• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Ja den är dispositiv. Men som Post Nord är tydliga med så vill de att en ev claim kan behöva göras av avsändaren (dvs det har inget att göra med köparen).

I det fallet jag löser ut ett paket där synlig skada finns så tar jag risken och friställer transportören från allt ansvar.

Enig, om han som säljare vill sälja på de premisserna är det ju upp till honom. Men speditören kan oavsett anse att avsändaren har en skyldighet emot dem enl deras rutiner.

Den enda gången köparen kan anses 100% ansvarig (i fraktsammanhang) är om denne beställer och betalar för frakten.
Snurrigt, tror du missuppfattat risk/skyldighet här. Som säljare är det inget du måste göra. Du bör hjälpa till med reklamation även om du avsagt dig ansvar. Tror inte jag någonsin hört om någon som inte gjort detta oavsett vad man kommit överens om.

Risken är ju vad säljaren avsäger sig från rent generellt.

Nej. Köparen är 100% ansvarig oavsett (om varan skickas till annan ort). Vem som ska göra en ev reklamation har inget med ansvarsfrågan att göra.
Problemet här är ju att transportörerna har en policy och juridiskt gäller en annan. Finns gott om fall här på KS där det dryftats. Man kan givetvis processa mot transportören men frågan är vad det skulle ge/kosta. Och det vet ju transportören.

I det fallet jag löser ut ett paket där synlig skada finns så tar jag risken och friställer transportören från allt ansvar.
Resultatet blir ju att det skadade paketet går i retur till avsändaren (där godset riskeras att skadas ännu mer) och gör en reklamation betydligt svårare... Personligen hade jag dokumenterat det på plats när jag hämtar ut paketet och sedan försökt göra en reklamation tillsammans med säljaren.

Försäkring är överskattat. Billigare att agera som sitt eget privata försäkringsbolag.
Håller helt med om att försäkring är överskattat i många fall. Bästa alternativet är att alltid skicka med snabbast möjliga fraktalternativ. Gods skadas generellt vid omlastningar och ju fortare godset transporteras desto färre omlastningar sker generellt sett.

Problemet här är ju att transportörerna har en policy och juridiskt gäller en annan. Finns gott om fall här på KS där det dryftats. Man kan givetvis processa mot transportören men frågan är vad det skulle ge/kosta. Och det vet ju transportören.
Problemet är att du inte kan driva en process mot tex PostNord om du skickar en så dyr klocka för det finns ingen försäkring som gäller.

Under 50k däremot ja.

Nja om värdet överstiger 50k ersätter inte postnord en krona
Har svårt att se att du inte skulle få ersättning baserat på volymvikt oavsett försäkring eller inte. Å andra sidan i sammanhanget är det ju i princip noll och inget sett till vad klockor brukar kosta. Jobbar till vardags på företag som sysslar med fraktförmedling. Kan ju skvallra om att vi, av olika skäl, aldrig använder oss av PostNord för några frakter öht...

Det är så att säga köparens problem i det här scenariot. Rättsligt mellan köpare och säljare är saken klar - det är köparens risk. Sen har man som avtalspart en lojalitetsplikt gentemot sin motpart och säljaren bör givetvis lämna viss hjälp till köparen såsom kvittodetaljer m.m. Dessutom säger ju Posten enligt utklipp ovan att reklamation bör göras av säljaren, och det efetrsom denne oftast har kvitto m.m. Den länkade annonsen är glasklar vill jag mena.

Handlar väl inte så mycket om rått o fel här. Det är mer hur annonsen är utformat. Vad juridiskt gäller vet ju de flesta något sådär. Det är ju därför man vill köpa säljaren osv…
Min känsla när jag läser en sådan annons är det är en person som inte kommer lägga ett finger i kors om något går fel (vilket givetvis KAN vara felaktigt, då jag inte känner personen i fråga). Är det dessutom någon ”okänd” som saknar eller har få omdömen så blir det inte så attraktivt.
Men alla är vi olika.

Handlar väl inte så mycket om rått o fel här. Det är mer hur annonsen är utformat. Vad juridiskt gäller vet ju de flesta något sådär. Det är ju därför man vill köpa säljaren osv…
Min känsla när jag läser en sådan annons är det är en person som inte kommer lägga ett finger i kors om något går fel (vilket givetvis KAN vara felaktigt, då jag inte känner personen i fråga). Är det dessutom någon ”okänd” som saknar eller har få omdömen så blir det inte så attraktivt.
Men alla är vi olika.

Samtidigt undviks strul genom att påminna köparen om de risker som det innebär med frakt generellt, eller åtminstone i detta fall. Skulle tro att de flesta dispyter som blossat upp genom åren uppkommit pga att köparen tagit något för givet som inte varit uttalat, inte det omvända. Bättre att känna ”olust” före en affär än efteråt. Kanske vore det klokt ändå att kosta på sig en tågbiljett eller en längre bilresa när man köper en klocka i 100k-klassen… etc. Ibland kostar garantierna lite ansträngning.

Det vore kul om någon som skriver så svarar. Jag har sett det otroligt många gånger i denna tråden, irriterar mig lite på det faktiskt. Kritiker: ”Den där är ju inte opolerad” Säljare: ”Du är välkommen att skicka ett PM om du är intresserad”😂
Det gäller till varje pris att hålla uppe hoppet.

Det vore kul om någon som skriver så svarar. Jag har sett det otroligt många gånger i denna tråden, irriterar mig lite på det faktiskt. Kritiker: ”Den där är ju inte opolerad” Säljare: ”Du är välkommen att skicka ett PM om du är intresserad”😂
Det är väl ett "finare" sätt att säga.

Är du inte intresserad av att köpa,utan bara av att leta fel och kritisera kan du stoppa tummen i röven och hoppa åt helvete

Varför verkar alla som får en annons ifrågasatt här tro att den som ifrågasätter är intresserad av att köpa klockan. Just saying😉.
Därför att de känner sig ifrågasatta men inte har nåt riktigt att svara. Det är ett sätt att avbryta dialogen utan att be personen dra åt skogen. För det senare kanske ev kan påverka ev köpare negativt. Men säljaren vill ändå inte bli ifrågasatt.

...men det kanske du hade förstått.

Därför att de känner sig ifrågasatta men inte har nåt riktigt att svara. Det är ett sätt att avbryta dialogen utan att be personen dra åt skogen. För det senare kanske ev kan påverka ev köpare negativt. Men säljaren vill ändå inte bli ifrågasatt.

En annan variant man ser är "jamen nu är klockan såld i alla fall, höhö"

Inte sällan följt av att klockan är tillbaka några veckor senare till salu för att "köparen drog sig ur". Mollgan är tydligen ingen pålitlig köpare....

Jo jag hade det på känn. Det finns givetvis några, säkert rätt många som tar åt sig av kritiken, diskuterar konstruktivt och eventuellt gör justeringar i sin annons. All heder åt dem.

Försäkring är överskattat. Billigare att agera som sitt eget privata försäkringsbolag.
Fast nja. Det här gäller bara om du gör så pass många transaktioner under så lång tid att sannolikheten ”kommer ikapp”.

Givetvis går försäkringsbolagen plus över tid, men som privatperson kanske du bara gör en handfull transaktioner och en går snett. Då går du back rejält.

Exempel, jag köper kanske 5-10 klockor i 100k klassen på distans i livet. Betalar gärna 1% av beloppet för försäkring trots att sannolikheten är betydligt lägre än 1% att något händer då antalet är för litet för att kunna luta mig mot statistiken. En oturlig frakt t.ex. redan tredje gången är fullt möjlig och förstör kalkylen helt.

Hade jag varit handlare och sålt 50-100 klockor i månaden hade jag såklart inte försäkrat utan ätit ev förlust själv då det kommer jämna ut sig över tid. En oturlig frakt redan tredje gången spelar ingen roll då det (statistiskt sett) kommer gå att skicka många utan problem därefter.

Fast nja. Det här gäller bara om du gör så pass många transaktioner under så lång tid att sannolikheten ”kommer ikapp”.

Givetvis går försäkringsbolagen plus över tid, men som privatperson kanske du bara gör en handfull transaktioner och en går snett. Då går du back rejält.

Exempel, jag köper kanske 5-10 klockor i 100k klassen på distans i livet. Betalar gärna 1% av beloppet för försäkring trots att sannolikheten är betydligt lägre än 1% att något händer då antalet är för litet för att kunna luta mig mot statistiken. En oturlig frakt t.ex. redan tredje gången är fullt möjlig och förstör kalkylen helt.

Hade jag varit handlare och sålt 50-100 klockor i månaden hade jag såklart inte försäkrat utan ätit ev förlust själv då det kommer jämna ut sig över tid. En oturlig frakt redan tredje gången spelar ingen roll då det (statistiskt sett) kommer gå att skicka många utan problem därefter.
Eeeeh, nej. Uppdatera din sannolikhetslära.

Enda rimliga anledningen till försäkring är för att man är bekväm eller inte har råd att förlora en vara.

Enda rimliga anledningen till försäkring är för att man är bekväm eller inte har råd att förlora en vara.
Resonemanget stämmer ju. Det är en volymfråga. Om jag äger ett hus är risk kontra besparing inte tillräckligt bra för att säga upp husförsäkringen. Besparingen på kanske fem-tio tusen om året väger inte upp risken att förlora 7mkr om huset brinner. Även om det är osannolikt är konsekvensen katastrofal. Det tar också 700 år att spara in husets värde. Om jag däremot äger 100 hus tar det sju år att sätta av en buffert för att bygga nytt om ett hus brinner upp. Sannolikt brinner inte ett av hundra hus upp på sju år så troligtvis lönar det sig. I exemplet med ett hus är det ju ganska osannolikt att huset står kvar efter sjuhundra år och definitivt inte troligt att jag drar nytta av. Därav försäkringsbolagen som bidrar till delad risk men också tar ut en premie för detta.

Resonemanget stämmer ju. Det är en volymfråga. Om jag äger ett hus är risk kontra besparing inte tillräckligt bra för att säga upp husförsäkringen. Besparingen på kanske fem-tio tusen om året väger inte upp risken att förlora 7mkr om huset brinner. Även om det är osannolikt är konsekvensen katastrofal. Det tar också 700 år att spara in husets värde. Om jag däremot äger 100 hus tar det sju år att sätta av en buffert för att bygga nytt om ett hus brinner upp. Sannolikt brinner inte ett av hundra hus upp på sju år så troligtvis lönar det sig. I exemplet med ett hus är det ju ganska osannolikt att huset står kvar efter sjuhundra år och definitivt inte troligt att jag drar nytta av. Därav försäkringsbolagen som bidrar till delad risk men också tar ut en premie för detta.
Jo, för risken är så liten. Däremot få som har råd att betala om det skulle skita sig. Samt att du betalar för sinnesron som faktiskt har ett värde.

Jo, för risken är så liten. Däremot få som har råd att betala om det skulle skita sig. Samt att du betalar för sinnesron som faktiskt har ett värde.
Risken är inte så liten, däremot är sannolikheten att det ska inträffa väldigt liten.

När man pratar om risk är det ofta sannolikheten för att X inträffar och allvarlighetsgraden om X inträffar som är de relevanta parametrarna för att räkna ut vilken risken är.

Tack, men jag förstår hur sannolikhet fungerar. I den här diskussionen pratar vi om huruvida en enskild person ska eller inte ska försäkra en dyr frakt.
Om vi pratar om ett urval på 10 000 personer kommer de givetvis gå back på det i längden, men en enskild person kan drabbas av otur. Och konsekvensen blir så allvarlig att det är värt en försäkring trots den låga sannolikheten.
Jämför med hur ett pokerproffs kan förlora flera händer mot en nybörjare, men är vinnande över tid. Om pokerproffset bara spelar 5-10 händer i hela livet finns det inget som säger att han/hon kommer gå plus på det.

Exakt så.

Tack, men jag förstår hur sannolikhet fungerar. I den här diskussionen pratar vi om huruvida en enskild person ska eller inte ska försäkra en dyr frakt.
Om vi pratar om ett urval på 10 000 personer kommer de givetvis gå back på det i längden, men en enskild person kan drabbas av otur. Och konsekvensen blir så allvarlig att det är värt en försäkring trots den låga sannolikheten.
Jämför med hur ett pokerproffs kan förlora flera händer mot en nybörjare, men är vinnande över tid. Om pokerproffset bara spelar 5-10 händer i hela livet finns det inget som säger att han/hon kommer gå plus på det.

Exakt så.
Tydligen inte riktigt. Sannolikheten är ju den samma oberoende hur många hus du har. Inte där problemet ligger.

Nu tar du dock upp det jag hela tiden syftade på, om man inte har råd att förlora varan/objektet vid eventuell förlust, då försäkrar man sig. Eller vill sova gott om natten.
Risken är inte så liten, däremot är sannolikheten att det ska inträffa väldigt liten.

När man pratar om risk är det ofta sannolikheten för att X inträffar och allvarlighetsgraden om X inträffar som är de relevanta parametrarna för att räkna ut vilken risken är.
Helt korrekt, sannolikhet är ett mycket bättre valt ord där.

Tror dock vi lämnad detta här och nu, kommer väl ändå raderas pga att det inte tillhör trådämnet.

Tydligen inte riktigt. Sannolikheten är ju den samma oberoende hur många hus du har. Inte där problemet ligger.

Nu tar du dock upp det jag hela tiden syftade på, om man inte har råd att förlora varan/objektet vid eventuell förlust, då försäkrar man sig. Eller vill sova gott om natten.

Helt korrekt, sannolikhet är ett mycket bättre valt ord där.

Tror dock vi lämnad detta här och nu, kommer väl ändå raderas pga att det inte tillhör trådämnet.
Ja såklart har du aldrig fel. Din trötta oneliner om att "det är billigare att vara sitt eget försäkringsbolag" är helt enkelt inte en rimlig approach i det här fallet.

Tillbaka
Topp