• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

A. Lange & Söhne....

...alla verkar ju vara eniga att ALS är top notch men man ser dom väldigt sällan och här på KS så nämns dom knappt, själv så tycker jag Lange 1 är underbara men sedan har dom mycket som ser sjukt tråkigt ut....

Lange 1
Lange-Daymatic-Trio.jpg


Vad tycker ni...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
En ALS skulle man inte tacka nej till... Lange 31 verkar vara helt sjuk, 31 dagars kraftreserv...! :shock:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klassisk fin klocka i absolut världsklass. Att den inte hypas är nog dels att folk har dålig koll, dels relativt anonym design samt det faktum att det finns mycket "roligare" klockor i denna prisklass. Det snackas inte heller vidare mycket om Patek om man bortser från deras svennebanan sportmodeller. :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Fantastisk skit. Tveklöst den fjärde musketören.

Jag misstänker att det är frånvaron av svenska handlare som gör att man inte ser märket så ofta på forumet. Å andra sidan; hur ofta ser man ex PP eller AP (bortsett från sportmodellerna?)?
 

Josef B

Bestraffaren
Lange är mysiga klockor! Om nu min plånbok skulle vara fet så skulle jag välja Calatravan. Men det är hårfint :)
 
Per skrev:
Klassisk fin klocka i absolut världsklass. Att den inte hypas är nog dels att folk har dålig koll, dels relativt anonym design samt det faktum att det finns mycket "roligare" klockor i denna prisklass. Det snackas inte heller vidare mycket om Patek om man bortser från deras svennebanan sportmodeller. :)


Singular skrev:
Fantastisk skit. Tveklöst den fjärde musketören.

Jag misstänker att det är frånvaron av svenska handlare som gör att man inte ser märket så ofta på forumet. Å andra sidan; hur ofta ser man ex PP eller AP (bortsett från sportmodellerna?)?

Så det vi säger att man behöver en stålsportis i lineuppenför att få lite cred, inte bara gubbdinkor..... ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
masterkiller skrev:
Så det vi säger att man behöver en stålsportis i lineuppenför att få lite cred, inte bara gubbdinkor..... ;)
Tror nog att du kan få lite cred för en ALS också om det är där skon klämmer. ;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ingen brist på cred för ALS. Däremot är det ett marknadssegment som jag tror är underrepresenterat på glada nördforum med brett tilltal som det här (och kanske lite vanligare på ex PuristSPro) - det snackas inte så mycket lyxdress överhuvudtaget.
 

Josef B

Bestraffaren
Självklart så tillhör A.Lange&Söhne toppskiktet, har ju bara sett en och har för mig Jocke var ägaren. ALS ligger topp 5 i mina böcker. Jag gillar sportklockor så ALS inget för mig, på det sättet. Men skulle man se en på forumet eller IRL så självklart skulle jag höja den till skyarna :)
 

Isodor

Audemars
Skulle inte tacka nej till en Langematik...

ALS är vackra klockor.

Frågan är bara om dom är roliga? Jag skulle absolut inte tacka nej till en men lägger ut något i den prisklassen tror jag många leder efter något som sticker ut lite mer designmässigt.
 

Isodor

Audemars
Generellt tror jag , framför allt i Sverige , att det är få som någonsin får råd att köpa så dyra klockor (300'+).
Tror de som äger klockor i den klassen skiter i att hänga på ks, de har nog fullt up med att driva något stort bolag.

En rolex sub ny klarar ju de flesta svennebananer att spara ihop till under typ 6 månader ..

P
 
Zenith skrev:
Generellt tror jag , framför allt i Sverige , att det är få som någonsin får råd att köpa så dyra klockor (300'+).
Tror de som äger klockor i den klassen skiter i att hänga på ks, de har nog fullt up med att driva något stort bolag.

En rolex sub ny klarar ju de flesta svennebananer att spara ihop till under typ 6 månader ..

P

Säkert, MEN många sitter och drömmer om Patek eller AP för samma pengar, men ingen verkar sitta och drömma om ALS, sedan så är det väl så att det är stålsportisarna dom flesta här vill ha...
 

David

Bödeln
Re: A. Lange & Söhne....

Jag skulle helt klart välja ALS före Patek, VC eller AP, men med den sortens pengar att spendera skulle jag välja GO eller JLC före ALS.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Finns en holländare på timezone.com som har en j*vla massa ALS. Tourbillons och grejer.
Minns inte hans namn dock...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: A. Lange & Söhne....

David skrev:
Singular skrev:
Så du menar att du hade valt GO framför PP?

Absolut, men det säger inte så mycket eftersom PP för mig är bland det mest ointressanta som finns i klockväg.
Äntligen någon med ett sunt tankesätt! :p hehe... Nä men allvarligt, jag gillar verkligen varumärket Patek Philippe men det är ändå klockor som produkseras i relativt stora volymer för att tillhöra dom fina prestige märkerna.. Jag vågar nog påstå att GO har ett större hantverk rent generellt på sina klockor och sen är produktions volymen bra mycket lägre...
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: A. Lange & Söhne....

Själv så skulle man lägga de pengarna på VC istället. Men det är ju jag de då...

skickat med telefonen.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: A. Lange & Söhne....

masterkiller skrev:
80talisten skrev:
Jag vågar nog påstå att GO har ett större hantverk rent generellt på sina klockor och sen är produktions volymen bra mycket lägre...

Skulle nog vilja höra hur du backar upp det påståendet, bara nyfiken...
Läste för ett tag sen någon lista över olika tillverkares tillverkningskapacitet där jag själv blev förvånad över att PP tillverkade så pass mycket per år.. GO var på bara några tusen klockor per år om jag inte minns fel. Försökte hitta listan men gjorde det tyvärr inte just nu.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Zenith skrev:
Generellt tror jag , framför allt i Sverige , att det är få som någonsin får råd att köpa så dyra klockor (300'+).
Tror de som äger klockor i den klassen skiter i att hänga på ks, de har nog fullt up med att driva något stort bolag.

En rolex sub ny klarar ju de flesta svennebananer att spara ihop till under typ 6 månader ..

P


Tror nog det finns en hel del här på forumet vars samlingar är värda både tre och fyra sådana Lange men man tycker det är ett trist alternativ.. Inte faan driver jag ett företag heller..
 
Topp