• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

70-tals Rolex Datejust 1601, polering eller ej??

Scorpio1972

Breitling
2-Faktor
Hej alla glada!
Jag sitter och funderar starkt på om det är någon mening att polera min Datejust från 70-talet. Det är en 1601, så det är ingen unik vintage Rolex.
Men frågan är om det är bra att göra det, man vill ju inte göra det i onödan. Det finns ju alltid snacket om att man tar bort material och att det kan komma att sänka värdet om man ska sälja vidare etc...
Jag tänker dock behålla min. Jag har haft den 7 år och det är 1:a servicen jag utför på den (boett och länk ser helt ok ut, inga skavanker...ska tilläggas). Därför tänker jag även, att om den poleras och ser ut som ny när den hämtas ut så kommer jag att vara den (i fortsättningen) som repar den och ger den min historia....låter det vettigt eller är jag ute och cyklar.
Så vad tycker ni, polera eller låta tiden ha sin gång?

Med vänlig hälsning,
Scorpio1972
 

UNO

Panerai
Beror nog på till vem du lämnar klockan.
Om du låter en AD skicka klockan till Rolex är det väl nästan fel(oförskämt) att inte polera.
Några gubbar jag träffar i jobbet som har "pappas" Sub och 1500PrecisionExamenspressenten1973 har polerade boetter, nya lås etc och det är så coolt som någonsin.
Rolex väsen, företagets intention är att utveckla och sälja en kvalitetsprodukt som vid service återställs till nyskick.
Rolex pris exklusivitet status och bling.
Rolex har sedan början varit ett exklusivt klockmärke, men den verkliga prisstegringen som lett fram till dagens läge skedde från omkring 1970 till slutet av 1990-talet då priset för de vanligaste modellerna mångdubblades. Som exempel kan nämnas att en Rolex AirKing år 1977 kostade 295 dollar, knappt tjugo år senare fick man för samma modell betala 2200 dollar[5]. Om endast följt inflationen skulle priset varit kring 780 dollar.
 
Senast ändrad:
Tycker det är en smaksak om man vill behålla den gamla historian bakom den eller om man vill skapa en egen. Tycker personligen att opolerat är mer åt vintagehållet och om man vill ha en stilren dinka som man kan flasha med så är polering en grym sak att göra!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är oxå inne på att inte polera, men visst görs det riktigt försiktigt så kan det vara okej. Men det finns inget fulare än bandhorn som ser lika vassa ut som rakblad... :mad:
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det blir inte tillräckligt bra oftast. Men gillar man att klockan ska se blank och ny ut, och inte bryr sig om eventuella ojämnheter eller att finishen inte är super - så är det väl bara att polera.

Jag föredrar att äldre klockor ser ut som att de blivit använda, vill jag ha blankt och fint köper jag nytt.
 

UNO

Panerai
saxat fr hästens mun
"the case and bracelet of your watch are closely examined and any worn or damaged components replaced with genuine Rolex parts. Your case and bracelet are then expertly refinished to restore lustre."
Rolex hade sålt repiga klockor om det var så dom ville att vi bar dem.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det blir inte tillräckligt bra oftast. Men gillar man att klockan ska se blank och ny ut, och inte bryr sig om eventuella ojämnheter eller att finishen inte är super - så är det väl bara att polera.

Jag föredrar att äldre klockor ser ut som att de blivit använda, vill jag ha blankt och fint köper jag nytt.
Är helt på @vaniljglass linje. Man köper väl en gammal klocka för att den är gammal? Således borde "patina" vara del av charmen. Vi har sett åtskilliga exempel här på forumet där även våra mest erkända AD's polerat bort relativt stor mängd metall för att få bort repor.

Rolex hade sålt repiga klockor om det var så dom ville att vi bar dem.
Jag kan inte argumentera mot det faktum att Rolex vid service erbjuder polering som standard men jag vill argumentera att Rolex-klockor rent generellt inte brukar lika hårt idag som de gjorde förr vilket medför att de flesta klockor nog inte behöver poleras mer än var 20:e år kanske även om de bärs så got som daligen.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jänkarna har sitt talesätt: "to each his own". Känns som det passar rätt bra in här.
Jag är inte anti- polering, även om jag också gillar patina. Det är omöjligt att göra en svepande generalisering här känner jag!
 
Topp