• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

7S26 urverk har börjat krångla. Dålig gångreserv.

Kessler

Rolex
Hej min klocka har fått sjuk dålig gångreserv. Gått från runt 40t till 10t... Är en ganska ny Seiko 5 med 7S26-verk.

Är inte värt att lämna in den då jag fick den billigt. Ska jag prova att ha på mig den dygnet runt en vecka eller gör det ingen skillnad? Brukar låta den dö ut och skaka igång den när jag ska använda den igen då jag roterar klockor, är det dåligt för urverket?

Ska hitta garantikortet hoppas jag annars. Vart skickar man ens klockan?

Är det nåt man kan göra hemma? Tycker den tickar högre än vanligt också.

MVH Kessler
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Hej. Tror inte att du kan göra så mycket åt det på egen hand. Att försiktigt skaka igång den är inte farligt, även fast jag hellre hade rört den i en cirkulär rörelse med handen och urtavlan uppåt så att rotorn går runt. Då laddas klockan och kommer drivs igång efter ett tag.

Kollade upp med min lokala urmakare vad han skulle ta för ett byte av ett 7s26 urverk på en skx007 för sådär ett år sedan. Det blev sådär 1800kr med trycktest. Det kan du ju sätta i relation till vad du betalade för klockan, om det inte går som garanti (men de var kanske inte så ny?).
 

Kessler

Rolex
Hej. Tror inte att du kan göra så mycket åt det på egen hand. Att försiktigt skaka igång den är inte farligt, även fast jag hellre hade rört den i en cirkulär rörelse med handen och urtavlan uppåt så att rotorn går runt. Då laddas klockan och kommer drivs igång efter ett tag.

Kollade upp med min lokala urmakare vad han skulle ta för ett byte av ett 7s26 urverk på en skx007 för sådär ett år sedan. Det blev sådär 1800kr med trycktest. Det kan du ju sätta i relation till vad du betalade för klockan, om det inte går som garanti (men de var kanske inte så ny?).
Ja alltså att få igång den är inga problem. Den tickar på direkt. Men när jag inte använder den dör den ut efter typ 10timmar. Men för bara en vecka sen ungefär höll den 40t som den gjort sen jag köpte den. Så undrar vad sjutton som hänt. Inte slagit i den, den har legat i låda och inte haft den ute förrän jag upptäckte problemet. Har råkat duscha med den en gång men svårt att tro att det kan påverka just det?

Hehe 1800kr är nästan 3x så mycket som jag pröjsade för den. Den är 7mån gammal så har ju garanti kvar. Sen är det inte hela världen så länge den fungerar när jag har den på armen, men orolig över att det ska börja strula och att den tappat/ökar massa minuter varje dag när gångreserven plötsligt blivit så dålig.

Mina andra automatiska klockor försöker jag hålla igång nu för det här skrämt upp mig lite. Men det råder ju delade meningar om det? Vissa säger att det inte gör nåt om man låter de dö ut.
 

Kessler

Rolex
Nu har jag min tredje klocka som har 7S26 med likadant problem....

Alla har (en är numera såld) kass gångreserv. Typ 20t...
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Har haft en SKX007 med samma problem. Det var andra reduktionsteget i automaten (second reduction wheel + pawl levers) som var slitna så det slirade istället för att dra upp fjädern. Lätt att kolla om man öppnar klockan och drar upp fjädern manuellt. Får du full gångreserv då så ligger felet troligen i andra steget. Delarna kostade under hundralappen och är lätta att byta.
 
  • Like
Reactions: HSK

rogart-63

Patek
Har haft en SKX007 med samma problem. Det var andra reduktionsteget i automaten (second reduction wheel + pawl levers) som var slitna så det slirade istället för att dra upp fjädern. Lätt att kolla om man öppnar klockan och drar upp fjädern manuellt. Får du full gångreserv då så ligger felet troligen i andra steget. Delarna kostade under hundralappen och är lätta att byta.
Väldigt vanligt fel . Sett många med just det felet . Vet inte om Seiko använder sämre material i nyare klockor eller sämre olja/fett . Gamla 7005/7002/7009 hade samma konstruktion . Men inte alls samma slitage .
 
Topp