• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

@arno_schmidt

Magstarkt att kalla det fullset när både certfikat och originalband saknas :rolleyes:

@arno_schmidt

Magstarkt att kalla det fullset när både certfikat och originalband saknas :rolleyes:
Håller med. Stör mig också på detta:

"Klockan servades 2025 av urmakare, dock tyvärr inget intyg på det."

Right...

Trevlig stämning här.
Du utgår alltså från att jag ljuger? Berätta gärna mer om mig.
Om du inte kan styrka servicen med kvitto så har den inte hänt, i den bemärkelsen att klockan då måste betraktas som oservad av en köpare oavsett om den skett eller inte.

Sedan kan du inte skriva fullset om cert eller något annat saknas, det strider mot själva definitionen.

GLWS

Om du inte kan styrka servicen med kvitto så har den inte hänt, i den bemärkelsen att klockan då måste betraktas som oservad av en köpare oavsett om den skett eller inte.

Sedan kan du inte skriva fullset om cert eller något annat saknas, det strider mot själva definitionen.

GLWS
Som att köpa bil från 2015 med tom servicebok, men säljaren säger att den visst är servad enligt rekommendation. Jo tjena 🙃

Trevlig stämning här.
Du utgår alltså från att jag ljuger? Berätta gärna mer om mig.
Jag ögnade igenom några av dina tidigare annonser lite snabbt. Det jag kan berätta om dig är att du verkar ha otur med dina servicepapper.

1000028483.jpg
1000028485.jpg

Jag ögnade igenom några av dina tidigare annonser lite snabbt. Det jag kan berätta om dig är att du verkar ha otur med dina servicepapper.

1000028483.jpg
1000028485.jpg
Der har inte så mycket med otur att göra, utan mer att min granne är urmakare och servar mina klockor genom tjänster och gentjänster.
Men oavsett sant att jag kan låta bli att skriva det då det inte är relevant för köpare om inte intyg finns.

Så mellan raderna servar alltså din, icke auktoriserade, granne dina klockor svart?
Jag har genom åren använt mig av olika duktiga utbildade urmakare. Ibland skippade nån av dem kvitto och priset blev förmånligt. Det är väl inte konstigare än att man har en granne som är bilmekaniker som byter mitt hjullager på en lördag för en femhunka.

Men visst, har man inget kvitto på servicen är det svårt att tillgodoräkna sig nåt mervärde av denna. En risk man får ta med i kalkylen.

Ska tilläggas att de svartservade klockorna har jag fortfarande kvar och en av dem vann nästan Timegraphertävlingen vid senaste NorrlandsGTG’n 😃

Syftet med tråden är nog att upplysa medlemmar på KS om oegentligheter i annonser (vilket sker allt för ofta tyvärr) för att förhindra att någon blir lurad. I bästa fall så tar säljaren till sig av kritiken och kommer med en förklaring i tråden samt ändrar i annonsen. PM funkar ju bara för tvåvägskommunikation och har man inte rent mjöl i påsen så fortsätter man ändå dölja saker, fara med osanning eller vad det nu kan vara fast man fått ett PM från nån.

Håller dock med dig att det ofta blir pajkastning och drev vilket är tråkigt förstås.

@Perplexed hur menar du? Om varan försvinner under frakten är det fortfarande du som avsändare som sannolikt måste claima mot transportören. Samma sak kan gälla vid skada under transport (beroende på transportörens regler). Du kan givetvis förhandla bort det men då skulle jag knappast handla av dig.

”Säljer helst klockan f2f i Stockholm men kan såklart postas där köpare betalar frakt. Mitt ansvar slutar när jag lämnar in klockan till fraktleverantören. Jag kommer kräva ID inför möte och ett digitalt kvitto kommer att skrivas.”

@Perplexed hur menar du? Om varan försvinner under frakten är det fortfarande du som avsändare som sannolikt måste claima mot transportören. Samma sak kan gälla vid skada under transport (beroende på transportörens regler). Du kan givetvis förhandla bort det men då skulle jag knappast handla av dig.

”Säljer helst klockan f2f i Stockholm men kan såklart postas där köpare betalar frakt. Mitt ansvar slutar när jag lämnar in klockan till fraktleverantören. Jag kommer kräva ID inför möte och ett digitalt kvitto kommer att skrivas.”

Tror han menar att han inte kan ta ansvar och att köparen själv får bedöma om hen vill ta risken.
Går inte som privatperson skicka klockor försäkrat till det beloppet..
Jag tycker ändå det är ett rimligt ställningstagande, helst F2F men önskar köparen ändå att den skickas får denne stå för risken. Är tydligt, vilket är det viktigaste. Sen får väl eventuell köpare avgöra om det är en ok lösning eller ej.

Då vore det bra att skriva det i klartext. Sedan så är det ju fortfarande så att fraktbolagets regler vid claim är det dom gäller.
Sist jag läste postens avtal så gick ansvaret över till mottagaren när man skickar mellan två orter, trots att avsändaren ska anmäla förlorat paket. Svårt dock, att som mottagare ta ansvar för paketet i praktiken. Av den anledningen hade jag inte köpt klockan.

Sedan kan man ju undra vad vitsen med id är, bättre att ta betalning innan F2F.

Sist jag läste postens avtal så gick ansvaret över till mottagaren när man skickar mellan två orter, trots att avsändaren ska anmäla förlorat paket. Svårt dock, att som mottagare ta ansvar för paketet i praktiken. Av den anledningen hade jag inte köpt klockan.

Enig.

Det finns några enkla principer som man kan hålla sig till om man vill undvika trubbel

1. Köp aldrig dyrare klockor >50k av privatperson annat än F2F. Det finns inget fraktalternativ som täcker annars (tilläggsförsäkring från PostNord gäller inte begagnade varor)
2. Sälj aldrig dyrare klockor F2F utan att ha fått betalt innan träff.

Att man som köpare och säljare gör sin hemläxa och bedömer motparten är givetvis en grundförutsättning

Senast ändrad:

Post nord säger såhär:

Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Hen har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom hen har det skadade godset.

Som vanligt har ju mottagaren en undersökningsplikt. Skulle aldrig lösa ut ett paket om det ser skadat eller öppnat ut. Men det verkar ju finnas olika tolkningar av vad säljaren menar här. Men skulle aldrig köpa av denna säljaren.

Tack för förtydligandet och nog bra att vara tydlig även i annonsen. Men som sagt se ovan för vad du kan avsäga dig och inte.
Först och främst så är köplagen dispositiv, dvs det man ev kommer överens om gäller före lagen. I detta fall att säljaren inte tar någon risk för leveransen efter att den lämnats in till ombudet.

Men även enligt köplagen så övergår avsvaret till köparen när paketet lämnats till transportbolaget, se nedan (om det inte är inom samma ort):

Varans avlämnande vid transportköp

Av 7 § KöpL framgår det att när en vara transporteras till köparen inom en och samma ort sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen. Fram tills dess är varan alltså i säljarens ägo. Om varan inte ska transporteras inom samma ort, sker avlämnandet när säljaren lämnar varan till en transportör. Om säljaren själv utför transporten avlämnas varan när den överlämnats till köparen.

Riskens övergång

Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas, vilket alltså är antingen då varan överlämnas till köparen, eller när varan lämnas till transportbolaget. Om köparen bär risken för varan innebär det enligt 12 § att köparen är skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom händelse som inte beror på säljaren.

@yonsson har helt rätt.

Post nord säger såhär:

Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Hen har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom hen har det skadade godset.

Som vanligt har ju mottagaren en undersökningsplikt. Skulle aldrig lösa ut ett paket om det ser skadat eller öppnat ut. Men det verkar ju finnas olika tolkningar av vad säljaren menar här. Men skulle aldrig köpa av denna säljaren.
Skulle du istället låta paketet gå i retur? Eller hur menar du med "aldrig lösa ut ett paket"?

Först och främst så är köplagen dispositiv, dvs det man ev kommer överens om gäller före lagen. I detta fall att säljaren inte tar någon risk för leveransen efter att den lämnats in till ombudet.

Men även enligt köplagen så övergår avsvaret till köparen när paketet lämnats till transportbolaget, se nedan (om det inte är inom samma ort):

Varans avlämnande vid transportköp

Av 7 § KöpL framgår det att när en vara transporteras till köparen inom en och samma ort sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen. Fram tills dess är varan alltså i säljarens ägo. Om varan inte ska transporteras inom samma ort, sker avlämnandet när säljaren lämnar varan till en transportör. Om säljaren själv utför transporten avlämnas varan när den överlämnats till köparen.

Riskens övergång

Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas, vilket alltså är antingen då varan överlämnas till köparen, eller när varan lämnas till transportbolaget. Om köparen bär risken för varan innebär det enligt 12 § att köparen är skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom händelse som inte beror på säljaren.

@yonsson har helt rätt.
Ja den är dispositiv. Men som Post Nord är tydliga med så vill de att en ev claim kan behöva göras av avsändaren (dvs det har inget att göra med köparen).

Skulle du istället låta paketet gå i retur? Eller hur menar du med "aldrig lösa ut ett paket"?
I det fallet jag löser ut ett paket där synlig skada finns så tar jag risken och friställer transportören från allt ansvar.

Han kan avsäga sig vad han vill? Tydlig annons och är man köpare ställer man en följdfråga om man är osäker.
Enig, om han som säljare vill sälja på de premisserna är det ju upp till honom. Men speditören kan oavsett anse att avsändaren har en skyldighet emot dem enl deras rutiner.

Den enda gången köparen kan anses 100% ansvarig (i fraktsammanhang) är om denne beställer och betalar för frakten.

Ja den är dispositiv. Men som Post Nord är tydliga med så vill de att en ev claim kan behöva göras av avsändaren (dvs det har inget att göra med köparen).

I det fallet jag löser ut ett paket där synlig skada finns så tar jag risken och friställer transportören från allt ansvar.

Enig, om han som säljare vill sälja på de premisserna är det ju upp till honom. Men speditören kan oavsett anse att avsändaren har en skyldighet emot dem enl deras rutiner.

Den enda gången köparen kan anses 100% ansvarig (i fraktsammanhang) är om denne beställer och betalar för frakten.
Nej. Köparen är 100% ansvarig oavsett (om varan skickas till annan ort). Vem som ska göra en ev reklamation har inget med ansvarsfrågan att göra.

Tillbaka
Topp