• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

62MAS vad gäller.

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Jag har så många andra gått igenom en massa modeller genom åren och fastnat för sextiotalet.
Oris har jag testat de vanliga modellerna av Sixty Five både 40 och 42 mm.
Nyligen så sålde jag min Tudor Black Bay 58 till förmån för Oris five cal 400.
Denna samt första modellen av Sixty five det vill säga 12-3-6-9 är dom jag har.
Men jag har också börjat sneglat på 62MAS.
Om man skall ha en så lik ursprunget som möjligt vad är det som gäller? Ni som vet.
Berätta gärna om olika modeller både budget samt värsting.
Det viktiga är att det är så likt ursprunget som möjligt och inte med några feta visare eller bezel.
 

iddqdidkfa

Breitling
Av nyutgivna limited editions från Seiko är det åtminstone storleksmässigt SJE093 som gäller. Inte den dyraste av nyutgåvorna heller. Verkligen trevlig utgåva!

Edit: inte den dyraste med avseende på rekommenderat pris hos återförsäljaren…om det fanns något utrymme för misstolkning V vad jag menade.
 

iddqdidkfa

Breitling
Kika efter varianterna i diverse Prospex-serier. Ganska mycket lägre pris och kanske i en storlek du söker. Generellt avviker de på något sätt i utseende Du får nog försöka bilda en egen uppfattning kring vad du tycker är en OK kompromiss (eller uppgradering, några utgåvor är riktigt läckra).
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej! Jag är inte så inne i Seiko världen men är inte SLA017 den som är mest lik? Som kom för några år sedan. Limiterad och dyr kanske?
 

iddqdidkfa

Breitling
Den här artikel beskriver nyutgåvorna och skillnaderna rätt bra. Kontentan är nog att alla avviker från originalet men på olika vis. Vilken som är bäst beror ju på vad spekulanten prioriterar.


Slankheten på SJE093 tillsammans med det ”domade” glaset gör att den enkelt kan bäras med skjorta. Någon kanske tycker annorlunda eller fastnar på detaljen att markören vid klockan 3 har en liten punkt av lume vid datumfönstret.

Finns ju andra trevliga ”skin divers” utöver 62MAS-nyutgåvorna från andra tillverkare än Seiko.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jag skulle inte bli nöjd med något annat än en vintage 62mas men det är jag det. Det går att köpa en fin original för samma pengar som den senaste re-edition, SJE093.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jo, det är helt rätt, originalet är mest lik ursprunget…uppfattade att du avskrivit det som ett alternativ givet din frågeställning. :)
Kan ju vara så att @Hammerthrow tänkte att originalet var svårt/dyrt att lösa men kom på bättre tankar när jag skrev. Om man inte kan tänka sig att lägga mer än 5-15k så är ju en av de enklare nysläppen det enda alternativet men om man har budget till SJE093/SLA017 så har man ju budget till originalet också. Det finns ju visserligen andra svårigheter med vintage, som due diligence, tål Inte vatten m.m
 

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Av svaren att döma så är nog SJE093/SLA017 samt original mest intressant.
Under vilken period tillverkades originalet? Finns varianter?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Av svaren att döma så är nog SJE093/SLA017 samt original mest intressant.
Under vilken period tillverkades originalet? Finns varianter?
 

iddqdidkfa

Breitling
Fy tusan vilken härlig läsning. Nära på att jag själv vill ha vintage, trots min högst begränsade förmåga att skilja på en citron och ett ur.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Jag använder mina klockor som vanligt (men är väldigt försiktig) så vintage funkar sämre för mig.
Har några vintage men då känns det som att man hela tiden tänker på att vara försiktig
 

kuma-kun

Audemars
Jag använder mina klockor som vanligt (men är väldigt försiktig) så vintage funkar sämre för mig.
Har några vintage men då känns det som att man hela tiden tänker på att vara försiktig

Det där förstår jag inte, verken är inte känsligare än moderna och jag tycker folk verkar överdrivet rädda att få in fukt i klockorna.
Jag använder mest gamla klockor, ofta utan vattenskyddade boetter och aldrig haft problem förutom en gång då jag stoppade en helt otätad klocka i tvättmaskinen.
Men det var bara att ta bort locket och glaset och vänta tills den torkat.

A35521AC-ABEE-4418-A718-9E29B7CF12B2.jpeg
 
Topp