Absolut inte NOS men bra referens om ni vill jämföra. Den känns hyfsat ärlig.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vintageprofilerade på Instagram och här på ks. Forum-medlemmarna vill jag helst inte outa. De får själva skriva här om de följer tråden. Som sagt, jag tvivlar inte på din kunskap, både jag och säkert många här i forumet uppskattar det du bidrar med men viktigt för mig att vi löser såvida den är polerad eller inte.Tror vi behöver bättre bilder. Vilka var dessa sakkunniga?
Du sitter också med gedigen kunskap kring vintage, vad är din uppfattning kring polerad/opolerad?Absolut inte NOS men bra referens om ni vill jämföra. Den känns hyfsat ärlig.
Jag är inte superintresserad av så sena klockor men för mig så ser den rund ut. Någon har piffat upp den.Vintageprofilerade på Instagram och här på ks. Forum-medlemmarna vill jag helst inte outa. De får själva skriva här om de följer tråden. Som sagt, jag tvivlar inte på din kunskap, både jag och säkert många här i forumet uppskattar det du bidrar med men viktigt för mig att vi löser såvida den är polerad eller inte.
@Per du sitter också med gedigen kunskap kring vintage, vad är din uppfattning kring polerad/opolerad?
Tack snällt för svar. Uppskattar verkligen transparens. Får ta bilder på klockan imon på ljusdar.Jag är inte superintresserad av så sena klockor men för mig så ser den rund ut. Någon har piffat upp den.
Det är en superfin klocka men jag hade inte trott den var NOS. Sorry.
Jag gillar dock inte att kategoriskt ha åsikter om andras klockor på internet. Det leder sällan till bra saker.
Helt enig med dig.
Jag är verkligen inte rätt person för klockor från denna era. Jag postade bara en klocka som jag tycker är ett bra referensobjekt för klockan som ni diskuterade. Hoppas det kan hjälpa.
Tror vi behöver bättre bilder. Vilka var dessa sakkunniga?
Jag tänker att vi fortsätter i ämnet. Har tagit en drös bilder i direktljus och hoppas verkligen att de ska vara till hjälp.Absolut inte NOS men bra referens om ni vill jämföra. Den känns hyfsat ärlig.
Jag tänker att vi fortsätter i ämnet. Har tagit en drös bilder i direktljus och hoppas verkligen att de ska vara till hjälp.
Har jämfört med insta inlägget @Per men har väldigt svårt att tyda någon skillnad till min nackdel utan att verka partisk. Ni ser kanske något jag inte ser eller väljer att se.
Vi kör högt i tak.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Alltså har den inte samma fasningar som en NOS ska ha? Och att kanterna på bezeln är polerade? Kollar man på bilderna som är tagna i profil bland annat ser man tydligt fasningarna.Fritt fram om man ser en liknande finish och skarphet. Saker att jämföra är tex ovansidan på kronskydden, bevels mm. Eller tex kanten på bezelen. Finns mycket att jämföra om man vill.
![]()
![]()
![]()
![]()
De ser helt olika ut. Jag säger definitivt polerad. Fasningarna skall vara plana, inte runda.Alltså har den inte samma fasningar som en NOS ska ha? Och att kanterna på bezeln är polerade? Kollar man på bilderna som är tagna i profil bland annat ser man tydligt fasningarna.
Jag har zoomat in och vill verkligen hitta något fel men kan inte….
![]()
Ser du samma sak på bildjämförelserna så antar jag att du har din uppfattning klar. Jag har inget jätteintresse att argumentera mot det. Det är en fin klocka som du har.
De ser helt olika ut. Jag säger definitivt polerad. Fasningarna skall vara plana, inte runda.
Jag tar till mig vad ni säger och får helt enkelt ta åt mig. Man lär sig så länge man lever och tack för hjälpen alla.
De ser helt olika ut. Jag säger definitivt polerad. Fasningarna skall vara plana, inte runda.
Att bevels försvinner är en bieffekt av att material försvinner när man polerar och sedan borstar. Någonstans måste ju material försvinna.Jo nog är det skillnad vid direkt jämförelse mellan dem
Kanske dum undran: är boetten möjligen polerad efter ett senare snitt? Det vill säga som sub en femton 20 år senare? För de hade väl inte så där breda bevels då som de tidigare?
Men det görs väl nya fasningar vid polering ibland. Och framåt millennieskiftet blev de väl smalare har jag för mig? Ungefär som på den aktuella. Var nog därför jag tyckte den såg ut som den skulle.T Att bevels försvinner är en bieffekt av att material försvinner när man polerar och sedan borstar. Någonstans måste ju material försvinna.
Kort sagt ja utan tvekanÄr den polerad?![]()
Ehh nä den är inte skarp eller lätt uppfräschad, de ser helt annorlunda ut om de är polerade från ca 1985Om den skulle vara polerad är det nog bara en ytterst lätt ”touch up” av polerade ytor för de ytligaste hairlines som är proffesionellt utförd. Min bedömning är att den ser väldigt skarp och bra ut. Men är ingen vintage expert som disclaimer…
Även kl6Håller med om att index kl9 ser snett ut och hade uppskattat en bild rakt ovanifrån så att det faktiskt går att se hur snett. @ikaroess
Avslutad - Iwc Mark XVI
Säljer nu min Iwc då jag har köpt på mig annat! 39mm i diameter och 11mm tunn. Mätt gångavvikelsen till ca 3sek/dag. Klockan har fått sig en översyn med polering av boett, och glas då det var repigt, hos Kens Watches i Hongkong augusti 2022. dokumentation på detta saknas. Genomgången av...klocksnack.se
Spela roll. Det är en skitfin sub du har.Jag tar till mig vad ni säger och får helt enkelt ta åt mig. Man lär sig så länge man lever och tack för hjälpen alla.
Klart det spelar roll, han försöker ju sälja den.Spela roll. Det är en skitfin sub du har.
Jag har inte läst alla inlägg - såg bara en massa inlägg om klockans polering. Antar den var till salu pga tråden dock. Men det är en fin klocka.Klart det spelar roll, han försöker ju sälja den.