• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 med förvånansvärt exakt gång

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag vet inte om detta är så intressant att läsa om men i brist på klockintresserade i min omedelbara närhet som jag kan tråka ut med detta blir ni drabbade. Jag köpte min 5513 hösten 2016 och har roat mig med att till och från mäta gången med hjälp av WatchCheck. Redan efter några veckors mätande märkte jag att den gick väldigt bra men efter att ha haft den som min enda klocka (nästan) och burit den i stort sett oavbrutet sedan mars förra året har den gått om möjligt än mer exakt. Här är de genomsnittliga avvikelserna för perioden från och med 2017-03-27 till och med 2017-10-25.
Screenshot_2018-01-17-22-52-21.png


Och så här har den gått sedan oktober fram till idag.
Screenshot_2018-01-17-20-53-13_1516218838930.png


Och här ser vi de senaste mätningarna för att visa hur klockan går från dag till dag.
Screenshot_2018-01-17-20-52-27_1516218839291.png

Och här är en bild på klockan☺
20170314_121344(0).jpg

Den är från -81 och servades senast av förra ägaren hösten 2015. Min tanke är att en automatisk klocka har potential att gå väldigt bra om man bär den hela tiden då fjädern på så sätt för det mesta är maximalt uppspänd. De få gånger jag har haft klockan liggande en dag till förmån för någon annan klocka märks det genast att avvikelsen blir betydligt större.
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Grattis till ägande av en klocka som håller tiden så exakt! Väcker avund hos mig som vill ha koll på tiden även med mekaniska verk.
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
@mega Den servades hos Bergströms i Göteborg. Men det var som sagt förra ägaren som lät serva den där. Jag har bara burit klockan och varit nöjd☺

@JPSwe Tack! Ja, när en mekanisk klocka går så här bra så är quartzverk överflödiga.

Det behövs nog också en liten portion tur för att en klocka skall gå så här bra i genomsnitt. Hade jag tagit av mig klockan på nätterna och lagt den med kronan upp till exempel upp så hade den gått minus. En klocka skall ju regleras så att den passar ägarens sätt att bära klockan och det skiljer ju mycket från person till person. Min lokala urmakare bruka vilja att jag bär en nyservad klocka ett tag och sedan komma tillbaks så att han kan justera lite och på så vis anpassa den efter mitt sätt att bära den.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Jäkligt snygg klocka! Kul att den går så bra oxå....även om jag personligen lätt kan leva med lite mindre exakta vintageklockor :D
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack! Jag kan egentligen också leva med betydligt sämre gång hos en gammal klocka men nu har jag nästan blivit lite fixerad vid hur den går bara för att den är så exakt☺ Vi får se hur länge det håller i sig.
 

Jay@IWS

Breitling
Either way, its a vintage Sub that looks amazing, they were fitted with 1520/30 movements that were not COSC certified but still have incredible accuracy.
If its serviced every 2-3 years then you shouldn't have any issues. Its important for older movements to be oiled and cleaned properly when serviced, this way you will never have issues.

Beautiful watch
 
Topp