• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Action 40-tal - Mina google-skillz räcker inte till

Anders Forsberg

Guld
2-Faktor
Nåja, det är väl inte ens säkert att det finns särskilt mycket att googla kring nån liknande tingest.
Men oavsett om det hade funnits så är jag säker på att mycket försvunnit i bruset som man får upp när man googlar "Action watch". Väldigt lite vintage - väldigt mycket färgglatt.
Tänkte att jag i alla fall gör ett snabbt försök här. Kunskap finns det trots allt gott om!

Förstår att det inte är nån guldklimp jag sitter på, men vill ändå veta mer om vad det är för något.
33 mm, ingen 'Swiss-text', kopparfärgad tavla och skumma visare. Det är väl ungefär så långt jag kommer.
På boettlocket står endast 512, Fond acier... och 3739.

Nån som har nåt att inflika?
Om inte så tycker jag att vi snabbt låter denna tråden falla i glömska så att jag kan fokusera på att löda dit ett nytt bandstift.

IMG_8214.JPG

IMG_8213.JPG

Nåja, det är väl inte ens säkert att det finns särskilt mycket att googla kring nån liknande tingest.
Men oavsett om det hade funnits så är jag säker på att mycket försvunnit i bruset som man får upp när man googlar "Action watch". Väldigt lite vintage - väldigt mycket färgglatt.
Tänkte att jag i alla fall gör ett snabbt försök här. Kunskap finns det trots allt gott om!

Förstår att det inte är nån guldklimp jag sitter på, men vill ändå veta mer om vad det är för något.
33 mm, ingen 'Swiss-text', kopparfärgad tavla och skumma visare. Det är väl ungefär så långt jag kommer.

Om inte så tycker jag att vi snabbt låter denna tråden falla i glömska så att jag kan fokusera på att löda dit ett nytt bandstift.

IMG_8214.JPG

IMG_8213.JPG
Art Deco kan man väl säga, inte så mkt hjälp men i a f: https://www.loveantiques.com/vintag...wristwatch-steel-and-leather-swiss-1945-54638
https://www.ebay.co.uk/itm/Antike-s...m=382407838378&_trksid=p2047675.c100005.m1851
https://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-...364321?hash=item362e42cf21:g:qMkAAOSwNSxU7Nsv

IMG_8214.JPG

IMG_8213.JPG
Urverket är franskt och heter Cupillard 233. Tillverkaren av klockan är således säkert också fransk. Troligen är den tillverkad av Paul Maillardet & Fils SARL. Jag kan hitta att de registrerade namnet "Action" 1946. Det är nästan lite sent, men nog ändå det troligaste alternativet.

Urverket är franskt och heter Cupillard 233. Tillverkaren av klockan är således säkert också fransk. Troligen är den tillverkad av Paul Maillardet & Fils SARL. Jag kan hitta att de registrerade namnet "Action" 1946. Det är nästan lite sent, men nog ändå det troligaste alternativet.
Låt ingen någonsin säga att du inte kommer med kvalificerade svar! ;)
Tack för hjälp på traven.

Tillbaka
Topp