• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

A.Lange & Söhne

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Oh, darn! Jag som hade hoppats på minst 5 gratisposter till. Ser att du lyckats ta dig in. Missat det. Grattis. Eller nåt. ;)
 

meo_swe

Audemars
Jag förstår inte heller riktigt grejen med att ha själva klockdelen ocentrerad på ena sidan av boetten, och ha en massa tomrum för att göra plats till en Power reserve och annat mög. Jag tycker rent estetiskt att det är så sjukt mycket snyggare att lägga allt sådant på tavlan "innanför" klockan så att säga... Men vissa modeller är rent ut sagt skitsnygga! Datograph och Grande complication skulle man ju kunna tänka sig att ha... :)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Känner mig lite okunnig på märket. Är de förknippade med Glashütte Original på något sätt? Tycker några modeller känns snarlika...


Glashuette är ett samhälle i Tyskland som under senare delen av 1800 talet och första halvan av 1900 talet var starkt förknippat med urmakeri, lite som Vallee de Joux i Schweiz. Efter WWII hamnade Glashuette i Östtyskland och kvalitetstraditionen hamnade på efterkälken till förmån för planekonomisk masstillverkning.

Efter murens fall sökte sig ett antal företag tillbaks till Glashuette, det mest kända var A Lange und Söhne. Finns numera även Glashuette original, Union Glashuette samt Nomos och kanske några till.

Nåväl, det dessa märken delar är sin geografiska hemvist.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker de flesta är grymt snygga, men tror nog att flera modeller skulle göra sig bättre i storleken mindre. Lite för mycket Daniel Wellington med dressare på och över 40mm.
 

Charles_

Rolex
Har antagligen länkat tidigare men det här är en av de porrigaste intervjuer jag läst och tittat igenom någonsin:

http://alang.watchprosite.com/show-...567991/t-alang-an-interview-with-a-collector/

1.jpg


48.jpg
 

Apansson

Torpare
Tror att de hade en ALS-tourbillon på hyllan sist jag var där, för det nätta priset av 2.4 miljoner. Kan minnas fel dock, kan ha varit något annat märke.
 

Oddset

Cartier
Ingen som har slagit till på en Lange?

Ska definitivt till Nymans och titta nästa gång jag är i huvudstaden.
 

paradis

Audemars
Här kommer lite nyheter från Lange & Söhne ................SAXONIA DUAL TIME, DATOGRAPH PERPETUAL in white gold, DATOGRAPH UP/DOWN in pink gold, ZEITWERK MINUTE REPEATER, LANGE 1, SAXONIA AUTOMATIC and SAXONIA
10926824_10152703629136464_5151771747290901046_o.jpg
 

Floffen

Panerai
Datograph och Lange 1 är otroligt fina, Zeitwerk dock mer ful än cool. För de pengarna hade man ju hellre gått för en Patek dock.
 
Visst, Zeitwerk är asball men den jävlas något galet med mitt OCD.
Hint; SkruvEN på tavlan. Det borde vara två, men det finns bara en.
 
  • Like
Reactions: Ken

paradis

Audemars
Så vackert.......hoppas att ni trycker på bilden. Hade varit jätte svårt att välja bland alla dom sju stycken.:)
 
Topp