• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Affären klar, banken låser pengarna pga penningtvättslagen?

Ska dra detta väldigt kort, men har aldrig hört talas om något liknande tidigare.

En god vän säljer sin klocka, skriver inte kvitto då butikskvitto, cert o.s.v redan finns i försäljningen (Vem skriver kvitto till sig själv vid en försäljning?).
Tar emot en swish betalning på beloppet som överstiger 10kkr med en mindre summa.

Banken svarar med att sända ett brev där dem skriver att pengarna är låsta och kan återföras till avsändaren om inte min vän inkommer med kvitto på affären, allternativt solida bevis på att affären gjordes och vad den berörde.

Finns det NÅGON som varit med om något liknande?

Ska dra detta väldigt kort, men har aldrig hört talas om något liknande tidigare.

En god vän säljer sin klocka, skriver inte kvitto då butikskvitto, cert o.s.v redan finns i försäljningen (Vem skriver kvitto till sig själv vid en försäljning?).
Tar emot en swish betalning på beloppet som överstiger 10kkr med en mindre summa.

Banken svarar med att sända ett brev där dem skriver att pengarna är låsta och kan återföras till avsändaren om inte min vän inkommer med kvitto på affären, allternativt solida bevis på att affären gjordes och vad den berörde.

Skulle amortera 27 lax på bolånet men blev nekad. Frågade var pengarna kom ifrån. Sa att jag sålt en klocka. Har du kvitto? Nej. Sålde ju till en skön snubbe på KS. Har du kvar annonsen? Ja, den finns på KS. Print screen på annonsen och så gick amorteringen igenom. :) Vilka nötter va!? Hälsningar Götlaborg a.k.a. IS-Watchnerd.

Vad knepigt.
Låter alltså som att man tar en väldigt stor risk om man säljer en dyrare klocka utan att skriva kvitto?
Det är ju sällan man skriver kvitto om man säljer en klocka man skickar.

Inget ovanligt. Ser banken en avvikande transaktion måste de ha underlag pga lagen om penningtvätt. Kvittot behöver inte vara jätteavancerat heller, så be din kompis och köparen skriva ett sinsemellan så skall det duga gott :)

Jag sa det med, men köparen var en blocket kille tydligen och går inte att nå nu. Så att få fram ett kvitto går inte. Däremot har han ju printat annonsen och så vidare.

Vad knepigt.
Låter alltså som att man tar en väldigt stor risk om man säljer en dyrare klocka utan att skriva kvitto?
Det är ju sällan man skriver kvitto om man säljer en klocka man skickar.

Lite det jag ville poängtera. Skriv kvitto även som säljare om man säljer en dyr klocka så man kan uppvisa detta för banken.

Jag har mottagit pengar över den summa minst ett 30 tal gånger på swish bara i år och banken har aldrig hört av sig. Man kanske har tur :D

Jag har mottagit pengar över den summa minst ett 30 tal gånger på swish bara i år och banken har aldrig hört av sig. Man kanske har tur :D

När jag sålde min 5711 så förde köparen över pengar från sitt konto i Schweiz. När jag skulle deklarera året efteråt så ville SKV att jag skulle förklara vad pengarna kom ifrån. Postade bara en kopia på kvittot och sen hörde jag inte ett ljud mer. Tack SEB för att ni rapporterade den transaktionen till SKV. Luspudlar!

Låter helt sjukt. Jag skulle ifrågasätta om dett verkligen stämmer. Penningtvättslagen ska hindra svarta pengar från att komma in i (det vita) banksystemet. Swish skickar ju pengar från ett bankkonto till ett annat och är därmed pengar som redan är inne i systemet.

När jag sålde min 5711 så förde köparen över pengar från sitt konto i Schweiz. När jag skulle deklarera året efteråt så ville SKV att jag skulle förklara vad pengarna kom ifrån. Postade bara en kopia på kvittot och sen hörde jag inte ett ljud mer. Tack SEB för att ni rapporterade den transaktionen till SKV. Luspudlar!
Tur är väl det att SEB är snälla mot mig iaf :rolleyes:

Aldrig hänt eller hört talas om... kanske bäst att börja skriva kvitto vid varje köp och sälj...o_O

Låter helt sjukt. Jag skulle ifrågasätta om dett verkligen stämmer. Penningtvättslagen ska hindra svarta pengar från att komma in i (det vita) banksystemet. Swish skickar ju pengar från ett bankkonto till ett annat och är därmed pengar som redan är inne i systemet.

Jag har sett brevet från banken, stå det är helt korrekt. Skulle kunna posta brevet här då jag har det i digital form. Men tveksam till om min kompis vill hans namn och kontonummer ska synas.

33432930_10157375071843098_2907795887067496448_n.jpg

Har han ringt och frågat banken?
Är pengarna verkligen låsta?

Han har pratat med banken, pengarna är helt låsta tills bevis på transaktionen kommer. Han var här i kväll och berättade om det. Fick brevet han fick från banken som MMS av honom som han fotat då jag inte trodde på honom först (Se brev i posten ovan). Aldrig hört om något liknande tidigare.

Nja inte enstaka men i klump fick jag redogöra för en banktjänsteman telefonledes vad det var för typ av transaktioner man kunde notera när det nu varit sådana. Sa förstås som det var vad det rörde sig om och då var det lugnt tyckte tjänstemannen/kvinnan och sa ungefär; bra då vet vi det att det inte är nåt slags fuffens. Och hittills har det inte vållat några bekymmer...

Har inte detta diskuterats förut någonstans? Det kan väl även hända med mindre belopp, typ 20k också? Kan isåfall vara klokt att börja skriva kvitto på varje affär alltså :rolleyes:

Alltså spontant misstänker jag ju att banken har span på köparen av en eller annan anledning, låter helt osannolikt att svenska banker utan anledning skulle hoppa på någon liten banköverföring i den storleken. Jag har både mottagit och Swishar avsevärt större belopp och har aldrig haft problem. Swedbank har ringt mig en gång och på ett trevligt sätt ställt lite frågor om mina transaktioner men jag svarade helt ärligt och banken hade inga synpunkter; har inte hört något sedan dess.

Nordea är rätt dryga med dylikt. När jag skulle köpa min nuvarande lägenhet gick ”familjefonden” dvs förtida arv in med en relativt gedigen summa från ett konto i samma bank (Nordea - Nordea). Trots att Nordea kan se vart pengarna kommer ifrån samt vet att vi är släkt blev det en jävla jidder före kulorna blev frisläppta. Ett av många skäl att byta från Nordea IMO.

Nordea är rätt dryga med dylikt. När jag skulle köpa min nuvarande lägenhet gick ”familjefonden” dvs förtida arv in med en relativt gedigen summa från ett konto i samma bank (Nordea - Nordea). Trots att Nordea kan se vart pengarna kommer ifrån samt vet att vi är släkt blev det en jävla jidder före kulorna blev frisläppta. Ett av många skäl att byta från Nordea IMO.

Njae...

Det är ju inte så att bankerna själva kan välja vilka transaktioner de rapporterar vidare. Med tanke på vilka sinnessjuka summor som bankerna tvingas lägga på IT-system och manuell hantering för att uppfylla regelverken gällande Know Your Customer (KYC) och Anti Money Laundering (AML) tror jag de också skulle vilja ha lite andra regler.

Dessa regler gäller i princip för alla företag som hanterar finansiella transaktioner så det hjälper heller inte att byta till någon mindre bank.

Senast ändrad:
Jag har varit med om samma sak (Nordea).
Större överföring från familjemedlem stoppades temporärt men efter samtal med banken så löste det sig efter 2-3h.

Har aldrig varit med om att pengar låses, däremot har banken (Swedbank) vid ett flertal tillfällen ringt och hört sig för när jag spenderat mycket pengar på kort tid, vid bilköp, betalning av hotell utomlands etc. Fick dock mitt Amex spärrat när jag handlat med kortet och hade köpt för mer än min redovisade årsinkomst, men det löstes efter 5 minuter i telefon med kundtjänst. Alltid egentligen tyckt det varit en trygghet att de kollar sånt här, men tråkigt att det också tydligen kan gå för långt...

Ja men i detta fall rör det kvitto när man sålt, inte köpt. D.v.s att säljaren ska ha ett kvitto på att han sålt en vara.
My bad, vem fan begär mer än utdraget på insättningen. "Härmed intygar jag att jag köpt en klocka för ärligt förtjänta pengar" finns ju inte på någons karta. :banghead:

Njae...

Det är ju inte så att bankerna själva kan välja vilka transaktioner de rapporterar vidare. Med tanke på vilka sinnessjuka summor som bankerna tvingas lägga på IT-system och manuell hantering för att uppfylla regelverken gällande Know Your Customer (KYC) och Anti Money Laundering (AML) tror jag de också skulle vilja ha lite andra regler.

Dessa regler gäller i princip för alla företag som hanterar finansiella transaktioner så det hjälper heller inte att byta till någon mindre bank.
Länsförsäkringar jiddrar inte. De kanske frågar, men man blir inte irriterad! Samma gäller försäkringsfrågor...

Tillbaka
Topp