• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD på Kanarieöarna

mouqvist

Rolex
Hej!
Ska iväg till Gran Canaria om några veckor och har tänkt köpa en klocka där
Har kollat på Omegas hemsida vilka AD som finns och hittat Geneve Watches & Jewels
Har tom pratat med en trevlig säljare som kan beställa åt mig i förväg
Priserna är lägre än Uret (ex en SMP med keramisk ring kan jag få för 2370 euros)
Vill bara kolla att det inte ska vara ett problem att köpa därifrån, de är ju AD och då borde garanti och annat gälla såsom hos svensk AD, eller hur?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hej!
Ska iväg till Gran Canaria om några veckor och har tänkt köpa en klocka där
Har kollat på Omegas hemsida vilka AD som finns och hittat Geneve Watches & Jewels
Har tom pratat med en trevlig säljare som kan beställa åt mig i förväg
Priserna är lägre än Uret (ex en SMP med keramisk ring kan jag få för 2370 euros)
Vill bara kolla att det inte ska vara ett problem att köpa därifrån, de är ju AD och då borde garanti och annat gälla såsom hos svensk AD, eller hur?
Länka gärna webbadress. Blev själv intresserad av att kolla vad för roligt man kan få tag på. :)
 

mouqvist

Rolex
Tror inte att de har någon webbadress, säljaren bad mig maila refnumret på vilken klocka som helst, sen skulle han återkomma med pris och ev beställa klockan om jag är intresserad.
Du hittar butikerna via Omegas hemsida
 

paradis

Audemars
Dom lite störe affärer med klockor som jag besöker ibland ,ligger i Maspalomas ,Meloneras är centrum,......;) Rolex,Chopard,mm
 

mouqvist

Rolex
Det är därför jag frågar
Skulle något hända med en klocka som är köpt hos AD oavsett land borde jag väl få lämna den i Stockholm hos vilken AD som helst?
Eller menar du att man måste skicka klockan dit man köpt den?
Det blir min första nya klocka i den prisklassen så jag vill inte göra bort mig
 

Vesper

Rolex
Köper du hos ad är du säker, du kan behöva betala frakten till Schweiz om du lämnar in hos ad i Sverige. Det paradis pratar om låter mer som att man kan åka på tull och moms(?) jag vet inte om Kanarieöarna har samma handelsavtal som vi har med övriga EU.
 

carlanton

Audemars
Köper du hos ad är du säker, du kan behöva betala frakten till Schweiz om du lämnar in hos ad i Sverige. Det paradis pratar om låter mer som att man kan åka på tull och moms(?) jag vet inte om Kanarieöarna har samma handelsavtal som vi har med övriga EU.

Nej, Kanarieöarnas skatt är för låg för att de ska få delta i VAT-samarbetet. Alltså måste man skatta på det man för in i EU.

Vill inte på något sätt uppmuntra till skatteflykt, men jag har flugit från både Teneriffa och GC till ett tiotal flygplatser inom EU och har aldrig sett en tullkontroll eller blivit uppmanad att visa några varor.
 

Hugii

Audemars
Jag trodde att GC var en del av Spanien och omfattades av EU-regler för fre rörlighet och ekonomiskt samarbete.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Skicka hem kartong och cert med posten och behåll klockan på armen. Vad ska de säga? Du kan lika gärna påstå att du kommit dit med klockan
 

mouqvist

Rolex
Hmmm, man vill inte behöva betala moms och tullavgift, hade inte tänkt på detta scenario då öarna tillhör Spanien
Men om jag förstår rätt så är det helt ok att lämna klockan hos svensk AD i framtiden, det enda man kan åka på är fraktkostnader vid garantiärende.
Inte väl om man ska serva klockan?
 

Vesper

Rolex
Hmmm, man vill inte behöva betala moms och tullavgift, hade inte tänkt på detta scenario då öarna tillhör Spanien
Men om jag förstår rätt så är det helt ok att lämna klockan hos svensk AD i framtiden, det enda man kan åka på är fraktkostnader vid garantiärende.
Inte väl om man ska serva klockan?
Ska klockan servas i Schweiz så får du räkna med frakt kostnad, men i de flesta fall så servas klockorna här i Sverige det är väl mer udda/gamla som skickas ner.
 

freno

Omega
En fråga, alla handlare säger att du behöver betala frakt vid garantiärenden, men varför lagas de inte hos dem. Nymans t.ex säger ju att det som deras urmakare inte kan om rolex finns inte när det gäller service. Då borde väl de rimligtvis kunna fixa garantin på en rolex med, de lär ju få delar och pröjs från rolex precis som i alla andra brancher?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Någon som har förslag på handlare på Teneriffa, Playa de Las Americas?
Gärna Hamilton, Glycine och liknande som det inte är jättelätt att få klämma på i Stockholm.
 
Topp