• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

91350 Oyester problem

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Stötte på det här problemet med en 14060m. Svaret ja fick från AD var att den inte ska fästa och att den endast fäster på 16610 oysterlänkar (även om de har samma referens)...
 

Ryttaren

Rolex
Man blev rätt paff första gången man såg en gammal oyster länk och insåg att det är en så fladdrig konstruktion.
 

_jonte

Patek
På mitt 9315 så löser det sig själv genom att det är hög friktion i det bortersta gångjärnet som håller delarna kvar i spännet. Vet dock inte hur man åstadkommer det.
Är det ett 93150 du har?
 

_jonte

Patek
OK. Yes det är 93150, kanske är det skillnad mellan dem två?
På de äldre finns det ju också ett par "jack" i änden på spännet som ska hålla kvar länken i spännet. Se lånad bild nedan...
Är det såna på ditt 93150 med? Gissar inte... i så fall måste det kunna snäppas fast på något annat sätt. I tråden på rolexforum så nämns det att bladen ska plattas till för att fastna på plats. Kan det ligga nåt i det? Om inte det går så är väl enda lösningen att friktionen i gångjärnet ska ökas på nåt sätt. Kanske nytt stift måste pressas dit?

012.jpg~original
 

sjstrm

Cartier
På de äldre finns det ju också ett par "jack" i änden på spännet som ska hålla kvar länken i spännet. Se lånad bild nedan...
Är det såna på ditt 93150 med? Gissar inte... i så fall måste det kunna snäppas fast på något annat sätt. I tråden på rolexforum så nämns det att bladen ska plattas till för att fastna på plats. Kan det ligga nåt i det? Om inte det går så är väl enda lösningen att friktionen i gångjärnet ska ökas på nåt sätt. Kanske nytt stift måste pressas dit?

012.jpg~original


Mitt spänne saknar jacken du visar på bilden. Ska ta lite egna bilder senare och slänga upp för att visa precis hur det ser ut... Tack för era svar!
 

RDFG

Cartier
När jag hade det problemet planade jag ut "bladen" i dykförlängningen = success (detta var dock på en 16610)
 

RDFG

Cartier
Plana ut det kortaste närmast länken eller böja det längsta som sitter fast i spännet så att de greppar i varandra när de är helt ihopvikta.

Jag har den inte på mig just nu men ska försöka förklara som jag minns det.. Den yttre delen (närmast länken) som fäster i den inre delen (närmast spännet) när dykförlängningen är stängd planas ut så att det krävs en större kraft för att lossa dykförlängningen. Resultatet blir att spännets "täckkåpa" ligger an länken när dykförlängningen (och spännet) är i sitt stängda läge.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det är så den sista iterationen av 93150 är konstruerad. RDFG är något på spåren. Man måste se till att blecken i låset har lämpliga böjningar, som skapar den spänning som behövs. Lite trixigt, men det går att göra något åt. Vad som däremot inte går att göra något åt är när hålen, i vilka stiften fäster för att hålla delarna på plats, nöts. Då blir det allt lite glapp. Gäller även låsbygeln.
Mvh A
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Håller/pressar inte de "vanliga" bladen i låset, upp länk och dykförlängning när låset är stängt, även utan en klack, som på 9315? Dvs. dykförlängningen hålls kvar godtyckligt, så länge låset är stängt.


Ser inte riktigt problemet att det ser ut så här när man öppnar det, även om det ser lite "fladdrigt" ut. Däremot, om det fladdrar mycket även med låset stängt, dvs. de vanliga bladen trycker inte upp länken mot låset tillräckligt, så blir det kanske lite väl mycket skrammel på handleden...
 

jabla

Sarlacc
Jag har den inte på mig just nu men ska försöka förklara som jag minns det.. Den yttre delen (närmast länken) som fäster i den inre delen (närmast spännet) när dykförlängningen är stängd planas ut så att det krävs en större kraft för att lossa dykförlängningen. Resultatet blir att spännets "täckkåpa" ligger an länken när dykförlängningen (och spännet) är i sitt stängda läge.
Det var ingen fråga från min sida, jag förstod hur du menade och nu förklarade du det ännu bättre men tror det behövs bilder för att alla skall förstå.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
56f74a377c8ed2d56f00595333181b6a.jpg


Det är här länken inte fäster...

Hmmm... Ok, kanske beror på på att du har en tyngre klocka och länk, som det blir sådär på din jämfört med min... Annars skulle jag nog kolla på de "stora bladen" och själva låset, som då borde trycka upp det där sista lite mer. Som du kanske såg, så hålls min dykförlängning på plats, även om jag inte använt klacken på mitt lås. Det där förstår jag kan bli lite skramligt på armen :( Har för mig att det var lite så för mig, på en 79090 som jag hade, men antog då att det skulle vara så...
 

jabla

Sarlacc
Här är en bild som visar var det skall klicka ihop
IMG_0676_new.jpg


Den inringade delen skall klicka fast där pilen är. Om det inte är närkontakt där gör man den förlängningsbiten som är inringad lite planare genom att böja den, då blir den lite längre i förhållande till motparten. Funkar inte detta är kanske den andra biten för plan och måste böjas för att bli lite mer kurvig och kortare. Vet inte om detta blev begripligare.

Har du vägarna förbi Helsingborg kan jag hjälpa dig.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Här är en bild som visar var det skall klicka ihop
IMG_0676_new.jpg


Den inringade delen skall klicka fast där pilen är. Om det inte är närkontakt där gör man den förlängningsbiten som är inringad lite planare genom att böja den, då blir den lite längre i förhållande till motparten. Funkar inte detta är kanske den andra biten för plan och måste böjas för att bli lite mer kurvig och kortare. Vet inte om detta blev begripligare.

Har du vägarna förbi Helsingborg kan jag hjälpa dig.
Bra beskrivning!
A
 

sjstrm

Cartier
8a18abe4d11f74e158752b050c2e0d65.jpg


Det känns som om glappet är för stort för att det skall greppa. Med andra ord behövs det nog böjas till. Några förslag på instrumet? Tång?
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Här är en bild som visar var det skall klicka ihop
IMG_0676_new.jpg


Den inringade delen skall klicka fast där pilen är. Om det inte är närkontakt där gör man den förlängningsbiten som är inringad lite planare genom att böja den, då blir den lite längre i förhållande till motparten. Funkar inte detta är kanske den andra biten för plan och måste böjas för att bli lite mer kurvig och kortare. Vet inte om detta blev begripligare.

Har du vägarna förbi Helsingborg kan jag hjälpa dig.
Gärna det ;)
 
Topp