med wirelug sitter fantastiskt bra. Jag har 18,5cm, men jag tror absolut att det finns andra 47mm som du kan bära utan problem.
Tack för finfina referensbilder. 232:an sitter ju som ett smäck på dig (det gör båda). Kanske borde min slutsats bli att en 45mm blir klockren (pun intended) på mig 🤔

Vad gäller modellval vill jag prompt ha sekundvisare och sandwichurtavla (om det heter så).

Edit avs. Modellval; 60 K ligger nära en smärtgräns.
 
Senast ändrad:

Urza

Breitling
Tack :) Du har alltid chans att köpa om klockor om du ändrar dig.

Om du ska ta dig in och prova klockor så ta inte en handledsbild utan ta en i spegeln såhär: (bild från när jag skulle köpa 721an). Du får bättre referens om hur klockan sitter på egentligen

54087192-560F-4E40-A898-B47A6236834D.jpeg
Bra tips, naturligtvis. Har du någon liknande bild med 995:an/47 mm? Det som satt griller i huvet på mig är hur grymt snyggt 995:an verkade sitta på dig. Hade bestämt mig för att den sortens bandspänne är tråkigare och helheten för stor.

Men på dig såg det ju hur funky ut som helst, man blir sådär glad som man bara kan bli av en riktigt skön Panerai!

*Edit; ser att 995:an (naturligtvis) är 45 mm. Det gör det lite enklare. För det hade inte varit lika snyggt om den varit större. Gissar jag.

Men 721:an sitter också helt fantastiskt bra. Med den sortens spännfäste är inte 47 mm för stort, blir slutsatsen. Men frågan är om den suttit lika fint med samma spännband som 995:an.
 
Senast ändrad:

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Tack för finfina referensbilder. 232:an sitter ju som ett smäck på dig (det gör båda). Kanske borde min slutsats bli att en 45mm blir klockren (pun intended) på mig 🤔

Vad gäller modellval vill jag prompt ha sekundvisare och sandwichurtavla (om det heter så).

Edit avs. Modellval; 60 K ligger nära en smärtgräns.
Då är 183 el 388 utmärkta att satsa på… tror inte du blir besviken.
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Hej

Är väldigt inne på att köpa en Radomir och det står mellan Black Seal (typ https://www.chrono24.se/panerai/----pam00388---h--id27900822.htm) och 1940 3days (typ https://www.chrono24.se/panerai/rad...edition-black-dial-watch-bppr--id10253488.htm)

Svååår beslutångest. Gillar färgerna på 1940 betydligt bättre. Bandfästet är fördel Black Seal. Kronan på Black Seal är tjusig, men kanske snudd på ivägen?

I specifikationen ages att 1940 har 2mm större diameter. Detta skulle eventuellt kunna vara en deal breaker utifrån att jag har rätt spinkiga armar :)

Ni som klämt på många Radomirer, hur stor är skillnaden? Är det diameter på boetten eller påverkar bandfästet?

Tyck gärna till, personlig uppfattning eller kloka råd.
Har du 17 cm så skulle jag tro att båda funkar på dig. Har 17 cm och kör nu 47 mm Pam372 och den är större än Radiomir. Och den är stor absolut, och vissa tycker säkert att den är för stor. Men det är mest en vanesak skulle jag säga, och man måste ju gilla stilen.

Har en 39mm tudor sub som jag också gillar, och haft betydligt mindre dressare som jag också tyckt om. 🙂
IMG_20230222_191215_edit_1725751712966872.jpg
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bra tips, naturligtvis. Har du någon liknande bild med 995:an/47 mm? Det som satt griller i huvet på mig är hur grymt snyggt 995:an verkade sitta på dig. Hade bestämt mig för att den sortens bandspänne är tråkigare och helheten för stor.

Men på dig såg det ju hur funky ut som helst, man blir sådär glad som man bara kan bli av en riktigt skön Panerai!

*Edit; ser att 995:an (naturligtvis) är 45 mm. Det gör det lite enklare. För det hade inte varit lika snyggt om den varit större. Gissar jag.

Men 721:an sitter också helt fantastiskt bra. Med den sortens spännfäste är inte 47 mm för stort, blir slutsatsen. Men frågan är om den suttit lika fint med samma spännband som 995:an.
721 bärs mindre just förwirelugsen, den är tom mindre. I avståndet lugg-till-lugg är den kortare än vad 995an är. Så det stter mer i huvudet på dig än något annat :D

Väljer du en 1940 45mm, en 45 eller 47mm med wirelugs kommer du vara nöjd hur du än gör! KBK bara
 

Urza

Breitling
Har du 17 cm så skulle jag tro att båda funkar på dig. Har 17 cm och kör nu 47 mm Pam372 och den är större än Radiomir. Och den är stor absolut, och vissa tycker säkert att den är för stor. Men det är mest en vanesak skulle jag säga, och man måste ju gilla stilen.

Har en 39mm tudor sub som jag också gillar, och haft betydligt mindre dressare som jag också tyckt om. 🙂
IMG_20230222_191215_edit_1725751712966872.jpg
Det där ser ju ut som om det var skräddarsytt. Säker på att du inte mätte fel när du kollade handleden ;) Jag kanske ligger närmare 16 än 17 cm då. Men det där var väldigt avskräckande.
 

Urza

Breitling
Har förresten provat två Panerais när jag var i storstan, något tränat öga som kan säga vad det här är för modeller och diameter:

Dessa är enligt mig på den absoluta bristningsgränsen, men fullt görbara. Lite mindre klocka och det hade varit perfekt. För att undanröja ev missförstånd, jag uppfattar det som att det är wireluggs på dessa.
 

Bilagor

  • IMG_2743.jpeg
    IMG_2743.jpeg
    364.3 KB · Visningar: 8
  • IMG_2742.jpeg
    IMG_2742.jpeg
    369.1 KB · Visningar: 6

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Har förresten provat två Panerais när jag var i storstan, något tränat öga som kan säga vad det här är för modeller och diameter:

Dessa är enligt mig på den absoluta bristningsgränsen, men fullt görbara. Lite mindre klocka och det hade varit perfekt. För att undanröja ev missförstånd, jag uppfattar det som att det är wireluggs på dessa.
Övre 754 (gissar jag) undre 992
Båda 45mm m wirelug
 

Urza

Breitling
Övre 754 (gissar jag) undre 992
Båda 45mm m wirelug
Handleden har sina gränser som måste respekteras, då är det en 45 mm wirelug som gäller.

Även plånboken har tyvärr sina gränser, så jag förmodar att det kommer bli en 388. 183 är ett hett alternativ, men lutar mot att ha visare i stål framför svarta.

Men efter en natts sömn och ev. fler fina bilder i tråden så kanske allt känns annorlunda...
 

Urza

Breitling
Nu är det klart, blev en 0388 som kommer kosta drygt 50 K när staten tagit sitt. Beställd från Japan.


Varmt tack för all värdefull input, hoppas (med förtröstan) att jag ska bära den lika snyggt som alla som delat med sig av sina klenoder i tråden!
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nu är det klart, blev en 0388 som kommer kosta drygt 50 K när staten tagit sitt. Beställd från Japan.


Vart tack för all värdefull input, hoppas (med förtröstan) att jag ska bära den lika snyggt som alla som delat med sig av sina klenoder i tråden!
Oooh ... du vet att 388 är mycket tjockare än de andra vi har pratat om, eftersom den är en automatare av den gamla sorten (p.9000)? 17mm istället för 13,5mm för 183.

Inget fel på klockan i övrigt, det är en bra modell.
 

Urza

Breitling
Oooh ... du vet att 388 är mycket tjockare än de andra vi har pratat om, eftersom den är en automatare av den gamla sorten (p.9000)? 17mm istället för 13,5mm för 183.

Inget fel på klockan i övrigt, det är en bra modell.
Ärligt talat hade jag inte reflekterat över det. Men det är helt enkelt priset jag får betala för allt annat på kravlistan. Sedan blir det enklare att motivera ett köp av en Cartier Tank eller något annat mer slimmat för...ja...slimmiga tillfällen.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ärligt talat hade jag inte reflekterat över det. Men det är helt enkelt priset jag får betala för allt annat på kravlistan. Sedan blir det enklare att motivera ett köp av en Cartier Tank eller något annat mer slimmat för...ja...slimmiga tillfällen.
Bra bra! :)
 

Urza

Breitling
Spännande uppdatering för de som ev. följer med i tråden. Jag har beställt hem en PAM183 också! Det här ska göras ordentligt och då är en returfrakt ett billigt pris för att få sitta med båda och jämföra. Jag har varit inne på visare av stål, ej svarta, men börjar svänga efter att ha kollat och begrundat.

Kommer naturligtvis bidra med bilder så snart som möjligt. Peppen är supertotal!
 
Topp