• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

7s26 urverk

Joper

Breitling
Jag har en skx007 vars urverk låter en del när man skakar klockan och lyssnar nära. Läst runt en del och förstår att detta är vanligt på dessa urverk. Kunde dock inte hålla mig och skruvade upp boetten för att se så allt stod rätt till! Inga konstigheter direkt men ett visst spel finns i "uppdragningsvikten". Hur mycket spel /glapp är normalt i denna! Ska man våga känna på skruven i mitten om den sitter lite löst? / Johan Persson
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig haft något spel där i några av mina 7s26, men den ska ju snurra fritt, så att säga.
Vad är problemet förutom ljudet? Alla mekaniska klockor låter ju mer eller mindre när de vrids upp. Det är många faktorer som påverkar hur mycket de låter, varav en är hur mycket ljuddämpande material det är runt urverket. En skx007 låternågorlunda tydligt om du skakar den, vilket inte är konstigt.
 

Sten

Cartier
Har även samma urverk i min Seiko. Och precis som du säger låter/skrammlar det en hel del, min har dock fungerat som den skall och ljudet som du pratar om betyder i ditt fall knappast att något är fel med urverket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det här med urverk är ju lite som med motorcyklar. Varje gång man lyssnar noga, så upptäcker man nya ljud. Det betyder inte att ljudet inte funnits där innan. :D
 

Joper

Breitling
Inga problem med klockan, håller tiden fint. Tänkte om det var nått man kunde/ska justera om det är för stort.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Joper skrev:
Inga problem med klockan, håller tiden fint. Tänkte om det var nått man kunde/ska justera om det är för stort.
Kan vara, jag har skruvat åt en rotor som gängat ur sig själv till en forummedlem en gång. Så det kan hända men torde inte vara vanligt. Så länge rotorn inte slår emot boettlocket eller verket är det inga problem. Det skall låta lite, annars får man satsa på kinakvarts.
 
Topp