• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5-krona till urtavla.

Satt för ett tag sedan och klurade på om man kunde designa en egen urtavla, och som av en händelse så insåg jag att en gammal svensk femkrona har exakt samma diameter som en urtavla i de flesta Seiko-klockor, 28,5mm. Perfekt tillfälle att fixa en "årsklocka" tänkte jag och började klura på hur jag skulle kunna gå tillväga för att modifiera myntet.

Med inspiration från min SKX valde jag en enkel design med mestadels runda hål. Resten tänkte jag fila ut.
CAD overlay.JPG

För att åstadkomma detta så CADade jag upp ett gäng fixturer.
IMG_20210719_152939.jpg

Test ett genomförs med ett testmynt av fel årgång ifall något går åt skogen.
Den första fixturen går ut på att borra 12-hålet. För att hitta rätt använder jag slotten för att centrera mitten på kronan.
IMG_20210719_152952.jpg IMG_20210719_153025.jpg

Ok, funkade rätt bra! Fixtur nr 2 gick ut på att borra i princip resten av hålen. 12-hålet används för att hålla den rätt i denna fixtur.
IMG_20210719_153152.jpg

Här kom lärdomarna på rad... :rolleyes:
1. Att försöka borra två hål väldigt nära varandra var ingen bra idé. En speciell fixtur måste till.
2. När man borrar i stål blir det varmt, vilket gör att plasten i fixturen smälter. Därför blev mittenhålet tyvärr inte centrerat alls. Tur att jag inte använde rätt mynt första gången!
Lösningen här blir dels att inte ha så jäkla bråttom, men jag kan nog minska problemet genom att dels printa nästa fixtur i ett mindre tempkänsligt material samt att svalka myntet på en kylklamp eller i vatten mellan borrningarna.
3. Jag behöver köpa bättre borr. Dålig borrkvalitet bidrar sannolikt till värmeutvecklingen. Jag kunde se att toppen på borret var kass.
IMG_20210719_153731.jpg IMG_20210719_153815.jpg

Nåväl, inga problem som inte har minst en lösning!

Efter att borrningen är klar ska myntet slipas för att få korrekt tjocklek, ner från cirka 2 mm till 1 mm.
Även här har jag designat och printat en fixtur. Här hålls myntet fast med 1 mm utstick och jag använde en insmält gänginsats för att kunna tajta till den många gånger. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska göra detta för hand eller med min lilla bänkslip som står hos en kompis. Risken finns ju att värmen blir ett problem här med men det är väl bara att kyla ofta.
IMG_20210719_154923.jpg IMG_20210719_155146.jpg IMG_20210719_155414.jpg IMG_20210719_155417.jpg


Sen när jag filat upp enligt sista fixturen så är tanken att fylla hålen med självlysande material som jag beställde från England för några veckor sedan. Det har blivit riktigt segt att handla därifrån nu sen de gick ur EU, fick tullavgiften att betala först idag, men pulvret som sägs vara bäst säljs bara därifrån så...

Funderar också på om jag ska måla den svart och sen slipa fram "SVERIGE årtal" och kronan för att få bättre kontrast eller om jag ska låta den vara som den är. Antar att jag lär testa båda innan jag bestämmer mig.

Så nästa steg blir att printa ut nya fixturer, borra om hålen som fattas/blev dåliga och sen gå vidare till slipning.
Fortsättning följer!
 
Körde ut en ny fixtur i printern igårkväll.
IMG_20210719_205238.jpg

Dock funkade det inte så bra då det felaktiga hålet bara var 1,5 mm från det korrekta och överlappade lite så borret drog mot det gamla hålet istället och käkade upp plasten i fixturen(= det hålet kass, men sparar för övriga hål). Funderar på att se om jag kan hitta någonting i stål som får sköta guidningen av borret istället och låta fixturen helt enkelt hantera mönstret, lite som gänginsatsen i mitt första inlägg. (Edit: Hittade något som borde funka utmärkt! https://norelem.se/sv/Flexibelt-sta...-med-fläns-sätthärdningsstål/p/08910-A0210X09)
IMG_20210720_111547.jpg

Fick bli att gå på för hand istället och förstora hålet med en liten fil. Blev inte supersnyggt men för testet så får det duga, det är ju ändå "bara" hålet för stammen och med lite tur så täcker visarna det mesta där.
IMG_20210720_111800.jpg IMG_20210720_112901.jpg

Nu ska jag bara se om jag kan få tag på mindre filar för uppenbarligen är mitt nuvarande set lite för stort.
 
Senast ändrad:

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Wow, kul projekt! Fina jiggar du har skrivit ut och smart tänkt.
När du behöver arbetar ner tjockleken på myntet är nog svarven en bra lösning, då blir det rakt och fint med!
Kanske går att lösa något liknande för mitt projekt, du lär ju få en tavla med betydligt mer djup och liv än min printade tavla.
Bra läsning!
 
Wow, kul projekt! Fina jiggar du har skrivit ut och smart tänkt.
När du behöver arbetar ner tjockleken på myntet är nog svarven en bra lösning, då blir det rakt och fint med!
Kanske går att lösa något liknande för mitt projekt, du lär ju få en tavla med betydligt mer djup och liv än min printade tavla.
Bra läsning!
Roligt att det uppskattas!

En svarv hade varit riktigt bra att ha men tyvärr så har jag inte någon riktig verkstad att jobba i, då hade jag köpt en svarv direkt. Får börja med att slipa och se hur det går. Känslan efter att ha jobbat lite med nålfilen är att det ändå är hyfsat lättbearbetat.
 
Borrmaskin kan många gånger ersätta svarv. Ex sätt en maskinskruv med minsta hylsmutter genom centrumhålet, släng på lite shellack eller loctite och greppa med borrmaskinen. Och ha på olja när du borrar, det kyler!

Jäkla spännande projekt alltså!
 
Dags att försöka tunna ut den lite. Började med slippapper 120 grit vilket inte alls var effektivt...
IMG_20210722_135941.jpg

Jag åkte och köpte en fin metallfil och några småtvingar istället.

IMG_20210722_150725.jpg


Detta var ganska mycket effektivare än bara slippapper, men jag hann bli väldigt trött i händerna innan jag kommit ens en fjärdedel igenom...
Ska se om jag kan komma åt min bänkslipmaskin som står hos en kompis, förhoppningsvis går det lite snabbare.

Fick också hem ett nytt set med nålfilar som visade sig vara lika stora som de jag redan har, aja tur att de inte var dyra iaf.
Funderar på om det kan funka att använda en kontursåg.

Mailade och frågade hur höga bladen är nu, skulle kunna funka!
 
Kul projekt! Är tanken att fylla hålen med lume?
Precis ja. För det ändamålet beställde jag "världens starkaste självlysande material" från Culture hustle i England som jag just fick hem. Köpte fyra färger á 50 gram, lär räcka ett tag.
Första bilden nedan är efter bara någon minut i mitt fönster, så ja det är potenta grejer!

Nu är då kruxet att detta kommer i formen av pulver, och jag tänkte att jag skulle hitta ett smidigt, tåligt och säkert sätt att hantera detta och positionera det på urtavlan. Idén är att mixa litegranna i nagellack(Fick en lite konstig blick från kassörskan på ICA, men det får man väl ta) och sedan flytta det till urtavlan med en spruta och kanyl(Fick en väldigt konstig blick från apotekaren när jag frågade om det) men tyvärr fanns det inte på det lokala apoteket. Har sett att det finns att beställa på nät-apotek så jag antar att det finns på något apotek här i stan också.
IMG_20210722_190107.jpg IMG_20210722_190143.jpg
 
Idag har jag varit på stans alla apotek och försökt köpa kanyler. Nope, nej, icke och till slut "Ok, men bara om du har företag, fyller i en blankett och sedan beställer från oss". Så jag gick hem och beställde ett 100-pack via nätet istället. Sen beklagade jag mig för en kompis som frågade varför jag inte kunde använda en fin pipett istället?
Just det, de finns ju... :facepalm:

Aja, nu är det beställt iaf.

Har även letat efter en väldigt fin figur/kontur/lövsåg för att såga ut triangeln men hittade inget här i stan så ska åka i helgen och leta på annan ort. Dessutom har jag beställt ett tredje set med nålfilar som enligt annonsen ska ha en triangelfil som passar!

Till sist så funderar jag på om jag inte ska göra om designen för 3, 6 och 9 lite.
Med den här varianten får jag några fördelar:
1. Mindre intrusion i myntet, t.ex lär första siffran i årtalet(vid 3an) synas bättre.
2. Mindre fila, då jag istället kan borra både det stora och det lilla hålet.
3. Ger mer av en distinktion från Seiko-märkningarna som jag inspirerats av.

Så jag har köpt 1mm borr för det och ska CADa upp en fixtur att testa med imorgon. Lär bli att borra väääldigt försiktigt...

Vad tror ni? Uppdaterad design till vänster och gamla, mer Seiko-lika till höger.

CAD overlay ver 2.JPG CAD overlay.JPG

Edit:
Eller varför inte två småhål på 3, 6 och 9? Då tar det ännu mindre plats vid årtalet.
Får göra ett nytt test sen!
Ingen som har en femma att sälja? :D
CAD overlay ver 3.JPG
 
Senast ändrad:
Var hos min kompis idag och skulle testa min bänkslip. Körde några sekunder och tittade sedan och tyckte att den var jämns med, perfekt!
Sen kollade jag lite noggrannare och insåg att fixturen smält och myntet tryckts in i fixturen istället...

Tanken med att kyla fixturen var god! Synd bara att jag inte gjorde det också. :rolleyes:

Funderar på om jag skulle kunna leja bort att någon svarvar ner tjockleken på mynten. Tar nog längre tid att sätta upp myntet i chucken än vad det tar att svarva av 1 mm men jag börjar få slut på bra idéer nu.

IMG_20210724_130046.jpg

IMG_20210724_130049.jpg

IMG_20210724_130129.jpg

IMG_20210724_130132.jpg
 
Jag har sett mynt som varit med i krig se mindre manglade ut än det här stackars testmyntet...

Var hos min kompis igen idag efter att jag fått tips om att limma fast myntet på något större att hålla mot slipmaskinen. Funkade sådär. Nästa steg blir att försöka få tag på någon som kan svarva åt mig.

Tänkte också borra ut 3, 6 och 9 med mitt nya fina 1mm borr, dock är det för litet för chucken i min borrmaskin så jag körde på 1,5 mm istället, dock var jiggen designad för 1 mm så det blev inte helt 100. Nåja, har ändå en ny design för jiggen på gång i huvudet, så fort bolagsverket blir klart med handläggningen av mitt bolag så ska jag beställa lite prylar för bättre fixturer, börjar bli trött på att lägga privata pengar på projektet nu.

Tänkte jag skulle satsa på att fila ut triangeln vid 12 nu i veckan och sedan måla svart, slipa fram det upphöjda igen och sedan fylla med självlysande färg. Så förhoppningsvis är testmyntet klart framåt nästa helg. Funderar också på om det inre hålet vid 3, 6 och 9 ska vara kontrasterande eller samma färg som resten(dvs grönt). Några åsikter?

Nuvarande status:
IMG_20210725_220726 xcrop.jpg
 
Jag har skruvat och mekat med allt från gitarrer till lastbilsmotorer de senaste 15 åren, men känslan av att använda rätt verktyg till uppgiften slutar aldrig vara fantastisk.
Idag fick jag hem en guldsmedssåg som går som smör genom myntet!
Det är typ som en lövsåg, fast bladen är mycket mindre/tunnare.
Det fanns en del olika blad att välja på och jag valde ett som var mitt i registret.

IMG_20210729_183950.jpg IMG_20210729_183956.jpg

Gjorde även om fixturen så att jag såg bättre vad jag höll på med. Efter en liten stund började det likna en triangel där uppe!
IMG_20210729_184034.jpg IMG_20210729_184722.jpg

Eftersom 3, 6 och 9 inte blev så bra så gav jag mig på dem också och försökte efterlikna min första tanke igen.
IMG_20210729_185939.jpg

Inte perfekt men börjar se rätt ok ut för en första version!

Nu var tanken att måla svart, slipa fram upphöjningen och sedan i med det självlysande(fick även mina sprutor idag!).
Har "världens svartaste svart" hemma, dock är det akrylfärg och det blev bara pannkaka då det inte alls ville fästa... Så ut imorgon och försöka hitta en bra matt svart färg som fäster på metall. Hade jag haft en fin bläster så hade jag nog testat det med men det får funka utan.
IMG_20210729_190239.jpg IMG_20210729_190449.jpg

Fortsättning följer!
 
Jag fick tag på lite klassisk modellfärg som skulle bita på metall. Och det gjorde den helt klart, däremot blev det inte så snygg finish som jag hade önskat. I visst ljus ser man penseldragen tydligt. Funderar på om svamp hade varit en bättre appliceringsmetod, alternativt airbrush om jag hade haft möjlighet till det. Gjorde först ett test på baksidan för att se om primer gjorde någon skillnad, men det tyckte jag inte så jag testade utan primer på framsidan

IMG_20210730_123636.jpg
IMG_20210731_130401.jpg IMG_20210731_130406.jpg

Kom på att jag inte visat mitt bästa verktyg: Kombinerat förstoringsglas och LED-lampa. Har verkligen hjälpt otroligt med att se detaljer! Köpt på Jula.
IMG_20210730_224637.jpg

Printade ut en ny slipfixtur då den gamla gick åt pipan på bänkslipen...
IMG_20210801_193512.jpg

Sen var det dags att börja slipa fram de upphöjda delarna, "SVERIGE 1983" och kronan. Dock insåg jag ganska snabbt att femkronan visst är konkav, så pass att det upphöjda i mitten är lägre än "botten" längst ut, om ni är med på vad jag menar.
IMG_20210801_193839.jpg

Detta gör att min metod helt enkelt inte funkar.
Får se om det finns något bra sätt att lösa detta...

Detta testmyntet kommer jag inte slipa mer på utan nästa steg, när jag är lite piggare, är att ge mig på den självlysande massan.
 
Blod må vara tjockare än vatten, men nagellack verkar tjockare ändå!

Idag gav jag mig på att experimentera med den självlysande massan/pulvret.
Började med att klippa till ett gammalt klistermärke som baksida för att hålla kletet där det ska vara.
IMG_20210803_164905.jpg

Safety first!
IMG_20210803_165744.jpg

Några lärdomar:
1. Nagellack går inte att plocka upp med en kanyl som är 0,5mm i diameter. Alldeles för tjockt, inte hanterbart. Så tyvärr fick jag nöja mig med att använda spetsen på själva sprutan, vilken i sin tur var alldeles för grov. Detta medförde att det blev väldigt svårt att placera massan korrekt.

2. Trögflytande medium innebär att det är svårt att portionera ordentligt.

3. Snabbtorkande medium gör att det blir stressigt och svårt att justera snyggt om man fick lite på utsidan eller inte la i tillräckligt.

Resultatet då? Helt ok med tanke på situationen!
IMG_20210803_171218.jpg IMG_20210803_171220.jpg
Här är bild på lyskraft under mitt skrivbord.
IMG_20210803_171231.jpg

Och i relativt mörkt rum. Sär är det tydligare att t.ex. 3an inte blev så bra.

IMG_20210803_172351.jpg

Fick lite över och bestämde mig för att leka lite, det lyser verkligen bra!
IMG_20210803_171338.jpg

Bonusinfo: Min soptunna ser ut som att jag snortat uran och sen snytit mig...


Slutsats då.


Jag tror att det här skulle kunna bli bra, men jag behöver hitta ett bättre sätt att slipa fram detaljerna som ska synas genom det svarta.
Däremot så har jag andra projekt som jag vill fokusera på så jag kommer att vila den här idén lite granna tills dess att jag kommer på lite bättre idéer för att få slutresultatet helt perfekt.

Tack för glada hejarop och för att ni hängt med i mitt experimenterande. :)
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Woah, lysmassan ser riktigt bra ut! Gillar även idén att låta bakgrunden på myntet vara svart och sen slipa ner förhöjningarna, kommer blir snyggt!
Riktigt kul projekt!
 
När det gäller att slipa bort färgen från förhöjningarna tror jag att slippappret i handflatan gör bäst jobb. Då följer du myntets kontur bättre.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Har du övervägt att bara göra ett centrumhål för visarna och i övrigt lämna femman som den är? Inga index alltså. Tror det skulle bli riktigt ballt. Ungefär som en Onyx DD.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Kul projekt! Grymt jobbat och en stor eloge till att du dokumenterar allt under resans gång 😃
Vad har du tänkt att använda för boett? Och vad ska du köra på för verk? Blir det någon NH-variant utan datumskiva eller så? 😃
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Roligt projekt. Kan du inte göra en sandwich tavla? Borde vara enklare att stryka på lume på en tunn skiva under 5 kronan. Dock kommer du behöva göra 5 kronan ännu tunnare då.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Blod må vara tjockare än vatten, men nagellack verkar tjockare ändå!

Idag gav jag mig på att experimentera med den självlysande massan/pulvret.
Började med att klippa till ett gammalt klistermärke som baksida för att hålla kletet där det ska vara.
IMG_20210803_164905.jpg

Safety first!
IMG_20210803_165744.jpg

Några lärdomar:
1. Nagellack går inte att plocka upp med en kanyl som är 0,5mm i diameter. Alldeles för tjockt, inte hanterbart. Så tyvärr fick jag nöja mig med att använda spetsen på själva sprutan, vilken i sin tur var alldeles för grov. Detta medförde att det blev väldigt svårt att placera massan korrekt.

2. Trögflytande medium innebär att det är svårt att portionera ordentligt.

3. Snabbtorkande medium gör att det blir stressigt och svårt att justera snyggt om man fick lite på utsidan eller inte la i tillräckligt.

Resultatet då? Helt ok med tanke på situationen!
IMG_20210803_171218.jpg IMG_20210803_171220.jpg
Här är bild på lyskraft under mitt skrivbord.
IMG_20210803_171231.jpg

Och i relativt mörkt rum. Sär är det tydligare att t.ex. 3an inte blev så bra.

IMG_20210803_172351.jpg

Fick lite över och bestämde mig för att leka lite, det lyser verkligen bra!
IMG_20210803_171338.jpg

Bonusinfo: Min soptunna ser ut som att jag snortat uran och sen snytit mig...


Slutsats då.

Jag tror att det här skulle kunna bli bra, men jag behöver hitta ett bättre sätt att slipa fram detaljerna som ska synas genom det svarta.
Däremot så har jag andra projekt som jag vill fokusera på så jag kommer att vila den här idén lite granna tills dess att jag kommer på lite bättre idéer för att få slutresultatet helt perfekt.

Tack för glada hejarop och för att ni hängt med i mitt experimenterande. :)
Trä-lim är ju en klassisk bas till lysmassa. När det gäller värmeproblemen skulle ju trä ha varit bättre, men det går ju inte att printa ;) Kul att följa dina vedermödor :)
När det gäller att slipa fram präglingen i myntet blir det problem att göra genom att endast slipa uppifrån (eftersom präglingarna är i olika nivåer). Du bör nog måla botten för hand tyvärr
 
Kul projekt! Grymt jobbat och en stor eloge till att du dokumenterar allt under resans gång 😃
Vad har du tänkt att använda för boett? Och vad ska du köra på för verk? Blir det någon NH-variant utan datumskiva eller så? 😃
Jag har en hyfsat billig seiko som jag tänkte använda först. Kommer inte ihåg modellen exakt men tror det var nån SNK. Sen om det blir bra så är tanken att använda SRPE51K1 som bas istället då det är lite den stilen som fattas i min samling. Tanken är väl att helt enkelt montera bort datumskivan.

Roligt projekt. Kan du inte göra en sandwich tavla? Borde vara enklare att stryka på lume på en tunn skiva under 5 kronan. Dock kommer du behöva göra 5 kronan ännu tunnare då.
Jag har lite sådana idéer faktiskt. Håll utkik här i slöjdforumet. ;)

Dock har jag nyss startat eget som bisyssla och behöver fokusera på andra projekt som drar in pengar innan jag lägger mycket mer tid på de här roliga projekten. :)
 
Okej, okej. Jag sa att det här projektet var pausat men jag ville bara testa en sak till. :D

Istället för nagellack så testade jag med humbrols "enamel" som normalt sett används till modellbyggande. Testade deras klarlack men också den svarta för att se om man över huvud taget kunde göra någon mörk lysmassa(Seiko kan ju...).

Dock verkar jag ha fått en kass batch klarlack för den här är mer brun än transparant.
IMG_20210813_160027.jpg

Denna var rätt mycket enklare att hantera, och det funkade att köra med kanylen droppe för droppe så jag fick bra styrsel och jag lyckades fylla några av hålen rätt perfekt. Dock så tänkte jag inte på att träet i min testlåda skulle suga upp färgen, menmen...
tyvärr verkar några bilder ha fallit bort ur mobilen men här ser ni lite iaf.

Tror jag var för feg med blandningen på klarlacken(Ville inte att den skulle bli för tjock.) På sista bilden ser ni det senaste på toppen och nagellacksblandningen på sidan mycket starkare. Den svarta färgen gav inget lys alls trots dubbla koncentrationen pulver ungefär.

Kanyl i övre del av bild med några lyckade hål i träet.
IMG_20210813_161543.jpg
Träs suger... Ja, det är sant.
IMG_20210813_181848.jpg

Pulver i svart färg, blandade i ungefär lika mycket pulver till sen.
IMG_20210813_161045.jpg
Effekten blev sådär, men kan ha att göra dels med att träet sög upp det mesta och att jag blandad en låg koncentration av pulver.
IMG_20210813_190830.jpg
 

rogart-63

Patek
Okej, okej. Jag sa att det här projektet var pausat men jag ville bara testa en sak till. :D

Istället för nagellack så testade jag med humbrols "enamel" som normalt sett används till modellbyggande. Testade deras klarlack men också den svarta för att se om man över huvud taget kunde göra någon mörk lysmassa(Seiko kan ju...).

Dock verkar jag ha fått en kass batch klarlack för den här är mer brun än transparant.
IMG_20210813_160027.jpg

Denna var rätt mycket enklare att hantera, och det funkade att köra med kanylen droppe för droppe så jag fick bra styrsel och jag lyckades fylla några av hålen rätt perfekt. Dock så tänkte jag inte på att träet i min testlåda skulle suga upp färgen, menmen...
tyvärr verkar några bilder ha fallit bort ur mobilen men här ser ni lite iaf.

Tror jag var för feg med blandningen på klarlacken(Ville inte att den skulle bli för tjock.) På sista bilden ser ni det senaste på toppen och nagellacksblandningen på sidan mycket starkare. Den svarta färgen gav inget lys alls trots dubbla koncentrationen pulver ungefär.

Kanyl i övre del av bild med några lyckade hål i träet.
IMG_20210813_161543.jpg
Träs suger... Ja, det är sant.
IMG_20210813_181848.jpg

Pulver i svart färg, blandade i ungefär lika mycket pulver till sen.
IMG_20210813_161045.jpg
Effekten blev sådär, men kan ha att göra dels med att träet sög upp det mesta och att jag blandad en låg koncentration av pulver.
IMG_20210813_190830.jpg
Tyvärr har du nog inte fått en dålig batch klarlack . Har dumpat Humbrol . Deras klarlack suger . Den är alltid brun eller gråakti. Körde den mycket till lume innan. Kommer jag inte ihåg märket men det kan jag ta reda på. Det funkar mycket bättre. Lumen blir matt som sig bör. Om man vill ha lite brunaktig lume så funkar Humbrol okej. Himla kul bygge. Kul att läsa och se hur resultatet blir.
 
Tyvärr har du nog inte fått en dålig batch klarlack . Har dumpat Humbrol . Deras klarlack suger . Den är alltid brun eller gråakti. Körde den mycket till lume innan. Kommer jag inte ihåg märket men det kan jag ta reda på. Det funkar mycket bättre. Lumen blir matt som sig bör. Om man vill ha lite brunaktig lume så funkar Humbrol okej. Himla kul bygge. Kul att läsa och se hur resultatet blir.
Ok, tråkigt att höra att det verkar vara så normalt. Någon på youtube använde den och verkade få bra resultat. Om du har tips på något annat med låg viskositet så är jag väldigt intresserad!
 
Topp