• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD och priser.

sevdah

Omega
2-Faktor
Gents,

Kanske ett känsligt ämne. Men ska köpa mig min första "riktiga" klocka inom det närmaste. Har fastnat för klassikern Speedmaster då jag gillar hur den ser ut och historiken. Ser ut att vara stabilt värde på den också, den dagen man vill byta.

Har varit förbi en så kallad AD där klockan kostar 42,500 sek. Som rabatt kunde jag få 8% som bäst i rabatt. På nätet kan man ju köpa säg hos (uret.se) för 35.000 sek. Varför skulle jag då köpa den hos en AD?

Tacksam för vägledning,
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Gents,

Kanske ett känsligt ämne. Men ska köpa mig min första "riktiga" klocka inom det närmaste. Har fastnat för klassikern Speedmaster då jag gillar hur den ser ut och historiken. Ser ut att vara stabilt värde på den också, den dagen man vill byta.

Har varit förbi en så kallad AD där klockan kostar 42,500 sek. Som rabatt kunde jag få 8% som bäst i rabatt. På nätet kan man ju köpa säg hos (uret.se) för 35.000 sek. Varför skulle jag då köpa den hos en AD?

Tacksam för vägledning,

För att du kommer tjäna på det i längden, relationen är mer värd än någon tusenlapp när du väl behöver hjälp eller ska köpa något nästa gång.
 

Makkanxd

Rolex
Bra första val av klocka!
Vilken butik var du hos? Testa hos någon annan butik, visa att du vill köpa så bör de absolut kunna matcha urets 35k
 

sevdah

Omega
2-Faktor
För att du kommer tjäna på det i längden, relationen är mer värd än någon tusenlapp när du väl behöver hjälp eller ska köpa något nästa gång.

Tack för ditt svar. Kan du ge mig ett exempel på vad jag skulle "behöva ha hjälp" med.

Det skiljer ju nästan 4000 sek. Alltså missförstå mig inte, har redan bestämt mig för att köpa klockan så om den kostar 30.000 eller 40.000 spelar ingen roll.

Men jag vill veta om det är något jag tappar ifall jag betalar 4000 mindre.
Ang relation. Jag är inte den typen som har tid att svänga förbi min lokala handlare då och då för att prata klockor och väder. Så alla mina relationer är "pure business".

Sedan är det ju garanti på klockan så kan lämna in den till vilken ad som. Nästa klocka kan lika gärna bli en Patek eller något annat handlaren inte säljer.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
För att du kommer tjäna på det i längden, relationen är mer värd än någon tusenlapp när du väl behöver hjälp eller ska köpa något nästa gång.
När jag skulle trycktesta inför semestern gick jag till min lokala AD, som gjorde det utan kostnad. Precis som du skriver kommer det löna sig i längden.
Det borde dock inte vara svårt att få mer än 8% på Omega.

Jag skulle passat på att klippa den speedmaster @hook har på KS... den verkar trevlig.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
När jag skulle trycktesta inför semestern gick jag till min lokala AD, som gjorde det utan kostnad. Precis som du skriver kommer det löna sig i längden.
Det borde dock inte vara svårt att få mer än 8% på Omega.

Jag skulle passat på att klippa den speedmaster @hook har på KS... den verkar trevlig.
Trycktest kostar ju typ 100kr så du får göra många trycktest för att komma upp i dom siffrorna.

Till TS; dock är det såklart trevligt att köpa hos AD så du kan få länken kortad på plats och få med dig klockan hem direkt.
Men om det är värt 4000kr extra vet bara du.

Som du säger har de flesta större tillverkarna worldwide-garanti så att du kan nyttja vilken AD som helst om du skulle vara i behov av service.

Dock har den frågan tagits upp många gånger tidigare på forumet, sök och du skall finna!
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Trycktest kostar ju typ 100kr så du får göra många trycktest för att komma upp i dom siffrorna.

Till TS; dock är det såklart trevligt att köpa hos AD så du kan få länken kortad på plats och få med dig klockan hem direkt.
Men om det är värt 4000kr extra vet bara du.

Som du säger har de flesta större tillverkarna worldwide-garanti så att du kan nyttja vilken AD som helst om du skulle vara i behov av service.

Dock har den frågan tagits upp många gånger tidigare på forumet, sök och du skall finna!
Tack för ditt svar.

Om jag köper klockan på nätet hos ex uret.se så kan klockan komma från någon annan ad i Europa.

Gör det något för andrahandsvärdet att klockan inte är köpt hos en Svensk Ad.
 
Tror absolut inte det är omöjligt att komma ner i 35 000 hos svensk AD. Blivit erbjuden exakt det utan att ens säga att jag var ute för att köpa klockan i fråga.

De senaste två decembermånaderna har ju också Rob Engström haft 25 procent på alla Omega så om du har tid att vänta (eller tar en rövare och frågar om de kan matcha detta även nu) kommer du ner en bit under Uret.se också.
 

Ninen79

Audemars
Gents,

Kanske ett känsligt ämne. Men ska köpa mig min första "riktiga" klocka inom det närmaste. Har fastnat för klassikern Speedmaster då jag gillar hur den ser ut och historiken. Ser ut att vara stabilt värde på den också, den dagen man vill byta.

Har varit förbi en så kallad AD där klockan kostar 42,500 sek. Som rabatt kunde jag få 8% som bäst i rabatt. På nätet kan man ju köpa säg hos (uret.se) för 35.000 sek. Varför skulle jag då köpa den hos en AD?

Tacksam för vägledning,
Säg att om du får 20% rabatt så tar du klockan, dem flesta omega ad i Sverige skulle säga ja.
 

Kai

Rolex
Finns så många trådar på det här ämnet...
Men rent generellt... Kolla med flera ADs i Stockholm, påtala att du är KSare så ska du nog se att det löser sig.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Köpt Moonwatch 2 ggr. nytt på C24 för < 30.000. Jag betalar gärna några kronor om jag behöver utnyttja en urmakare men känner mig "rånad" att betala "Sverige pris" för en ny:mad:
 

TCB

Cartier
Mer än 8% borde du nog kunna få. Det är förvisso en säljande modell men gå dit när du är redo för affär. Börja inte att förhandla pris om du inte avser att komma till avslut och få dem att inse att du är köpare, inte däcksparkare. Nämn förslagsvis inte "vad klockan kostar på chrono24", det känner säljaren förmodligen mycket väl till och det skapar bara dålig stämning. Lycka till!
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Mer än 8% borde du nog kunna få. Det är förvisso en säljande modell men gå dit när du är redo för affär. Börja inte att förhandla pris om du inte avser att komma till avslut och få dem att inse att du är köpare, inte däcksparkare. Nämn förslagsvis inte "vad klockan kostar på chrono24", det känner säljaren förmodligen mycket väl till och det skapar bara dålig stämning. Lycka till!

Nej nämner inte c24 för där kostar den 30 och upp. Bor i Malmö så har många olika ad inom en rimlig radie att fråga.

Vaniljglass,

Tack för ditt svar men hade du läst lite längre upp i tråden så är inte pengarna problemet utanfrågan är vad jag får genom att köpa klockan för 4000 mer hos en AD en uret.se

Beg klocka är inte ett alternativ då jag är sjukligt pedant. Hade kunnat störa mig på en hairline körandes i 30 mil på väg till en kund, så att jag glömmer vad jag skulle där och göra.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Nej nämner inte c24 för där kostar den 30 och upp. Bor i Malmö så har många olika ad inom en rimlig radie att fråga.

Vaniljglass,

Tack för ditt svar men hade du läst lite längre upp i tråden så är inte pengarna problemet utanfrågan är vad jag får genom att köpa klockan för 4000 mer hos en AD en uret.se

Beg klocka är inte ett alternativ då jag är sjukligt pedant. Hade kunnat störa mig på en hairline körandes i 30 mil på väg till en kund, så att jag glömmer vad jag skulle där och göra.
Men köp klockan hos uret då!:)
btw hairline får du så snart du plastat av...
 
Senast ändrad:

Rulle

Audemars
Nej nämner inte c24 för där kostar den 30 och upp. Bor i Malmö så har många olika ad inom en rimlig radie att fråga.

Vaniljglass,

Tack för ditt svar men hade du läst lite längre upp i tråden så är inte pengarna problemet utanfrågan är vad jag får genom att köpa klockan för 4000 mer hos en AD en uret.se

Beg klocka är inte ett alternativ då jag är sjukligt pedant. Hade kunnat störa mig på en hairline körandes i 30 mil på väg till en kund, så att jag glömmer vad jag skulle där och göra.

Asså ärligttalat så hade jag varit dig hade jag fan köpt den via bodoni för 30 och tagot ryanair ner till milano (åker sj dit i sep från kastrup och boka nyss biljetter med just ryanair för 180 danska enkelresa)
Sen tar du tåget till turin å hämtar upp klockan !

Roligare minisemester går fan inte att fixa !
När du sdn berättar hur å var du köpte klockan lär folk höjja på ögonbrynen å skaka på huvudet "killen är sjuk"

Bodoni tar ca 30 för klockan
(likaså gör pluswatch)
Båda är gråhandlare likt uret

Vf ge 5 tusen mer från uret när vi pratar om en klocka med världsgaranti.
Går den i sönder lär uret ändå inte laga den..

Vf inte då ta chansen att typ ta två dagar off och åka ner till italien och se lite fina omgivningar och äta lite god mat för vad som lär kosta totalt med klockan under dom 35 som uret vill ha ?
 

Rulle

Audemars
Asså ärligttalat så hade jag varit dig hade jag fan köpt den via bodoni för 30 och tagot ryanair ner till milano (åker sj dit i sep från kastrup och boka nyss biljetter med just ryanair för 180 danska enkelresa)
Sen tar du tåget till turin å hämtar upp klockan !

Roligare minisemester går fan inte att fixa !
När du sdn berättar hur å var du köpte klockan lär folk höjja på ögonbrynen å skaka på huvudet "killen är sjuk"

Bodoni tar ca 30 för klockan
(likaså gör pluswatch)
Båda är gråhandlare likt uret

Vf ge 5 tusen mer från uret när vi pratar om en klocka med världsgaranti.
Går den i sönder lär uret ändå inte laga den..

Vf inte då ta chansen att typ ta två dagar off och åka ner till italien och se lite fina omgivningar och äta lite god mat för vad som lär kosta totalt med klockan under dom 35 som uret vill ha ?
 
Som sagt har Rob Engström sålt denna modell för 32 000 de senaste två decembermånaderna (25 procent rabatt). Betala inte överpris hos Uret.se.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vf inte då ta chansen att typ ta två dagar off och åka ner till italien och se lite fina omgivningar och äta lite god mat för vad som lär kosta totalt med klockan under dom 35 som uret vill ha ?
För att man har bättre saker för sig?

Till TS:
För vissa passar det att handla från butik, fför andra passar det att handla online. Det tillkommer rätt många åtaganden och kostnader för en AD jämfört med för en gråhandlare, därför är klockor billigare hos gråhandlare, svårare än så är det inte.
 
Senast ändrad:
Gents,

Kanske ett känsligt ämne. Men ska köpa mig min första "riktiga" klocka inom det närmaste. Har fastnat för klassikern Speedmaster då jag gillar hur den ser ut och historiken. Ser ut att vara stabilt värde på den också, den dagen man vill byta.

Har varit förbi en så kallad AD där klockan kostar 42,500 sek. Som rabatt kunde jag få 8% som bäst i rabatt. På nätet kan man ju köpa säg hos (uret.se) för 35.000 sek. Varför skulle jag då köpa den hos en AD?

Tacksam för vägledning,
Var bor du någonstans? Var själv inne på Franks Ur i Stockholm för ett par dagar sedan och tittade på samma klocka. Dom sänkte den från 42.200:- till 36.000:- rakt av.
Så kanske går att få ner den ytterligare.
 

Yfront

Omega
I samband med Rob E's kampanj hörde jag för mig till Jarl Sandin angående samma klocka och fick 20 % över en mail konversation. Nu valde jag rob e för jag tyckte att kontakten funkade bra. Och dom sista 5 % gjorde ju några tusen. Kan absolut tänka mig att göra affär med lokal AD men då får det inte diffa för mycket mot övriga Europa.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om du tycker att du vill stötta bra barnomsorg, public service, pensioner, polis och sjukvård köper du av en svensk AD som betalar in moms till statskassan, trygg konsumentköplag ingår. Italiensk pizza har världens segaste ost. Ryanair är snikna, omständliga och benutrymme ingår inte i priset. Gör en omelett hemma, ta ett glas mjölk till och njut av din fina nya klocka utan hairlines, ditt goda samvete och grattis till din personliga förmåga att tänka ett steg längre.
 
Topp