• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

55 timmars gångreserv Rolex Explorer

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
IMG_0928.JPG
Jag har tidigare diskuterat denna fråga i Tråden om Rolex Explorer men känner att jag vill lyfta upp den till fler på forumet.
Jag har alltså en Rolex Explorer från 1995. Servicehistorik okänd men amplitud på 260 och en gångavvikelse på 1,5 sek/dygn. Nu har jag mätt upp gångreserven (2 gånger) och får det till drygt 55 timmar. I fredags 19:00 lämnade jag klockan helt uppdragen, igårkväll söndag kollade jag att den fortfarande gick och i natt, natten till måndag hade den stannat på klockan 02:38. Detta får jag till 55 timmar och 38 minuters gångreserv vilket verkar otroligt mycket. Bevisligen stämmer det men hur är detta möjligt?

Senast ändrad:
Frågorna är :
Hur kan det vara möjligt?
Är detta vanligt?
Hur är era klockors gångreserv?
Jag vill höra era åsikter helt enkelt

1) Dels börjar de flesta klockor gå ganska dåligt i slutet så när man räknar gångreserv så ska tidshållningen fortfarande vara acceptabel vilket innebär att de kan gå en bra stund efter att gångreserven är "slut"
2) de ska väl lyckas hålla detta även i slutet på ett serviceintervall/med hänsyn till toleranser i tillverkning etc.? vilket säkert ger lite extra marginal

Jo men att det skulle vara så stor marginal förvånade iallafall mig. nästan 56 timmar på en klocka ingen vet när den serverades och med 20 år på nacken. Men så är det ju en Rååålex :p

Har själv en 114270 och uppskattar gångreserven till ungefär 48 timmar. Har inte hänt att jag låtit den ligga mer än ett dygn så många gånger sen jag köpte den... jag är mer imponerad av tidshållning på klockan, tror jag tappar sekunder per vecka och inte minuter per vecka som jag varit van med tidigare :)

Har själv en 114270 och uppskattar gångreserven till ungefär 48 timmar. Har inte hänt att jag låtit den ligga mer än ett dygn så många gånger sen jag köpte den... jag är mer imponerad av tidshållning på klockan, tror jag tappar sekunder per vecka och inte minuter per vecka som jag varit van med tidigare :)
Absolut. Min klocka saktar typ 10 sek/ vecka vilket är riktigt bra tycker jag.

Jag har kollat min 14270 och den har nästan på minuten 55 timmar gångreserv. Riktigt nöjd med det måste jag säga!

Tillbaka
Topp