• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Föregående ägare har inte varit särskilt tillmötesgående och jag vet inte vem som ska ha utfört servicen, och jag har inte heller sett nåt kvitto. ”Den funkade bra då jag hade den” var svaret då jag påpekade felet.

Jag orkar inte tjafsa utan säljer den till bra pris. Fin klocka är det.
Tråkigt att höra - inte aktuellt med retur då antar jag?

Kom den till dig i nuvarande skick hoppas jag att det framgår i säljarens referenstråd. Hur som helst verkar det väl vara @JoakimS som servat. Blir inte förvånad om han tar hand om det åt dig om den krånglar så tätt inpå service.
Förstår om du haft problem med säljaren, lite småbesvärlig köpare med. Han visste nog inte vad han köpte. För han hörde av sig några månader efter jag sålt klockan och klagade på att kronografen inte fungerade efter att klockan legat i lådan ett par dagar. Men det handlade ju om att han inte dragit upp klockan. Det kan jag dock inte bekräfta för han återkom aldrig när jag berättade att han måste dra upp klockan.
Ska sägas att han prutade ner klockan till halva priset av vad den låg ute här på KS också.
Dessutom såldes klockan inte av mitt företag, alltså ingen garanti eller så på klockan, det kommunicerar jag tydligt i mina annonser om det ingår. I normala fall skulle jag ju ändå gjort rätt för mig här men det var lite speciella omständigheter. Men känns inte bra att du nu som nästa ägare sitter med en klocka jag servat och den inte fungerar som tänkt. Vi kan väl ta det vidare i PM så ser vi vad vi kan göra?

Fint använt skick är väl subjektivt! Men vad har hänt med ”bezel-insertet”? @Olaola
Ser ut som någon penslat med modellfärg!?
IMG_2839.jpeg

Fint använt skick är väl subjektivt! Men vad har hänt med ”bezel-insertet”? @Olaola
IMG_2839.jpeg

Vet inte riktigt vad jag ska säga när någon använder ordet hairlines i samma andetag som denna klocka...? Vet man ens vad ordet betyder?

Förstår om du haft problem med säljaren, lite småbesvärlig köpare med. Han visste nog inte vad han köpte. För han hörde av sig några månader efter jag sålt klockan och klagade på att kronografen inte fungerade efter att klockan legat i lådan ett par dagar. Men det handlade ju om att han inte dragit upp klockan. Det kan jag dock inte bekräfta för han återkom aldrig när jag berättade att han måste dra upp klockan.
Ska sägas att han prutade ner klockan till halva priset av vad den låg ute här på KS också.
Dessutom såldes klockan inte av mitt företag, alltså ingen garanti eller så på klockan, det kommunicerar jag tydligt i mina annonser om det ingår. I normala fall skulle jag ju ändå gjort rätt för mig här men det var lite speciella omständigheter. Men känns inte bra att du nu som nästa ägare sitter med en klocka jag servat och den inte fungerar som tänkt. Vi kan väl ta det vidare i PM så ser vi vad vi kan göra?
Låter bra. Vi pingar väl in @Blackpercy igen så han ser ditt erbjudande bara. Det är ju inte jag som köpt den av Prutmarodören. :)

Jag var själv sugen att köpa den när @Sebastard sålde men han svarade aldrig på mitt pm... Tur det i efterhand.

Han kanske vill ge sin syn på det hela?

Föregående ägare har inte varit särskilt tillmötesgående och jag vet inte vem som ska ha utfört servicen, och jag har inte heller sett nåt kvitto. ”Den funkade bra då jag hade den” var svaret då jag påpekade felet.

Jag orkar inte tjafsa utan säljer den till bra pris. Fin klocka är det.

Tog inte så många sekunder att hitta historiken på den klockan 🙄

IMG_2839.jpeg
Insert I bezeln på de där är typ vulkat gummi vilket inte åldras speciellt väl och inte går att byta utan att byta hela bezeln.

Ändå förhållandevis fräsch beroende på vad man jämför med, jag har sett betydligt värre 😅
IMG_6050.jpeg

IMG_2839.jpeg
Hej, det svarta i dessa bezels är gjort av någon material som påminner om hårt gummi? Har någon vetskap om exakt material så rätta mig gärna. Det är det materialet som åldrats. Uppdatering, såg tidigare svar, tack!

Gällande hairlines så vill jag alltid ta bilder som så ärligt som möjligt visar skick, dessa är tagna direkt i solljus. Sen är väl tunna fina anvisningar i metallen det som benämns hairlines?

Senast ändrad:
Vad uppblåst detta blev nudå. Jag visste inte att Joakim var personen jag köpte klockan av i första hand. Ska säga att visst fick jag den för ett bra pris 4000kr efter att den legat ute på Tradera utan att ha blivit såld. Jag skrev till säljaren (Joakim) då klockan stannade så fort jag startade kronografen. Han svarade och frågade om jag dragit upp den ordentligt, vilket jag förmodligen borde ha testat (hade dragit några varv och sen handrörelse i en timme drygt). Detta gjorde susen och kronografen fungerade sedan som den skulle.

Vill poängtera att dag/datum skiftade bra och kronograf också under tiden jag bar och ägde klockan.

En tid senare sålde jag klockan här på ks (billigare än vad jag betalade själv) till @Blackpercy

Det gick några veckor och sedan hörde han av sig och berättade att dagen inte slog om automatiskt samt centrumsekund inte återställde helt hundra.

Jag svarade då att jag själv inte märkt av några problem när jag burit den och att jag hör av mig till säljaren på Tradera (alltså Joakim) och kikar om det finns något han göra då han skrev att klockan var nyservad. Väntade men fick aldrig något svar.

Ber om ursäkt men sedan glömdes detta av och skulle självklart ha återkopplat det hela till @Blackpercy och försökt lösa något, så det tar jag givetvis på mig.

Blir både ledsen och lite besviken på nivån här inne emellanåt. Jag är aldrig ute efter lura någon och vill alltid göra rätt för mig.

Vad uppblåst detta blev nudå. Jag visste inte att Joakim var personen jag köpte klockan av i första hand. Ska säga att visst fick jag den för ett bra pris 4000kr efter att den legat ute på Tradera utan att ha blivit såld. Jag skrev till säljaren (Joakim) då klockan stannade så fort jag startade kronografen. Han svarade och frågade om jag dragit upp den ordentligt, vilket jag förmodligen borde ha testat (hade dragit några varv och sen handrörelse i en timme drygt). Detta gjorde susen och kronografen fungerade sedan som den skulle.

Vill poängtera att dag/datum skiftade bra och kronograf också under tiden jag bar och ägde klockan.

En tid senare sålde jag klockan här på ks (billigare än vad jag betalade själv) till @Blackpercy

Det gick några veckor och sedan hörde han av sig och berättade att dagen inte slog om automatiskt samt centrumsekund inte återställde helt hundra.

Jag svarade då att jag själv inte märkt av några problem när jag burit den och att jag hör av mig till säljaren på Tradera (alltså Joakim) och kikar om det finns något han göra då han skrev att klockan var nyservad. Väntade men fick aldrig något svar.

Ber om ursäkt men sedan glömdes detta av och skulle självklart ha återkopplat det hela till @Blackpercy och försökt lösa något, så det tar jag givetvis på mig.

Blir både ledsen och lite besviken på nivån här inne emellanåt. Jag är aldrig ute efter lura någon och vill alltid göra rätt för mig.
Känns som ingen av oss inblandade är ute efter att blåsa någon. Jag bytte traderakonto vid nyår för jag har gått över till företagskonto nu efter jag startat en verksamhet så ramlade nog mellan stolarna där. Man kan inte ha dubbla konton igång i tradera-appen samtidigt vad jag lyckats med iaf. Cirkeln är ju sluten iaf så hoppas vi ska lösa ut det här nu på ett bra sätt.

Senast ändrad:
@FranzJaeger
Du skriver att servicetavlan är luminova men enligt märkning på tavlan bör det vara tritium?

@FranzJaeger
Du skriver att servicetavlan är luminova men enligt märkning på tavlan bör det vara tritium?

Det finns servicetavlor med Luminova som är märkta med Swiss T<25

Hur ligger det till här @Titanium ?

Du har nyligen sålt den på Tradera, har även en pågående budgivning, och bumpar annonsen här?

Thread 'H2O Kalmar II Timascus' https://klocksnack.se/threads/h2o-kalmar-ii-timascus.206345/

Klockan blev ej betald så då fick jag lägga ut den igen:)

Klockan blev ej betald så då fick jag lägga ut den igen:)
Rimligt ändå, dock är det svårt att samtidigt bumpa den här på ks när du har en pågående budgivning tänker jag? Dock gissar jag på att intresset här är rätt svalt, så budgivning kan nog rulla på. Men hoppas du får den såld till ett pris ni är nöjda med 🙂

En hel del oklarheter. Sen är det väl helt ok att annonsera på flera olika ställen, det jag funderar på är främst att bud och försäljning på Tradera är bindande. Så det känns moraliskt tveksamt att ha en pågående budgivning på Tradera samtidigt som man försöker sälja den på andra ställen.
Förra ägaren hade diverse bilder han la upp när jag skulle köpa den av han, förra ägaren var en tysk pensionerad fd polis som var vän med tillverkaren Clemens Hellberg och han hade berättat om att upplagan ör i 25st exemplar inklusive Clemens egen klocka.

Förra ägaren hade diverse bilder han la upp när jag skulle köpa den av han, förra ägaren var en tysk pensionerad fd polis som var vän med tillverkaren Clemens Hellberg och han hade berättat om att upplagan ör i 25st exemplar inklusive Clemens egen klocka.
Framgick det hur många exemplar som fortfarande var osålda vid tillfället?

Rimligt ändå, dock är det svårt att samtidigt bumpa den här på ks när du har en pågående budgivning tänke

Rimligt ändå, dock är det svårt att samtidigt bumpa den här på ks när du har en pågående budgivning tänker jag? Dock gissar jag på att intresset här är rätt svalt, så budgivning kan nog rulla på. Men hoppas du får den såld till ett pris ni är nöjda med 🙂
Har man inte en klocka uppe på fler ställen så blir det ofta strul med säljare enligt egen erfarenhet, betalar ej den på tradera så kan man ev hitta köpare på blocket eller ks t.ex. så detta har ej att göra med att den som vinner auktion får köpa den.
Tack för reflektionen, Rickard! Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara. Jag inser nu att min klockfilosofi krockar lite med den klassiska 'KS-själen', där passionen ofta ligger i historik och det välkända märket på urtavlan. Jag har full respekt för att man väljer den där prestigekänslan, det finns en nostalgisk charm i de där klassikerna som jag absolut kan förstå.
Själv är jag nog mer av en tekniknörd som söker det extrema. För mig är det här en av världens mest fantastiska klockor, ett tekniskt mästerverk i timascus som inte bara är fjäderlätt, utan som också flyttar fram gränserna med sin världsledande vattentäthet. Det är en maskin som är byggd för att prestera, och för mig pratar den för sig själv.
Det är fascinerande att observera dynamiken här inne, lite Chase Hughes-style. Man ser hur sökandet efter 'brister' ibland kan dölja en sorts undermedveten fascination för något som faktiskt vågar utmana status quo. Det är en intressant studie i hur vi fungerar som entusiaster!
Jag låter budgivningen rulla vidare i andra kanaler där fokus ligger mer på ren innovation, så får ni ha en fortsatt riktigt fin klockvecka med alla era fina klenoder! 😊

Har man inte en klocka uppe på fler ställen så blir det ofta strul med säljare enligt egen erfarenhet, betalar ej den på tradera så kan man ev hitta köpare på blocket eller ks t.ex. så detta har ej att göra med att den som vinner auktion får köpa den.
Va? Hur menar du nu? Är din erfarenhet att du behöver annonsera på flera ställen för att slippa strul med köparen? Jag förstår inte hur det överhuvudtaget finns någon rimlig logik i den uppfattningen.

Att den som vinner en auktion får köpa klockan är väl en självklarhet och själva grundprincipen för förfarandet, så tillvida att man som säljare inte fjantar med reservationspriser och dylikt, eller syftar du på något annat?

Jag instämmer med kommentarer ovan och hoppas att klockan blir såld till någon som blir glad över att inneha den.

Om du nu har bud på Tradera bör du åtminstone ändra din annons här till "OHPF" för att vara schysst mot eventuella intressenter.

Nypris 3500kr ($375)

Begagnad 5300kr.

Måhända @Lejonel har skrivit fel och priset skulle vara 3500kr på K&S med?

Man kan tycka vad man vill, själv tycker jag att den är rätt cool men har annat jag hellre lägger pengarna på 🙂

Hoppas det löser sig med försäljningen!

Nypris 3500kr ($375)

Begagnad 5300kr.

Måhända @Lejonel har skrivit fel och priset skulle vara 3500kr på K&S med?

375$ plus frakt, tullavgift och moms ändå?

Tillbaka
Topp