• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

904l

mark123

Basic
Hej!

Är ny här, så ni får vara extra snälla=)
En fråga som jag tänkt mycket på. Har Rolex patent på stålet 904l? Varför använder ingen annan detta?
Som jag förstår kan de inte patentera vad de inte uppfunnit och 904l har väl funnits ett länge?
Har kollat runt på nätet men inte hittat något bra svar.

Med vänliga hälsningar
 
Hej!

Är ny här, så ni får vara extra snälla=)
En fråga som jag tänkt mycket på. Har Rolex patent på stålet 904l? Varför använder ingen annan detta?
Som jag förstår kan de inte patentera vad de inte uppfunnit och 904l har väl funnits ett länge?
Har kollat runt på nätet men inte hittat något bra svar.

Med vänliga hälsningar
Rolex har inte uppfunnit 904L, denna legering har funnits länge. Rolex blev år 1985 första urmakare att ha denna typ av stål i sina klockor.
https://beckertime.com/blog/what-is-the-big-deal-of-rolexs-use-of-904l-steel/
 
Antagligen för att det är dyrare samt svårare att arbeta med.
Samt att det har marginell påverkan för slutkunden. Rolex hävdade huvudskäl, att det skulle avhjälpa korrotion i baklockets gängor pga saltintrång/motsvarande kan ju avhjälpas med andra mekaniska barriärer/tightare toleranser kring just baklocket.
 
Samt att det har marginell påverkan för slutkunden. Rolex hävdade huvudskäl, att det skulle avhjälpa korrotion i baklockets gängor pga saltintrång/motsvarande kan ju avhjälpas med andra mekaniska barriärer/tightare toleranser kring just baklocket.
Som jag förstått (och även märkt, om det inte bara är "placebo") så har 904L lite mer lyster/ljusare än 316L - och ska även vara lite mer reptåligt.
 
Det är något hårdare än 316 och ska också vara något svårare att polera, men får enligt Rolex på köpet en finare yta vid polering. Anledningen till att det inte används i så stor utsträckning i övrigt har sannolikt att göra med dels hårdheten och svårigheten att polera, innebärande högre kostnader att arbeta med. För Rolex som har eget smälteri spelar sannolikt inte priset på råvaran någon större roll men köper man stålet utifrån är givetvis 316 billigare.
 
Oj, en del felaktiga svar ovan.
Materials Science is an indepth field where Engineers and Scientisits not only study and test materials for their chemical, physical and other properties but select the material that best suits a particular application given a set of criteria that the material must meet. In most applications a variety of materials can meet the criteria provided so the manufacturer must choose the one that best suit their needs and desires. Certain criteria become more important and others are not but still must be met but perhaps with a lower
margin. And then there is cost but in this application cost is very low on the ladder in diving specific watches because there is a very small amount of relatively inexpensive material involved per unit. In this case some manufacturers choose material that meets all of the minimum requirements of the watchcase and excells at appearance while others choose material that also meets all of the minimum requirements but excells at scratch resistance. In life there are always cnoices and compromises.

Most manufacturers use 316L Stainless which is very similar to 904L, but there are a handful of other manufacturers that are using other rarer materials. One of them is Sinn, who is using the same steel that current German Submarines are made from which is proprietary. If we compare properties that we are talking about here from 316L to 904L to SubSteel.

Hardness - 316L and 904L are similar in hardness because they are bot austenitic steels which can not be hardened, SubSteel can be hardened by a tegiment process and it makes the steel 6 times harder than the others.

Corrosion Resistance - 316L is used in many applications where Corrosion is a fator and is very resistant but under higher temperatures in low Ph solutions 904L is superior. Sinn's Substeel is more corrosion resistant than 904L.

Magnetic - 316L and 904L have the same magnetic permeability. This is because they are similar composition austenitic steels. No only does the SubSteel share the magnetic Permeability of Austenitic Steel but it has a lower signature as would be requires in it's main application as a submarine hull material.

Strength - At 290 Mpa tensile yield and 558 Mpa ultimate yield 316L is stronger than it's counterpart 904L with 220 Mpa and 490 Mpa respectively.
The Substeel properties are not available in this specification but my guess would be that if the German's are willing to make their Submarine Hulls out of it is just fine.

Polish and luster - 904L must beat 316L because that is the main reason it was chosen by Rolex. Sinn does not polish it's Substeel watches and the German Submarines aren't either so this is unknown.

All of these steels are fine for their application in watch cases and when properly cared for will last a lifetime.
https://www.rolexforums.com/showpost.php?p=624548&postcount=32
 
Finns mängder med trådar om just fördelarna/nackdelarna med 904l.

De största fördelarna enligt dem är att den tål korrosion bättre. Samt får en varmare färgton som kanske påminner lite om vitguld.
Jag kan instämma i deras konklusion, i varje fall vad gäller lyster. Min GS som med största sannolikhet är av 306l, har en "kallare" lyster som lutar lite mer åt kvicksilver.
 
Hört att även Breitling kör 904L i sina spännen, det är nog flera som använder sig av det men dom skriker väl inte ut det eftersom Rolex var först.
 

Mycket snack om ubåtsstål och inga konkreta specifikationer.
Ordet ubåtsstål har samma betydelse som ordet flygplansaluminium.
Det säger ingenting om det är 2024, Alclad eller 7075. Det är enorm skillnad, alla tre används i flygplan, men har helt olika ändamål.

904L är ingenting speciellt.
316L är ingenting speciellt.
7075 är inte heller något speciellt.

Det blir speciellt när du kommer upp till t.ex Inconel, Hastelloy och andra så kallade "Superalloys".
 
Tacka alla för era svar!
Oki då vet jag att de inte har patent. När man pratar med folk om klockor är just detta stål som det alltid snackas om.
Tror ni andra tillverkare skäms att säga att de använder 904l för att rolex använder det? Det borde vara bra marknadsföring för dom=)
 
Tacka alla för era svar!
Oki då vet jag att de inte har patent. När man pratar med folk om klockor är just detta stål som det alltid snackas om.
Tror ni andra tillverkare skäms att säga att de använder 904l för att rolex använder det? Det borde vara bra marknadsföring för dom=)
100% marknadsföring. Vill du nörda ner dig i material så nörda ner dig i olika grader och legeringar av titan.
 
"Vill du nörda ner dig i material så nörda ner dig i olika grader och legeringar av titan"
Titan är ju fint, men det är dyrt, har lite mörk nyans, samt lätt (tar bort lite av premium tyngd känslan som man ibland vill känna). Titan finnare än vad stål är och säkert bättre.
 
"Vill du nörda ner dig i material så nörda ner dig i olika grader och legeringar av titan"
Titan är ju fint, men det är dyrt, har lite mörk nyans, samt lätt (tar bort lite av premium tyngd känslan som man ibland vill känna). Titan finnare än vad stål är och säkert bättre.
DSC01976.JPG
IMG_7324.JPG

Det beror ju på vad det är för titan, finns olika typer som sagt.
 
Lite kuriosa i sammanhanget är ju att Rolex tidigare har sagt att stålet i deras klockor kommer från Sverige. Om det fortfarande är så vet jag inte...
 
100% marknadsföring. Vill du nörda ner dig i material så nörda ner dig i olika grader och legeringar av titan.

Måste faktiskt påstå att Aluminium är ett helt fantastiskt material att nörda ned sig i. Det kan legeras med så otroligt många olika metaller och få så helt olika egenskaper beroende på huvudlegering att det är helt makalöst. Och när du tror du fått koll på det och det tar slut där, Så kommer olika härdningar. T1, T2, T3, T4 osv. Och hur varje legering ändrar sig med vilken härdningsprocess den får. Helt makalöst!

Och Inconel. Mycket fantastisk legering, väl värd att läsa om!
 
Ett höglegerat, syrafast och rostfritt stål utvecklat för att stå emot korrosion i svavelsyra. Stålet är mycket användbart som detaljer i marina miljöer, kemisk industri och läkemedelsindustri.
Varför Rolex använder det är för mig en gåta. Antagligen ren marknadsföring och utmärka sig från mängden som använder 316
 
"Måste faktiskt påstå att Aluminium är ett helt fantastiskt material att nörda ned sig i"
Bra där, aluminium är väl ganska ovanligt att använda i klockor. Ska nog in och söka lite. Tycker sånt är kul! Problemet med aluminium skulle jag tro, att det är lite av "billigt" och inte så lyx. Men ska nog kolla lite.
"Antagligen ren marknadsföring och utmärka sig från mängden som använder 316"
Kan nog stämma med marknadsföring. Det är också ganska billigt skulle jag tro.
 
Hört att även Breitling kör 904L i sina spännen, det är nog flera som använder sig av det men dom skriker väl inte ut det eftersom Rolex var först.
Är väll isåfall ända anledningen till köp av Breitling då Tissot, Certina med flera kör samma urverk men till 1/10 till 1/20 av priset.
 
"Måste faktiskt påstå att Aluminium är ett helt fantastiskt material att nörda ned sig i"
Bra där, aluminium är väl ganska ovanligt att använda i klockor. Ska nog in och söka lite. Tycker sånt är kul! Problemet med aluminium skulle jag tro, att det är lite av "billigt" och inte så lyx. Men ska nog kolla lite.
"Antagligen ren marknadsföring och utmärka sig från mängden som använder 316"
Kan nog stämma med marknadsföring. Det är också ganska billigt skulle jag tro.
Zenith använder ju aluminium i boetten till deras nya Defy Lab samt även i El Primero 21-klockorna som släpptes på Basel i våras, så nog nyttjas det.
 
Är väll isåfall ända anledningen till köp av Breitling då Tissot, Certina med flera kör samma urverk men till 1/10 till 1/20 av priset.
Hatar det där argumentet.. Det beroer väll på; är du en person med 99% fokus på urverket i klockan. Isåfall Ja, ditt argument stämmer.

Men bland majoriteten är det estetiska, och kvalitet på case finishing, länk, osv osv...
Om då Breitling i det här fallet erbjuder avsevärt bättre finishing, design, historia etc. Kan det väll isåfall vara resonoerat som så att det är den biten man betalar för?
Lika dant med Tudor på deras ETA modeller. De har samma urverk (dock modifierade) men samtidigt erbjuder de enorm skillnad på kvalitet, historia, band knytna till rolex. (vilket bland många gör det värt att spendera extra).
 
Tillbaka
Topp