• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

51a Systemet

Sedan förra Baselworld har jag haft ögat på en ny klocka, från det där lilla företaget som sägs ha räddat klockbranschen i Schweiz, Swatch.

Urverket skulle vara det första helt automatiskt hopsatta urverket, 51 delar som sedan skulle inkapslas i plast och skapa en klocka - Swatch Sistem 51.

Överallt hörde man hyllningar, "detta är det största som hänt på länge" skrev det titt som tätt.

Sen blev det tyst, i nästan ett år så var det inte mycket ny info som kom och till sist släppte Swatch klockan!

... exklusivt i Schweiz.

Jag fick tag på en släktings kollega som numera bor i Zürich och nu någon vecka senare har jag klockan på min arm!

Fin påse!
IMG_2205.JPG


Spännande!
IMG_2206.JPG


Lite modernare förpackning än de äldre Swatchar jag har!
IMG_2207.JPG


Matt svart och syndig - tydligen ska de olika prickarna på urtavlan visa vart skruvar och lagringspunkter är i urverket undertill - skruvar är vita och rubiner är såklart röda! (har läst detta någonstans, har ingen källa)
IMG_2208.JPG


En väldigt trippig baksida, det är en stor genomskinlig rotor med mönster på kanterna.
IMG_2210.JPG


Wristshot! Den bärs ganska stort, och tycker att rotorn låter en hel del, om det är störigt eller ej får framtiden visa! :)
IMG_2209.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Coola de där! Nu finns det två på forumet tror jag. Hur mycket får man kötta ut i butik för en sådan?
 
Dom vita och röda prickarna är inte rubiner utan planeter som har något samband med Nicolaus Copernicus. Vet dock inte hur.Finns kanske någon astronom här på forumet som kan förklara.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Slit och släng, så frågan är väl varför man vill ha detta verk?


Nej inte så kul, men i framtiden kommer det säkert bli lite som de Tissot klockorna från 70 talet med urdelar gjorda i plast. Värdelösa urverk med kass kvalitet men eftertraktade ruskigt dyra idag...
 
Dom vita och röda prickarna är inte rubiner utan planeter som har något samband med Nicolaus Copernicus. Vet dock inte hur.Finns kanske någon astronom här på forumet som kan förklara.
Det har jag också hört, fast iaf de vita prickarna stämmer överens med en massa skruvar på baksidan. Kan vara både och antar jag!
 
Slit och släng, så frågan är väl varför man vill ha detta verk?
Man kan ju tänka sig att tillverkningssättet kommer att utvecklas och användas i fler och mer avancerade urverk, då är det ju lite fräsigt att ha "ur-urverket" av typen. Ser faktiskt ut som om man kan ta bort glasbaksidan, kanske kommer det att gå att byta ut urverket eller de moduler som det är uppbyggt av?
 
Man kan ju tänka sig att tillverkningssättet kommer att utvecklas och användas i fler och mer avancerade urverk, då är det ju lite fräsigt att ha "ur-urverket" av typen. Ser faktiskt ut som om man kan ta bort glasbaksidan, kanske kommer det att gå att byta ut urverket eller de moduler som det är uppbyggt av?
Men med tanke på att det är Swatch så är det ju slit och släng som är deras tanke sedan innan typ
 
Citat från prisjakt.
Sistem51 från Swatch ändrar reglerna för armbandsur
Swatch blev en stor hype efter dess start 1983. Klockorna var i plast och hade endast 51 delar som kom att bli deras så kallade lyckotal. Nu, 2013, släpps en ny modell som skapar en ny standard bland armbandsuren.

Ja 51 delar är ingen nyhet men den nya klockan Swatch Sistem51 är en klocka med just 51 delar och dessa sitter i hop med endast en skruv. Men klockan är också mekanisk med en gångreserv på 90 timmar. Eftersom klockan är hermetiskt tillsluten går den inte att serva men varken smuts eller vätska kan heller ta sig in. Detta ska göra att klockan fungerar perfekt i minst 50 år.

På grund av dess "enkelhet" sätts klockan i hop helt automatiskt, det är alltså inget hantverk längre. Men klockan är fortfarande 100% Schweizisk - och i plast! Baksidan är transparent och bjuder in till nyfikna blickar.
Allt jag hittat vad gäller priser varierar mellan 100 - 200 USD så jag låter det vara osagt. Den finns i fyra olika färger vitt, svart, rött och blått.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Citat från prisjakt.
Sistem51 från Swatch ändrar reglerna för armbandsur
Swatch blev en stor hype efter dess start 1983. Klockorna var i plast och hade endast 51 delar som kom att bli deras så kallade lyckotal. Nu, 2013, släpps en ny modell som skapar en ny standard bland armbandsuren.

Ja 51 delar är ingen nyhet men den nya klockan Swatch Sistem51 är en klocka med just 51 delar och dessa sitter i hop med endast en skruv. Men klockan är också mekanisk med en gångreserv på 90 timmar. Eftersom klockan är hermetiskt tillsluten går den inte att serva men varken smuts eller vätska kan heller ta sig in. Detta ska göra att klockan fungerar perfekt i minst 50 år.

På grund av dess "enkelhet" sätts klockan i hop helt automatiskt, det är alltså inget hantverk längre. Men klockan är fortfarande 100% Schweizisk - och i plast! Baksidan är transparent och bjuder in till nyfikna blickar.
Allt jag hittat vad gäller priser varierar mellan 100 - 200 USD så jag låter det vara osagt. Den finns i fyra olika färger vitt, svart, rött och blått.

Hehe, det där vill jag gärna uppleva. Hermetiskt tillsluten, jag det började man med på 20-talet och Rolex fick till det rätt bra med sin första oyster. Men så länge ett ur har en krona som har direktkontakt med verket är den ju inte helt tillsluten?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Gillar! Synd att de är lite stora. Finns den svarta på gummi också, eller är det läder som gäller?
 

aljung

Panerai
2-Faktor
90 timmars gångreserv låter riktigt trevligt. Har varit lite sugen sen jag såg den på Hodinkee. Är lite tveksam till storleken bara. Men cool är den :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp