• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Acceptabel felmarginal av tid?

YinYang

Breitling
Hej!

Köpte för någon månad sedan en Certina DS Action Diver. Min uppfattning var att detta är en stabil klocka med ett bra urverk. Efter ett tags användande märkte jag att klockan gick före den "korrekta" tiden, tänkte inte mer på det och ställde om den. När jag märkte samma sak igen ställde jag den igen efter fröken ur och skrev ner tidpunkten min klocka gick rätt. Det var 1 aug 12:18:01, sedan dess går nu klockan 45s före. Skall avvakta några dagar till och se hur mycket mer det ökar. Förra gången den gick fel var det med 2min+, då reagerade jag inte riktigt på det och tänkte mer att jag ställt fel första gången.

Någon mer som haft liknande problem, kan det vara ett måndagsexemplar?

Tack på förhand!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Att den går ca 15s fel per dag är inget uppseendeväckande. En kronometer (certifierad enl cosc) går -4 - +6 s/dag i genomsnitt. Men den går säkert att rucka lite så du får en bättre gång förutsatt att den går stabilt i övrigt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Min Rolex 116610LV kortar sig runt 10-15 sekunder om den får ligga i klocklådan med tavlan uppåt. I windern och på armen så fortar den sig runt 2-5 sekunder.

Borde jag lämna in den?
Rob E. svarade med att det skulle ta 3-4 dagar för dem att rucka den :(
Vad brukar det kosta?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min Rolex 116610LV kortar sig runt 10-15 sekunder om den får ligga i klocklådan med tavlan uppåt. I windern och på armen så fortar den sig runt 2-5 sekunder.

Borde jag lämna in den?
Rob E. svarade med att det skulle ta 3-4 dagar för dem att rucka den :(
Vad brukar det kosta?

Jag skulle inte göra det.
Bär den och var glad :)
Tycker det är bortkastade pengar för ett fel som inte riktigt är ett fel...
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Min Rolex 116610LV kortar sig runt 10-15 sekunder om den får ligga i klocklådan med tavlan uppåt. I windern och på armen så fortar den sig runt 2-5 sekunder.

Borde jag lämna in den?
Rob E. svarade med att det skulle ta 3-4 dagar för dem att rucka den :(
Vad brukar det kosta?

Det låter onödigt att rucka den. Bara dags att serva när den stannat helt ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min Rolex 116610LV kortar sig runt 10-15 sekunder om den får ligga i klocklådan med tavlan uppåt. I windern och på armen så fortar den sig runt 2-5 sekunder.

Borde jag lämna in den?
Rob E. svarade med att det skulle ta 3-4 dagar för dem att rucka den :(
Vad brukar det kosta?
Jag hade lämnat in den! Varför inte? De kan säkert fixa den över dagen och dörefter har du en klocka som går mer exakt.
 

YinYang

Breitling
Vill först säga att detta är min första mekaniska klocka. Tidigare hade jag en SEIKO med batteri, den behövde jag "aldrig" ställa om då den höll tiden.
Men en mekanisk skall man alltså ställa sin klocka mer eller mindre varje vecka? Nu efter 5 dagar går den 1min 15s för snabbt. Jag har min klocka på armen 24/7.

Anledningen att jag frågar är att jag fick uppfattningen i affären att en mekanisk klocka gick spot on på tiden, att den skulle tappa 4s på 1 år typ.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Vill först säga att detta är min första mekaniska klocka. Tidigare hade jag en SEIKO med batteri, den behövde jag "aldrig" ställa om då den höll tiden.
Men en mekanisk skall man alltså ställa sin klocka mer eller mindre varje vecka? Nu efter 5 dagar går den 1min 15s för snabbt. Jag har min klocka på armen 24/7.

Anledningen att jag frågar är att jag fick uppfattningen i affären att en mekanisk klocka gick spot on på tiden, att den skulle tappa 4s på 1 år typ.
En mekanisk klocka är mer oprecis, beroende på vad du har för klocka ska du dock förvänta dig olika avvikelser :) Rekomenderar att du läser på lite om exempelvis COSCs krav
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vill först säga att detta är min första mekaniska klocka. Tidigare hade jag en SEIKO med batteri, den behövde jag "aldrig" ställa om då den höll tiden.
Men en mekanisk skall man alltså ställa sin klocka mer eller mindre varje vecka? Nu efter 5 dagar går den 1min 15s för snabbt. Jag har min klocka på armen 24/7.

Anledningen att jag frågar är att jag fick uppfattningen i affären att en mekanisk klocka gick spot on på tiden, att den skulle tappa 4s på 1 år typ.
Herrejisses. 4s på ett år.... Det krävs är ruggigt bra justerad mekanisk klocka för att klara det, alternativt ett riktigt riktigt bra kvartsurverk.

Ett tips är att läsa specifikationerna på urverket INNAN du köper klockan. Förstår att du inte tycker 15spd är OK, men på billiga klockor kan det bli så. Jag har haft rätt många olika mekaniska klockor och man behöver ha lite tur alternativt lämna in klockan på ruckning för att få den att gå bra.

Edit: Om du går dit du köpte klockan och säger att den går +15spd så kanske de kan rucka den åt dig gratis som ett garantiärende.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ETA2824 enligt Google (osäker källa)

Standard:
2 positions (CH, 6H)
daily rate: +/-12 sec/day
Maximum positional variation: 30 sec
Isochronism (between 0 and 24 hours): +/- 20 sec

Elabore:
3 positions (CH, 6H, 9H)
daily rate: +/-7 sec/day
Maximum positional variation: 20 sec
Isochronism (between 0 and 24 hours): +/- 15 sec

Top:
5 positions (CH, FH, 6H, 9H, 3H)
daily rate: +/-4 sec/day
Maximum positional variation: 15 sec
Isochronism (between 0 and 24 hours): +/- 10 sec

De borde väl ha elabore-versionen kan man tycka och således kan man förvänta sig +-15spd som sämst.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Vill först säga att detta är min första mekaniska klocka. Tidigare hade jag en SEIKO med batteri, den behövde jag "aldrig" ställa om då den höll tiden.
Men en mekanisk skall man alltså ställa sin klocka mer eller mindre varje vecka? Nu efter 5 dagar går den 1min 15s för snabbt. Jag har min klocka på armen 24/7.

Anledningen att jag frågar är att jag fick uppfattningen i affären att en mekanisk klocka gick spot on på tiden, att den skulle tappa 4s på 1 år typ.

Har du köpt klockan ny? och hur mycket använder du den?
Min gick också lite fel den första tiden (minns ej om det var för fort eller för sakta) men efter ett tag av frekvent användande så håller den tiden bra :)

Så mitt tips är om den är rent ny att använda den konstant ett tag, så avvakta och se innan du drar några förhastade slutsatser!
 

Bluefire

Friends of KS
Det billigare segmentet mekaniska klockor har väldigt vida marginaler på sin "garanterade" tidhållning. Min tissot har -15 till +30 s/dag enligt manualen. När jag fick den gick den konsekvent +18 till +20 s/dag. Jag lämnade in den på ruckning där jag angav hur den går, och sedan dess går den -1.5s/dag på armen och ca +-0 över hela veckan om jag låter den vila en dag i veckan. En ruckning är inte speciellt dyr (jag fick betala 200kr på Mollstedt), och jag skulle säga värt det om en klocka går mer fel än COSC.
 
C

China

Guest
ETA2824 enligt Google (osäker källa)

Standard:
2 positions (CH, 6H)
daily rate: +/-12 sec/day
Maximum positional variation: 30 sec
Isochronism (between 0 and 24 hours): +/- 20 sec

Elabore:
3 positions (CH, 6H, 9H)
daily rate: +/-7 sec/day
Maximum positional variation: 20 sec
Isochronism (between 0 and 24 hours): +/- 15 sec

Top:
5 positions (CH, FH, 6H, 9H, 3H)
daily rate: +/-4 sec/day
Maximum positional variation: 15 sec
Isochronism (between 0 and 24 hours): +/- 10 sec

De borde väl ha elabore-versionen kan man tycka och således kan man förvänta sig +-15spd som sämst.

Nja, det handlar snarare om daglig tidsavvikelse än om isochronism. Ett standardverk har som sagt en acceptans på +/-12s/dygn, elabore +/-7 s/dygn. :)
 

Rivalen

Rolex
Som sagt - rucka den. När urmakaren vet hur mkt den avviker per dygn vid din normala användning, så får han goda förutsättningar att få till en lyckad ruckning.
 
Topp