• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

78790/558 B Oysterlänk, låter?

Nästan väldigt nöjd! Dels med att klockan nu äntligen sitter på armen och den passar underbart, ska pröva att se hur den sitter när jag är lite kallare o.s.v. kanske justerar någon millimeter mindre men också dels för det var mitt första klockingrepp. Lyckades ta bort en länk och sätta dit en extra länkbit för att den skulle passa mig, no problem! Tog typ 30 min :D

Däremot är det en sak jag lite grann stör mig på och det är att de s.k. "endlinks", alltså bitarna som gör att det lite mer ser ut som att länken och boet sitter ihop, låter när man typ viftar runt med handen.

Då undrar jag dels om detta är normalt och dels om det går att åtgärda?

IMG_20140422_162018.jpg
 
Tar Rob något för det tror ni eller fixar jag det själv? Har ju värmt upp som urmakare nu, även om just endlinks var det svåra att få tillbaka i hela projektet! Fan vad pilligt det var.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tror du har fått svar redan. "Vingarna" på undersidan böjs mkt försiktigt så att ändlänken sitter tight mot boetten. INTE försöka böja ihop hela länkbiten. Finns lite andra knep också, men det ska räcka med "vingarna" underifrån. Räcker inte det föreslår jag besök hos Rob E - eller van Rolexurmakare.

Det du beskriver är dessvärre lite vanligare på de senare Oysterlänkarna med lösa ändlänkar. De har en "nos" på sista länken, genom vilken bandstiftet passerar. Denna "nos" fixerar länken mot boetten i ena läget, men belastar ändlänken i andra, vilket med tiden riskerar att "öppna upp" ändlänken något, med sämre passning som följd. Vet inte varför Rolex gjorde så. Kom ca 1998 och fanns kvar till dess att länkarna med solida ändlänkar hade ersatt dem.

A
 
Tror du har fått svar redan. "Vingarna" på undersidan böjs mkt försiktigt så att ändlänken sitter tight mot boetten. INTE försöka böja ihop hela länkbiten. Finns lite andra knep också, men det ska räcka med "vingarna" underifrån. Räcker inte det föreslår jag besök hos Rob E - eller van Rolexurmakare.

Det du beskriver är dessvärre lite vanligare på de senare Oysterlänkarna med lösa ändlänkar. De har en "nos" på sista länken, genom vilken bandstiftet passerar. Denna "nos" fixerar länken mot boetten i ena läget, men belastar ändlänken i andra, vilket med tiden riskerar att "öppna upp" ändlänken något, med sämre passning som följd. Vet inte varför Rolex gjorde så. Kom ca 1998 och fanns kvar till dess att länkarna med solida ändlänkar hade ersatt dem.

A

Men måste jag plocka bort delarna för att böja ihop? För nu kan jag ju inte bara trycka ändbitarna mot boeten, det blir liksom inget tryck eftersom bitarna sitter löst. Det enda jag kan tänka mig är att jag plockar isär bitarna igen och trycker ihop dem lite grann.
 
Japp. De behöver tas bort.
A

Sådär, det var enklare än vad jag först misstänkte. Blev lättare om man först skruvade upp länken så man kunde jobba med en ände i taget. Nu låter det iaf inte, men har tryckt ihop den för mycket? Ändbitarna går liksom inte i samma nivå som luggarna. Men det kanske är helt normalt när de sitter mer tajt?

20140422_210203.jpg
 
Topp