• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

A. Schild fickur (trasig balansaxel)

L

LadyA

Guest
Nu är det ju mest armbandsur på forumet, men jag tänkte ändå chansa och se om jag kan få lite hjälp här ändå med ett fickur! :)

Jag har ärvt ett fickur efter min pappa. Den gick inte när jag fick den och har tydligen inte gått på flera herrans år (den går när den ligger ned, men inte när man håller den lodrätt). Lämnade in den hos den lokale urmakaren (f.ö. rätt ny i yrket) som hade den flera veckor och kunde inte laga den. Tydligen är det trasig balansaxel.

Däremot kunde han berätta att det var ett urverk av Adolph Schild, som tydligen ska vara rätt bra.

Är det helt omöjligt att laga? Bör jag lämna in den hos någon annan, som kanske har mer erfarenhet/kontakter som kan få tag i en sådan balansaxel? Eller kan jag leta själv?

(hoppas jag placerat ämnet rätt!)
 

Bilagor

  • IMG_4210.JPG
    IMG_4210.JPG
    122.5 KB · Visningar: 101
  • IMG_4209.JPG
    IMG_4209.JPG
    161.5 KB · Visningar: 104
Balansaxel kan vara hyfsat smärtfritt eller fasansfullt dyrt, beroende på om det är en vanlig storlek som kan köpas, eller om det är en handgjord som i så fall med största sannolikhet måste svarvas. (Tokdyrt.)
 
L

LadyA

Guest
Tack för svaren! Har ni några bra tips på var man kan vända sig?

Urmakaren sa att den inte gick att svarva eftersom det är för hårt material (?!).
Finns det några som svarvar balansaxlar ens nuförtiden?
 
Tack för svaren! Har ni några bra tips på var man kan vända sig?

Urmakaren sa att den inte gick att svarva eftersom det är för hårt material (?!).
Finns det några som svarvar balansaxlar ens nuförtiden?

Då är han tyvärr inte speciellt kunnig. I princip allt går att svarva i så länge man har rätt svarvstickel!
Det billigaste alternativet, om någon elev vill ta sig an det alltså, är att vända sig till Urmakarskolan där jag är student, om någon av de som ska påbörja tredje året vill göra detta då de har ett prov som innefattar att svarva just en balansaxel!
 

rogart-63

Patek
Tack för svaren! Har ni några bra tips på var man kan vända sig?

Urmakaren sa att den inte gick att svarva eftersom det är för hårt material (?!).
Finns det några som svarvar balansaxlar ens nuförtiden?
Det finns det. Tror han menade att laga den gamla axlen? Kan gå att repivot den . Men det innebär att man måste härda av och svarva om den gamla . Har du nån anning om vad verket heter mer än A.Schild? Finns ett ställe som heter Balancestaff .http://www.balancestaffs.com/balancestaffs.php. Vad heter verket @China
 
C

China

Guest
Det finns det. Tror han menade att laga den gamla axlen? Kan gå att repivot den . Men det innebär att man måste härda av och svarva om den gamla . Har du nån anning om vad verket heter mer än A.Schild? Finns ett ställe som heter Balancestaff .http://www.balancestaffs.com/balancestaffs.php. Vad heter verket @China

Nja, jag är inte säker i det här fallet. Men gissningsvis ett AS kaliber 137 13" som finns med bryggor i olika varianter, ta det som en mer eller mer kvalificerad gissning. Kanske någon annan knäcker nöten.:)
 
L

LadyA

Guest
Då är han tyvärr inte speciellt kunnig. I princip allt går att svarva i så länge man har rätt svarvstickel!
Det billigaste alternativet, om någon elev vill ta sig an det alltså, är att vända sig till Urmakarskolan där jag är student, om någon av de som ska påbörja tredje året vill göra detta då de har ett prov som innefattar att svarva just en balansaxel!

Då undrar jag verkligen vart han har gått skola! :confused:

Är det sant? Det skulle ju helt klart vara intressant! Vars ska jag då vända mig? Vars ligger den skolan? :)
 
L

LadyA

Guest
Jag tolkade det verkligen som att han sa att det nog var "ett hopplöst fall" så den har legat ett tag i en klocklåda... tappade hoppet där ett tag, men skam den som ger sig!

Bifogar två bilder på stämplar som finns. Om det finns någon som begriper sig på detta (allt jag vet att det är 14 k)?
På bild 1 finns det inristat följande:
28.9.27 mm (mm är väldigt otydligt)
3963/QP (och en pil uppåt)
 

Bilagor

  • IMG_4215.JPG
    IMG_4215.JPG
    108.2 KB · Visningar: 72
  • IMG_4218.JPG
    IMG_4218.JPG
    166.9 KB · Visningar: 67

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag fick ett kostnadsförslag på ca 5000:- (Ingen aning om det är dyrt eller billigt) för att svarva en ny balansaxel, om det låter intressant så pm´a mig så skickar jag kontakt info.
 

rogart-63

Patek
Jag tolkade det verkligen som att han sa att det nog var "ett hopplöst fall" så den har legat ett tag i en klocklåda... tappade hoppet där ett tag, men skam den som ger sig!

Bifogar två bilder på stämplar som finns. Om det finns någon som begriper sig på detta (allt jag vet att det är 14 k)?
På bild 1 finns det inristat följande:
28.9.27 mm (mm är väldigt otydligt)
3963/QP (och en pil uppåt)
Finns nästan inga hopplösa fall:p. OOm det är som @China tror en AS 137 så kostar balansaxeln 70-100 Kr. Men sen måste man hitta nån som kan sätta dit den oxå. Och ev en service på det. Kolla med Farfars klocka i Stockholm.http://www.farfarsklocka.se/
Ser inte på bilden men siffrorna kan vara från tidigare reprationer
 
L

LadyA

Guest
Finns nästan inga hopplösa fall:p. OOm det är som @China tror en AS 137 så kostar balansaxeln 70-100 Kr. Men sen måste man hitta nån som kan sätta dit den oxå. Och ev en service på det. Kolla med Farfars klocka i Stockholm.http://www.farfarsklocka.se/
Ser inte på bilden men siffrorna kan vara från tidigare reprationer

Tack för tipset! Ser att Farfars klocka har semesterstängt till den 19/8, men jag sparar de i favoriter och hör av mig till dem när de öppnar.

Hoppas det går att köpa en ny balansaxel istället för att svarva en! :)
 
Topp