• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

50-tals Omega Seamaster

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har redan skrivit någonting om dessa underbara armbandsur men kommer inte ihåg när, var eller vad jag skrev...

Kortfattat kan man säg att Omega, lite efter Rolex, började tillverka robusta vardagsur som var vattentäta år 1948. De kallades Seamaster och är enligt mig en av de finaste och mest underskattade modellerna hos de stora tillverkarna.

First%20Seamaster.JPG


Har jagat en från 1948 men inte lyckats hitta någon. Har varit nära någon gång men då har tavlorna varit ommålade eller förstörda. Nåväl, min finaste sålde jag till Ariste men har alltid ett halvt öga öppet efter nya exemplar. Det är oftast 34 mm stora men det finna även en jumbo på 36 mm. Då de har kraftiga bandhorn bärs de rätt stort, speciellt de tidigare varianterna som har lägre boettlock och skruvat boettlock. De mindre varianterna har ordentliga fasningar på bandhornen medan de större har lite avsmalnande bandhorn utan fasning. Även verken är underbara, hammarurverk, man måste testa för att förstå storheten. Härlig känsla helt enkelt.

Nedan ser ni en av varje sort, den mindre med den jämna fina patinan är lätt polerad av mig då den hade några riktigt fula skrapmärken. Den större som är den för mig nya dinkan är opolerad med helt plana boettsidor och med en personlig gravyr på boettlocket. Tänkte först slipa bort gravyren och polera upp boetten men efter ultraljudstvätten ångrade jag mig. En annan "kul" sak med detta exemplar är att den var gubbmoddad. Inte helt lätt att se på bilderna när jag köpte den då speglingar i blanka index och visare kan vara luriga.

194392843_09f6cbc1-9a19-456a-91f0-6d521c8be4b7.jpg


Som synes är index och visare svartmålade för att maximera kontrasten för läsbarheten, känner du igen det Vintage92 ? Efter lite fix och trix blev den lite bättre. Nedan följer lite blandade bilder. Kom på att jag faktiskt har en liten Omegasamling nu. Saknas gör min Mariner, ploprof och min semi-hermetic Omega i sterlingsilver. Den senare är förhoppningsvis på g Fixoflex ?

SAM_2712.JPG
SAM_2717.JPG
SAM_2718.JPG
SAM_2719.JPG
SAM_2721.JPG
SAM_2724.JPG
SAM_2729.JPG
SAM_2739.JPG
SAM_2743.JPG
SAM_2746.JPG
SAM_2747.JPG

SAM_2748.JPG
SAM_2754.JPG
image.jpg
image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Härliga klockor, tack för att du delar med dig! Gillar verkligen den där tanken, så hojta gärna till om du vill sälja :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

easy rider

Brüno
2-Faktor
Härligt!!
Blir alltid lite småsugen på de där, när man snubblar över någon annons på typ Omegaforum.
Eleganta, men ändå sportiga.
Vad är rimligt att betala för en fint ex, likt något av dina ovan?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Härligt!!
Blir alltid lite småsugen på de där, när man snubblar över någon annons på typ Omegaforum.
Eleganta, men ändå sportiga.
Vad är rimligt att betala för en fint ex, likt något av dina ovan?

Beror på hur mycket tålamod man har. Alla Seamasters kostar typ lika mycket på Tradera men det är stor skillnad i kvalitet mellan dessa och de senare. Mao kan du få dessa från 1500 kr och tycker att taket ligger någonstans vid 4000 kr beroende på modell. De större är rätt ovanliga och ibland syns det i priset. Tycker det har varit ont om riktigt fina exemplar på senare tid.
 

_jonte

Patek
Jättefina båda två, eller alla fyra kanske man ska säga. Gillar särskilt jumbon, med de lite annorlunda och skönare proportionerna. Och vilken härlig patina. En sån skulle man kanske leta upp..
Banden som vanligt top notch. Tack för titten!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jättefina båda två, eller alla fyra kanske man ska säga. Gillar särskilt jumbon, med de lite annorlunda och skönare proportionerna. Och vilken härlig patina. En sån skulle man kanske leta upp..
Banden som vanligt top notch. Tack för titten!

Tack! Själv föredrar jag de små, uppskattar de överdrivet kraftiga bandhornen och den lite mindre storleken. Patinan på den större är helt ok om än lite för fläckig.
 

KMS

Rolex
Grym modell! Har vart på jakt ett tag, men inte hittat nåt.
Det e nåt speciellt med köttigheten på boetten!:)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vackert! Som vanligt. Bland annat du och Ariste har fått mig att älska tidiga Seamasters. Helt perfekta klockor som är rejält undervärderade, speciellt i Sverige. Det sjukaste är att omålade exemplar inte har ett större premium jämfört ommålade på Tradera.

Dina andra omegor går inte av för hackor heller ;)

Älskar för övrigt patinan som du tycker är för fläckig.
 

KMS

Rolex
Såg nu att det var den från Tradera! Lika bra att du fick den! Jag är kass på småfix![emoji2]
Bra pris ändå! Får börja leta på allvar!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jag har ref. 2657 på bevakningslistan, precis som du skriver Aurum så är det svårt att hitta de riktigt fina exen av tidiga Seamasters bland alla som är till salu, tålamod..
Kvalitetspost som vanligt från dig, riktigt fina Omegor, kompletterar varandra fint!
Tack
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Håller fullständigt med dig. Denna modell-typ är finast. Dom feta bandhornen är magiska och klockor är grymt skön att bära. Vet att vi sålt flertalet av denna modellen på mitt förra jobb. Fan att jag inte köpte någon...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Där satt den! Trevligt patinerad och vilken line-up, riktigt fin Omega-samling! Det är något visst med ref 2657, får man chansen bör man ta den.....alltid....;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Där satt den! Trevligt patinerad och vilken line-up, riktigt fin Omega-samling! Det är något visst med ref 2657, får man chansen bör man ta den.....alltid....;)

Kan du inte lägga upp dina här? Vet du om de finns andra referenser som är 36 mm med dessa trevliga boetter?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kan du inte lägga upp dina här? Vet du om de finns andra referenser som är 36 mm med dessa trevliga boetter?
Jag har bara sett ref 2657-x med denna boett, har bara crappy-bilder på paddan men de får duga så länge. Notera att den guldrullade amerikavarianten har svängt på reffen och kallar den 2494-4 2657 SC...annan boettillverkare också samt andra index. Den svattavlade är ommålad, dåligt gjort också men ville ge den kärlek fadäsen till trots.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nämnde tidigare att jag hamstrar lite och det gäller framförallt dessa Seamasters. Detta ur köptes in innan jul men pga svårt auktionshus och opålitlig bror fick jag först i handen denna vecka. Även detta är en jumbo 2657 från 1951 men denna har en våfflad tavla. Tyvärr hade någon klåpare försökt ta av tavlan utan att skruva loss skruvarna till tavelpelarna så tavlan var lite bucklig. Försökte räta ut det lite och rengöra boett och putsa glaset. Jag är mycket nöjd! Den mest undervärderade klassikern från de anrika tillverkarna.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Jag är snart ikapp dig Ariste ! Har en mindre svart på ingång med...
 

Wi

NLA
2-Faktor
Har missat denna tråd!
Mycket fina ex du kommit över Aurum, verkligen vintage Omega när det är som bäst. Precis som du uppskattar jag den mindre boetten mer, just pga proportionen mellan tjocka bandhorn och blygsam diameter. Är riktigt nöjd med mitt ex, tavlan är magisk, hade dock önskat tydligare fasningar på bandhornen då de nästan är rundpolerade. Ref på min ska vara 2846, från -56. Älskar verkligen klickandet/spinnandet från rotorn, mysigt med hammarautomat

2014-01-24 14.39.49-2.jpg
2014-01-30 13.51.41.jpg
2015-01-13 13.18.49.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har missat denna tråd!
Mycket fina ex du kommit över Aurum, verkligen vintage Omega när det är som bäst. Precis som du uppskattar jag den mindre boetten mer, just pga proportionen mellan tjocka bandhorn och blygsam diameter. Är riktigt nöjd med mitt ex, tavlan är magisk, hade dock önskat tydligare fasningar på bandhornen då de nästan är rundpolerade. Ref på min ska vara 2846, från -56. Älskar verkligen klickandet/spinnandet från rotorn, mysigt med hammarautomat

2014-01-24 14.39.49-2.jpg
2014-01-30 13.51.41.jpg
2015-01-13 13.18.49.jpg

Yes, din är fin med. Tack vare dina bilder är jag lite sugen på att beställa färgade perlonband också.

Och till alla övriga, fyll på med dessa knubbiga 50-talare!
 
Topp