• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Absolut jungfrulig noob undrar

Nasutoba

Omega
Så här är det, och jag kan höra de nödtorftigt kvävda skratten från forumet nu, att jag tycker om min Premier. Riktigt mycket faktiskt, och lika mycket som dagen den packades upp. Den lever dock ett stilla liv kan man säga. Nu har en moddningstanke slagit rot i mig och jag behöver forumet för att få reda på om den är genomförbar. I nästa steg är frågan vart jag vänder mig samt om någon här är kapabel och villig till ingreppet.
Jag vill helt enkelt att tim- och minutvisarna ska vara royalblå metallic. Det skulle pigga upp denna gamla fröken (klockan, inte jag) avsevärt.
Således: kan man påräkna att visare i exakt samma fason och passform skulle kunna finnas färdiga i blått, eller hur kan befintliga visare bringas till rätt nyans?
Alla tips är välkomna, men om tanken är dödsdömd så meddela det helst på ett vänligt sätt.
Tack forumet på förhand!
 

Bilagor

  • SNA583P1 (2).jpg
    SNA583P1 (2).jpg
    185.8 KB · Visningar: 3

regnguden

Rolex
2-Faktor
Skulle spontant tippa på att du inte hittar exakt dessa visare i blått, men jag vet faktiskt inte. Skulle rekommendera att du kontaktar AD alternativt Seiko direkt för att fråga om det. Annars skulle mitt bästa tips vara att antingen lackera visarna eller hitta någon väldigt gammaldags urmakare som kan blånera dem eller skapa ett par åt dig. Lackering tror jag spontant blir svårt med tanke på de små marginaler som finns mellan de olika visarna och då de möjligtvis skulle ta i varandra efteråt. Blånering vet jag dock inte var du skulle hitta någon som är villig/kapabel att göra det. Hoppas det hjälper :)
 

Nasutoba

Omega
Tack! Har också tänkt på blånering, men känt mig osäker på om det blir ett jämnt och tillräckligt färgstarkt resultat.
 

Exxet

Rolex
Så här är det, och jag kan höra de nödtorftigt kvävda skratten från forumet nu, att jag tycker om min Premier. Riktigt mycket faktiskt, och lika mycket som dagen den packades upp. Den lever dock ett stilla liv kan man säga. Nu har en moddningstanke slagit rot i mig och jag behöver forumet för att få reda på om den är genomförbar. I nästa steg är frågan vart jag vänder mig samt om någon här är kapabel och villig till ingreppet.
Jag vill helt enkelt att tim- och minutvisarna ska vara royalblå metallic. Det skulle pigga upp denna gamla fröken (klockan, inte jag) avsevärt.
Således: kan man påräkna att visare i exakt samma fason och passform skulle kunna finnas färdiga i blått, eller hur kan befintliga visare bringas till rätt nyans?
Alla tips är välkomna, men om tanken är dödsdömd så meddela det helst på ett vänligt sätt.
Tack forumet på förhand!
Så länge det är samma urverk (7t62 är det väl) så ska måtten på hålen i visarna vara samma, längden kan nog variera lite, enklaste är nog att hitta en donator typ den här t ex: https://www.ebay.co.uk/itm/Very-Rar...=item2606a22df1:g:18sAAOSwgA1bx0j-:rk:51:pf:0
beror väl på hur mkt pengar du vill lägga ner.
 

Nasutoba

Omega
Har googlat lite grann och ska försöka få tag i ett par original Seiko. Som du säger får man se upp med längden lite. Stämmer att det är 7T62 i denna!
 

Nasutoba

Omega
2rpk333y.jpg

Kolla på bakboetten, där står ref för klockan, typ 7t62 (urverk) och t ex 0Dp0 lr liknande, modellnr.
Tack - jag vet att det är en SNA583P1 med 7T62 samt 0FF0, men det verkar inte jätteenkelt att komma vidare med Google till websidor som har visare. Har dock inte ägnat kvällen åt detta, utan åt mikromärkestråden :)
 

Exxet

Rolex
Tack - jag vet att det är en SNA583P1 med 7T62 samt 0FF0, men det verkar inte jätteenkelt att komma vidare med Google till websidor som har visare. Har dock inte ägnat kvällen åt detta, utan åt mikromärkestråden :)
Ser nu att du visste att det var ett 7t62, läser lite fortare än lämpligt ibland:oops: kastade om att och det i inlägget :facepalm:.
 
Topp