• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

5513 med oljefäck

Khoma

Cartier
2-Faktor
Har precis skaffat mig en 5513 ifrån en forummedlem, kanonskick i alla aspekt förutom att det är en oljefläck eller dylikt på tavlan som sitter precis där visarna är fästa. Detta är nåt som stör mig enormt , så skulle kolla om någon har ett bra tips på hur man skall gå vidare?
Är det omöjligt att få bort /förbättra?
Har dessvärre inga bilder.

//Khoma
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om det bara är en fettfläck vilket är det vanligaste, så plockar man bort visaren och tar rent aceton eller dylikt för att ta bort fettet och sedan sätter man tillbaka visaren. Det klarar vilken riktig urmakare som helst. Vågar inte gissa på vad det skulle kosta, men det går fort, så det borde vara billigt, typ några hundra. Ponera att urmakaren tar 1000kr/timma och det tar cirka 30minuter räknat i överkant=500kr.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Aceton.....??? Om det är en matt tavla.... Blir det inte kef...?? Ersätter du tavlan Y om det blir FUBAR?......
 

Jens

Greedo
Lämna inte in den till nån som föreslår Aceton i första hand...

I all välmening!
Lycka till!

J
 

DrDre

Patek
Har precis skaffat mig en 5513 ifrån en forummedlem, kanonskick i alla aspekt förutom att det är en oljefläck eller dylikt på tavlan som sitter precis där visarna är fästa. Detta är nåt som stör mig enormt , så skulle kolla om någon har ett bra tips på hur man skall gå vidare?
Är det omöjligt att få bort /förbättra?
Har dessvärre inga bilder.

//Khoma

I ditt fall skulle jag absolut gå till någon du vet verkligen kan sin sak och har erfarenhet urtavlor. Att låta en amatör gå loss med lösningsmedel på en 30 år gammal urtavla känns ju inte så där förfärligt lockande. Man kan ju se skräckscenariot framför sig "Jag tycker det blev rätt bra" säger han när han lämnar över den och så kanske de är alldeles blekt, bubbligt etc.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Det är ingen dussin Seiko vi pratar om!
Klart du ska lämna in den till en duktig urmakare än att mecka själv.
Bilder?!
 
  • Like
Reactions: Wii

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Håller med ovan. Se till att hitta en bra urmakare och ställ lite frågor till dem först; typ om de brukar serva gamla klockor, vilken metod de tänker använda. Bättre att sålla bort en mindre erfaren/duktig urmakare innan han förstör din tavla
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Antar att du betalade rätt mkt för klockan, då är det nog värt att lämna in den till erkänd duktig urmakare. Det hade jag gjort.

Fanns oljan där vid köpet, eller har den läckt ut senare?

Och GIVETVIS måste du lägga upp bild ;)

Lycka till och hoppas det går bra utan att kosta en halv förmögenhet.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Oljan fanns vid köpet, och att det är olja och inte fett/fingeravtryck kan jag nästan garantera...Fläcken syntes inte på bilderna som jag fick. Så vet inte om man bara ska lära sig leva med det....Stör mig till tusen dock :/
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Oljan fanns vid köpet, och att det är olja och inte fett/fingeravtryck kan jag nästan garantera...Fläcken syntes inte på bilderna som jag fick. Så vet inte om man bara ska lära sig leva med det....Stör mig till tusen dock :/

Förstår att det är störande och kanske svårt att leva m det. Värt att kolla upp hos urmakare.
Försök fånga det på bild
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lämna in till någon som fixar! Du kommer att reta ihjäl dig annars:) BTW.. Jag gör och kollar "du vet vad" i detta NU!!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
R8Ky0WQ.jpg
 

max

Dancing Queen
Fett löser fett, så ja det är ett seriöst förslag faktiskt.

Jadå, men hur han skulle kunna öppna sin 5513 som har en oljefläck på tavlan och på något sätt göra det bättre med babyolja är min fundering. Fett löser som sagt fett men jag ser inte riktigt hur det skulle kunna appliceras på detta problem.

Om man inte struntar i klockan eller om den redan är förstörd på annat vis så skulle jag vilja säga att alla andra förslag än "lämna in till en duktig urmakare" är direkt galna på en klocka i dessa prisklasser.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jadå, men hur han skulle kunna öppna sin 5513 som har en oljefläck på tavlan och på något sätt göra det bättre med babyolja är min fundering. Fett löser som sagt fett men jag ser inte riktigt hur det skulle kunna appliceras på detta problem.

Om man inte struntar i klockan eller om den redan är förstörd på annat vis så skulle jag vilja säga att alla andra förslag än "lämna in till en duktig urmakare" är direkt galna på en klocka i dessa prisklasser.


Jag skrev ju det under mitt inlägg om oljan att han skulle lämna in.
Om TS sedan själv väljer att försöka är på eget ansvar, ställer man en fråga om hur man ska göra så har man förmodligen inte kapaciteten att fixa det ändå.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Det sades att det var en MKII tavla, men visade sig vara en MKIV, ganska irriterande det också.

Nu börjar det ju bli lite mycket som inte stämmer...
Försök häv köp och leta nytt, säger jag. Har du tagit upp det med säljaren?
Magin man ska känna vid ett nyförvärv är ju tydligen redan borta.
Och ja, upp med bilder!
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Nu börjar det ju bli lite mycket som inte stämmer...
Försök häv köp och leta nytt, säger jag. Har du tagit upp det med säljaren?
Magin man ska känna vid ett nyförvärv är ju tydligen redan borta.
Och ja, upp med bilder!


"Nu är det tredje gången du ringer, vad vill du?" Så löd svaret ifrån säljaren, så blev ganska paff..Även kollat i efterhand på Andrew Shears hemsida, där klockan sades komma ifrån, men kan inte hitta en matchande 5513 där. Har alla konversationshistorik kvar samt sms...
 

DrDre

Patek
Det finns ingen anledning att gå omkring och vara missnöjd. Ta kontakt med säljaren om klockan inte är som den beskrivits.

Jag håller med. Om det inte syntes på bilderna men är av betydande, så tycker jag att du bör kontakta säljaren. Tavlan är en viktig del av en vintage rolex så enligt vad du beskriver och utan att ha sett bilder, så tycker jag att du borde bli erbjuden att lämna tillbaka den.

Om du trots allt väljer att behålla den, så kanske du kan börja med att försöka få bort större delen genom att torka bort bort oljan? Dvs om du bara försöker få bort oljan utan att använda kemilier etc så borde du ju knappast kunna skada urtavlan, men kanske ändå kan lösa problemet (eller i alla fall göra det mindre synligt). Farfars klocka på Söder är ju lite klurig och händig (lite uppfinnar jocke typ, trevlig prick dessutom) som kanske skulle kunna ta en titt på den.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Jag håller med. Om det inte syntes på bilderna men är av betydande, så tycker jag att du bör kontakta säljaren. Tavlan är en viktig del av en vintage rolex så enligt vad du beskriver och utan att ha sett bilder, så tycker jag att du borde bli erbjuden att lämna tillbaka den.

Om du trots allt väljer att behålla den, så kanske du kan börja med att försöka få bort större delen genom att torka bort bort oljan? Dvs om du bara försöker få bort oljan utan att använda kemilier etc så borde du ju knappast kunna skada urtavlan, men kanske ändå kan lösa problemet (eller i alla fall göra det mindre synligt). Farfars klocka på Söder är ju lite klurig och händig (lite uppfinnar jocke typ, trevlig prick dessutom) som kanske skulle kunna ta en titt på den.

Oljan har redan "penetrerat" färgen, så har uppstått bubblor på området dvs löst upp färgen, ser nästan ut som om det vore fuktigt än..
 
Topp