• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Acceptabel felmarginal av tid?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så pass. Trodde att det skulle gå på ett par hundralappar.
Beror väl på vem som gör det. Ska AD göra det så vill de sökert göra det riktigt ich då ska den ju testad i några dygn, man kanske även får rucka om den utifrån hur den går i windern under testperioden. Sedan ska det trycktestas. Sammantaget tar det ju lite tid om det ska bli bra. :)
 

JohnDoe

Rolex
Oj, alla verkar så noga med att klockorna visar exakt rätt tid. En mekanisk klocka blir aldrig exakt. Klart svårt att vara exakt när man ställer klockan eftersom du har reaktionstiden att ta hänsyn till. Ser mina klockor mer som kul & snygga tillbehör. Har aldrig haft behov av exakt tid någonsin.
 
C

China

Guest
Oj, alla verkar så noga med att klockorna visar exakt rätt tid. En mekanisk klocka blir aldrig exakt. Klart svårt att vara exakt när man ställer klockan eftersom du har reaktionstiden att ta hänsyn till. Ser mina klockor mer som kul & snygga tillbehör. Har aldrig haft behov av exakt tid någonsin.

Ok det är din syn på saken.:)

Själv så anser jag att en tillverkare som garanterat en viss tidshållning har ett ansvar mot slutkunden. Har man köpt en kronometer eller för den sakens skull ett urverk som är specificerat till t.ex. +-20s/dygn, så har man med all rätt vissa förväntningar. Vad det handlar om är att tillverkarna håller vad man lovat.
 

JohnDoe

Rolex
Ok det är din syn på saken.:)

Själv så anser jag att en tillverkare som garanterat en viss tidshållning har ett ansvar mot slutkunden. Har man köpt en kronometer eller för den sakens skull ett urverk som är specificerat till t.ex. +-20s/dygn, så har man med all rätt vissa förväntningar. Vad det handlar om är att tillverkarna håller vad man lovat.
Jo absolut ska den hålla spec men det var mest alla som var så på "sekundhugget" och ställde klockan stup i kvarten för att ha rätt tid på sekunden jag förvånades över. Dvs även om klockan var inom spec så var inte det tillräckligt.
 

Bluefire

Friends of KS
Är jag alltså konstig om jag tycker att en pryl vars främsta praktiska uppgift är att hålla tiden, faktiskt skall kalibreras till att hålla tiden?! Rent estetiska smycken är för kvinnor ;). Våra smycken skall fungera!
 

JohnDoe

Rolex
Är jag alltså konstig om jag tycker att en pryl vars främsta praktiska uppgift är att hålla tiden, faktiskt skall kalibreras till att hålla tiden?! Rent estetiska smycken är för kvinnor ;). Våra smycken skall fungera!
Jo men vill jag ha exakt tid är vilken som helst av min 100+ swatch bättre än mina rolex o omega. Inte köper man en rolex för att ha exakt tid. Bäst är väl någon "radiostyrd" digitalklocka med siffror om man vill ha exakt tid. Köper man en rolle eller annan dyr klocka är det för att visa upp den. Inte sitter man i mörkret o dyrkar kugghjulen.
 

Carolin

Cartier
Jo men vill jag ha exakt tid är vilken som helst av min 100+ swatch bättre än mina rolex o omega. Inte köper man en rolex för att ha exakt tid. Bäst är väl någon "radiostyrd" digitalklocka med siffror om man vill ha exakt tid. Köper man en rolle eller annan dyr klocka är det för att visa upp den. Inte sitter man i mörkret o dyrkar kugghjulen.
Jag tror faktiskt att en eller annan gör det. Dyrkar kugghjulen i mörkret.:):hilarious:
 

Bluefire

Friends of KS
Jo men vill jag ha exakt tid är vilken som helst av min 100+ swatch bättre än mina rolex o omega. Inte köper man en rolex för att ha exakt tid. Bäst är väl någon "radiostyrd" digitalklocka med siffror om man vill ha exakt tid. Köper man en rolle eller annan dyr klocka är det för att visa upp den. Inte sitter man i mörkret o dyrkar kugghjulen.

Men i denna tråd pratar vi ju faktiskt om 12+ sekunder per dygn?!! Visst att man skulle kunna tänka sig en Citizen Chronomaster för bästa precision (något som faktiskt finns på min att skaffa lista), men varför din invändning dyker upp i en tråd där en person har en klocka som går mer än 10 sekunder fel per dygn förstår jag inte alls. En rolle (inte för att jag nånsin skulle skaffa en då de är fula) skall definitivt duga både till att visa upp och till att passa tider till arbetsmötena (som ofta ligger inte så många sekunder från atomurstiden).
 

Josef B

Bestraffaren
Min Rolex 116610LV kortar sig runt 10-15 sekunder om den får ligga i klocklådan med tavlan uppåt. I windern och på armen så fortar den sig runt 2-5 sekunder.

Borde jag lämna in den?
Rob E. svarade med att det skulle ta 3-4 dagar för dem att rucka den :(
Vad brukar det kosta?
Har för mig 750kr på RobE.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ok, fick precis svar från Peter som jobbar på Rob E.
Om det finns garanti kvar, så går ruckningen på garantin, fast än den inte är köpt via dem :)
 

Maverick

Omega
Kan någon förklara för mig det här med ruckning för mig? Det verkar som att det är en enkel grej och någon som kan göras på typ alla urverk och sedan, efter timme och 750 kr så, vips, går klockan som fröken ur. Om det nu är en sådan patentlösning, varför ruckar inte tillverkarna alla klockor INNAN de säljs?!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kan någon förklara för mig det här med ruckning för mig? Det verkar som att det är en enkel grej och någon som kan göras på typ alla urverk och sedan, efter timme och 750 kr så, vips, går klockan som fröken ur. Om det nu är en sådan patentlösning, varför ruckar inte tillverkarna alla klockor INNAN de säljs?!
Ruckning är en snabbjustering av klockan. Den ställs in när den säljs, men den kan behöva ändras :) Om jag inte missminner mig ser det ut som en liten spak man puttar på för att klockan går snabbare/långsammare
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vill först säga att detta är min första mekaniska klocka. Tidigare hade jag en SEIKO med batteri, den behövde jag "aldrig" ställa om då den höll tiden.
Men en mekanisk skall man alltså ställa sin klocka mer eller mindre varje vecka? Nu efter 5 dagar går den 1min 15s för snabbt. Jag har min klocka på armen 24/7.

Anledningen att jag frågar är att jag fick uppfattningen i affären att en mekanisk klocka gick spot on på tiden, att den skulle tappa 4s på 1 år typ.
Man köper inte ett mekaniskt ur för att den visar tiden korrekt. Är det det man vill åt köper man ett quartz ur. Att få en mekanisk klocka, med alla dess delar att gå så exakt som +-15 sek per dag är eg otroligt.
 
Topp