• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Air-King, 45 år till 1:a service

UNO

Panerai
image.jpeg

https://www.barnebys.se/blogg/artikel/13862/
 

månljus

Panerai
Hade varit kul att veta mer om den servicen, hur många delar som byttes ut, om det var svårt att få tag i delarna osv.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då är det alltså enl dig riktigt dumt att serva klockor alltså...

Blir nog inga 54 eftersom service inte var så dyrt förr ;)
Det är klart man ska serva sina klockor! Ingen aning om vad servicen kostade förr i tiden med hänsyn till inflationen. Kanske 1500-2000? Tycker fortfarande att det är lite coolt att klockan tickar på efter så lång tid utan "större" gångavvikelse... :)
 

UNO

Panerai
Läste faktiskt i REVOLUTION om ungefär samma serviceintervall på en annan(får man förmoda) Rolex Air-King.
 

DrDre

Patek
Enligt vad jag har förstått så är de där tidigare "low beat" 15xx betydligt tåligare mot långa serviceintervaller jfrt med nyare 3xxx.
 

Zee

Cartier
Det påstås att Seikos 7s26-verk (Seiko 5, SKX m.fl.) ska kunna gå 15-20 år utan service. Vet dock inte om det är sant..

Någon som behövt serva sin 7s26 någon gång? (kostnad isf?)
 

DrDre

Patek
Det var bättre förr?

Förmodligen inte. Men de där tidigare 15xx verkern från Rolex har visat sig vara ena riktiga slitvargar. Har själv två stycken och trots att de är ca 50 resp 40 år gamla så funkar det och håller tiden alldeles utmärkt.

OT men när det gäller Rolex design så var det väl tveklöst bättre förr. Men å andra sidan så måste man utvecklas och röra sig framåt. Och det har Rolex gjort på ett oerhört kontinuerligt sätt.
 

Johe

Omega
Det påstås att Seikos 7s26-verk (Seiko 5, SKX m.fl.) ska kunna gå 15-20 år utan service. Vet dock inte om det är sant..

Någon som behövt serva sin 7s26 någon gång? (kostnad isf?)

Har en SKX0031 som jag köpte beggad -08 med okänd servicehistorik. Själv har jag inte servat den, så minst 8 år sedan senast. Den tickar på fint varje gång jag använder den iaf :)
 
Topp