• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

500 inlägg firas med paketöppning!

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Det var ungefär ett halvår sedan som jag registrerade mig på KS och nu har en milstolpe nåtts, nämligen 500 inlägg. När jag registrerade mig på KS hade jag ingen större koll på klockor, visste inte skillnaden mellan klockor med automatiska och manuella urverk. En stor mängd tid spenderades dagligen på KS samt andra klocksajter och därmed ökade även kunskapen och inte minst, intresset, vilket förmodligen är det viktigaste. Hur som helst ska detta firas med en paketöppning av en klocka jag suktat efter ett tag.

Kort historia
Innan jag avslöjar vilken klocka det rör sig om ska jag berätta lite historia om tillverkaren. Märket grundades 1904 av två personer som båda två hade en bakgrund i staden Le Locle, en välkänd stad för många på forumet. Personerna i fråga var Paul Cattin och Georges Christian som tillsammans med 24 anställda gav sig in i klockbranschen.

Paul Cattin
bild 1.jpg


Georges Christian
bild2.jpg


7 år senare, 1911, har varumärket växt till sig och har numera närmre 300 anställda i Hölstein. Tillverkaren fokuserade på produktion av relativt billiga klockor sett till kvaliten på dessa ur. 1927 dog Georges Christian och i samband med detta köps varumärket av ett par nära vänner. Klocktillverkaren Jacques-David LeCoultre, sonson till den kända Antoine LeCoultre, blir märkets president, han var även LeCoultres VD under denna tid. Det var även under detta årtionde man börjar tillverkningen av de ur vi känner till idag, de med armband.

Under 1950-talet lanserar man sitt första automatiska ur, dock hade man ett annat problem. I Schweiz fanns en lag, under namn ”Watch Statute”, vilken innebar att utan regeringens tillåtelse tillåts man ej att tillverka mer exklusiva och dyra lever escapement (vet ej det svenska namnet). Inte förrän 1966 och efter flertalet kampanjer för att övertyga den Schweiziska regeringen får man äntligen börja tillverka dessa, vilket leder till varumärkets första automatiska urverket Caliber 645. Två år senare blir man även tilldelade sitt första Kronometer-certifikat.

Under quartz-eran väljer tillverkaren att fokusera på mekaniska verk, då de tyckte att quartz ej var ”riktiga” klockor något som de fortfarande trycker på i kampanjer.
bild3.jpeg

Något som är en symbol för tillverkaren är den röda rotorn som sedan 2002, då den introducerades, syns på alla dess klockor. Nu vet förmodligen många vilket märke det är jag pratar om, vilket är Oris. Jag själv har köpt modellen Aquis Date 43mm, en välkänd klocka här på forumet som jag fattade tycke om första gången jag såg den. Något som slog mig sekunden jag satte på mig klockan var länken och hur bekväm den var och inte minst snygg.

Information & specs
Enligt forumets regler och till er intresserade, här är lite info om modellen i fråga.
  • Material: Multi-piece stainless steel case, ceramic minutes scale top ring
  • Size: 43.00 mm, 1.693 inches
  • Top Glass: Sapphire, domed on both sides, anti-reflective coating inside
  • Case Back: Stainless steel, screwed, see-through mineral glass
  • Operating Devices: Stainless steel screw-in security crown
  • Water Resistance: 30 bar
  • Interhorn Width: 26 mm
  • Movement: Oris 733, base SW 200-1
  • Dimensions: Ø 25.60 mm, 11 1/2’’’
  • Functions: Centre hands for hours, minutes and seconds, date window, instantaneous date, date corrector, fine timing device and stop-second
  • Power-Reserve: 38 hrs
  • Vibrations: 28’800 A/h, 4 Hz
  • Jewels: 26

Paketöppning

Till slut kommer bilderna från paketöppningen, det viktigaste ;)
IMG_8925.JPG


FullSizeRender (1).jpg


FullSizeRender (2).jpg


Slutligen ett wrist- och lume-shot :)
wristshot_00000.jpg

lume_00000.jpg

Tack @ollkli för en god affär och tack KS och dess ledning för att siten finns.
 
Topp