• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aktiva Sjöbusar se hit!

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Alright om jag inte är helt ute och cyklar så finns det iaf några som arbetar till sjöss här på KS.
Så jag behöver er input.
Efter många år av runtdrivande i suspekta branscher känner jag att det är dags att skaffa mig ett liv....mer organiserat iaf, en utbildning och en nystart som när en gammal dröm.
Jag har länge velat jobba till sjöss, som yngre man i matros leden och som äldre ö befälskadern.
Men jag har liksom aldrig kommit till skott.
Nu när det verkar vara som allra svårast och ta sig in på marknaden tänkte jag göra ett försök.
Så för 89 gången så har jag även i år sökt till sjökapten på Chalmers och Kalmar och jag kommer nog med god marginal in med mina gamla gymnasiebetyg.
Så är detta bra eller anus?. Är det ren och skär idioti? Eller blir det greppet som slutligen bringar harmoni och balans i mitt liv?
Så vi kan börja med varför jag tror att jag skulle passa som sjökapten.
* Jag har god erfarenhet av topp/mellan ledarskap under pressade/tråkiga/monotona förhållanden.
*Jag fungerar väl i isolerade miljöer under långa tider.
*Jag har lätt för gruppdynamik, lagspel och tillpassning av grupper med socialt och språkligt blandade kompetenser.
*Jag är väl införstådd i att jobba under hierarkisk ordning men levererar alltid i överkant och med en initiativkraft inom det givna ramverket.
*Jag har relativt god insikt (för att vara utanför branchen) av fartygsarbete och tror jag iaf kan föreställa mig till viss del hur det skulle passa mig.
*Jag har lätt för logistik, personalhantering och rutin drift.
*Jag bedömer att jag skulle trivas i miljön

Mina farhågor:
*Att ovanstående egenskaper är orelevanta.
*Att jag är 37 år och således 41 när jag går ut.
*Att arbetsmarknaden är så sjukt ansträngd att det är mycket svårt att landa ett jobb.
*Att jag är helt dum i huvudet som ger mig in i detta nu.
*Att personliga kontakter är helt avgörande vid en anställning.

Jag har förstått att det är en mycket ansträngd arbetssituation för sjöbefäl idag.
Jag rör mig helst utanför Sveriges gränser, långa törnar är inget problem ,inte heller en lägre ersättning.
Jag förstår givetvis att jag kanske aldrig kommer att hinna gå i befattning just som sjökapten men så är ju livet.

Vad tror ni? Är jag på rätt spår?

Mvh
T
 
Utan att veta alltför mycket om det så tror jag att svenska sjöbefäl är eftertraktade när det handlar om att ratta lyxjakter åt privatpersoner. Det har jag själv gått och lurat på i unga dar utan att göra något åt det. Har stött på ett par som gjort detta.
Kanske kan vara något?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej @Tactical trader !
Jag har jobbat till sjöss i över 30 år nu, varav dryga 20 som befäl. Jag har aldrig ångrat mitt yrkesval. Jag har jobbat både World Wide och i Europafart för att slutligen landa i passagerartrafik på hemmaplan.
Jag säger ”Kör!”
Följ ditt hjärta!
Det är precis det där jag behöver....att följa mitt hjärta...det är dags för det nu och det är dags att göra det hjärtat vill :)
Så om allt vill sig så kör vi till hösten

Väldigt skönt att höra någon som blir varm i hjärtat av sitt yrkeval :)
Det är hög tid att se möjligheterna och inte så mycket av hindren.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Utan att veta alltför mycket om det så tror jag att svenska sjöbefäl är eftertraktade när det handlar om att ratta lyxjakter åt privatpersoner. Det har jag själv gått och lurat på i unga dar utan att göra något åt det. Har stött på ett par som gjort detta.
Kanske kan vara något?
Det låter ju inte fel men för mig personligen måste det rinna lite rost över bordläggningen för att man ska sova gott ;)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Finns väl massor av rostholkar i Enklaven :)
Själv ligger jag för tillfället i Kristianopel och dricker whisky och försöker varva ner från jobb med att vara kapten på min egen lilla skuta.
Ja nog fler av den sorten än åt andra hållet :D så jag antar att dom sover väldigt gott där:cool:
Du det där lät jäkligt gott och skönt:)...njut av livet och virren och skutan
 
Ja nog fler av den sorten än åt andra hållet :D så jag antar att dom sover väldigt gott där:cool:
Du det där lät jäkligt gott och skönt:)...njut av livet och virren och skutan
Kan ge dig en knuff i rätt riktning genom att berätta att när jag var cirka 12 år gammal fick jag veta att min farbror var kapten på världens största kylfartyg och att de skulle komma till Helsingborg. Fassan och jag åkte dit och fick en rundtur på båten. De kom med bananer från Sydamerika. Spindlar och bananer överallt. Till sist satt vi i kaptenshytten och drack Cola som de köpt i USA.
Besöket gjorde ett stort intryck på mig.
 

Rearden

Cartier
Kan ge dig en knuff i rätt riktning genom att berätta att när jag var cirka 12 år gammal fick jag veta att min farbror var kapten på världens största kylfartyg och att de skulle komma till Helsingborg. Fassan och jag åkte dit och fick en rundtur på båten. De kom med bananer från Sydamerika. Spindlar och bananer överallt. Till sist satt vi i kaptenshytten och drack Cola som de köpt i USA.
Besöket gjorde ett stort intryck på mig.
spindlar?:confused::hungover:
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Alright om jag inte är helt ute och cyklar så finns det iaf några som arbetar till sjöss här på KS.
Så jag behöver er input.
Efter många år av runtdrivande i suspekta branscher känner jag att det är dags att skaffa mig ett liv....mer organiserat iaf, en utbildning och en nystart som när en gammal dröm.
Jag har länge velat jobba till sjöss, som yngre man i matros leden och som äldre ö befälskadern.
Men jag har liksom aldrig kommit till skott.
Nu när det verkar vara som allra svårast och ta sig in på marknaden tänkte jag göra ett försök.
Så för 89 gången så har jag även i år sökt till sjökapten på Chalmers och Kalmar och jag kommer nog med god marginal in med mina gamla gymnasiebetyg.
Så är detta bra eller anus?. Är det ren och skär idioti? Eller blir det greppet som slutligen bringar harmoni och balans i mitt liv?
Så vi kan börja med varför jag tror att jag skulle passa som sjökapten.
* Jag har god erfarenhet av topp/mellan ledarskap under pressade/tråkiga/monotona förhållanden.
*Jag fungerar väl i isolerade miljöer under långa tider.
*Jag har lätt för gruppdynamik, lagspel och tillpassning av grupper med socialt och språkligt blandade kompetenser.
*Jag är väl införstådd i att jobba under hierarkisk ordning men levererar alltid i överkant och med en initiativkraft inom det givna ramverket.
*Jag har relativt god insikt (för att vara utanför branchen) av fartygsarbete och tror jag iaf kan föreställa mig till viss del hur det skulle passa mig.
*Jag har lätt för logistik, personalhantering och rutin drift.
*Jag bedömer att jag skulle trivas i miljön

Mina farhågor:
*Att ovanstående egenskaper är orelevanta.
*Att jag är 37 år och således 41 när jag går ut.
*Att arbetsmarknaden är så sjukt ansträngd att det är mycket svårt att landa ett jobb.
*Att jag är helt dum i huvudet som ger mig in i detta nu.
*Att personliga kontakter är helt avgörande vid en anställning.

Jag har förstått att det är en mycket ansträngd arbetssituation för sjöbefäl idag.
Jag rör mig helst utanför Sveriges gränser, långa törnar är inget problem ,inte heller en lägre ersättning.
Jag förstår givetvis att jag kanske aldrig kommer att hinna gå i befattning just som sjökapten men så är ju livet.

Vad tror ni? Är jag på rätt spår?

Mvh
T
Du har bara ett liv...jag tror inte du behöver oroa dig för saker du testar...det är sånt du inte testar du kommer gräma dig över när du sitter i din gungstol på ålderns kant....
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag jobbade på båt i ca 10 , det som är det stora problemet är väl utflaggning, en av mina bästa vänner jobbar som styrman på Maersk , Där är mycket öst européer o indier som befäl..
En annan vän jobbar som kapten i Norge , fortfarande bra lön o vilkor.


Men bara kör såklart om du känner att det är rätt!
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Om man faller för någon slags romantiserad bild av sjölivet är det lätt att bli besviken. Det finns inte mycket kvar som påminner om hur livet var till sjöss förr. Extremt korta liggetider, få svenskflaggade fartyg samt minimerad och mixad besättning.
Jag saknar inte livet till sjöss. Jag har blivit dumpad via telefon 2 veckor innan avmönstring, missat dödsfall, begravningar och ett gäng bröllop.
Jag har också jobbat med många trasiga, törstiga och missanpassade människor som har svårt för landlivet.
Med det sagt så har jag också jobbat med fantastiska människor och skaffat vänner för livet.
Jag jobbade som motorman och reparatör och gick i land 2007.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Om kaptensdrömmen går i sank kan du alltid odla tangorabatt och brassa käk i byssan!
Inte helt fel det.
Ne, men tycker det är coolt att du följer din stora dröm! Kör på bara! Fler människor bör göra som du istället för att harva på dag in och dag ut på sina skitjobb dom vantrivs på.

Lycka till!

D21FCC8E-2458-45CC-8D3B-C319D5AA2E7C.jpeg
 
Om man faller för någon slags romantiserad bild av sjölivet är det lätt att bli besviken. Det finns inte mycket kvar som påminner om hur livet var till sjöss förr. Extremt korta liggetider, få svenskflaggade fartyg samt minimerad och mixad besättning.
Jag saknar inte livet till sjöss. Jag har blivit dumpad via telefon 2 veckor innan avmönstring, missat dödsfall, begravningar och ett gäng bröllop.
Jag har också jobbat med många trasiga, törstiga och missanpassade människor som har svårt för landlivet.
Med det sagt så har jag också jobbat med fantastiska människor och skaffat vänner för livet.
Jag jobbade som motorman och reparatör och gick i land 2007.
Lite OT nu men intressant, finns det något jobb som är är romantiskt? Som lever upp till en romantiserad bild eller som kanske är bra/romantiskt fast ingen romantiserad bild finns.

Vad är en romantiserad bild förresten? Att det är spännande varje dag? Många frågor blev det.
 
Jag uppfattar det som om du har en något överdriven romantiserad bild av yrket. Är det verkligen kul att vara ute till sjöss efter 20 år? Samma besättning, samma skämt som dras, horisonten vart du än blickar. Jag tror förvisso inte att branschen i fråga kommer krympa utan snarare så tror jag på stark tillväxt, men när fler av jobben blir automatiserade är det lätt att du som nykomling kanske ryker ganska fort. Men, ponera att du blir kvar i yrket; tror du verkligen att du kommer tycka det är lika kul efter ett par år?

Nej, jag ställer mig ganska tveksam till om detta yrke passar dig. Baserat på din text uppfattar jag dig som intelligent, kreativ och driftig. Egenskaper jag inte tror du kommer ha särskilt stor användning av ute till havs.

Jag ber om ursäkt för mitt lite negativa inlägg men jag tänker att det kanske uppskattas ändå :)
Trevlig kväll!
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Jag har inte en sekund ångrat mitt val att när jag läste vidare till Sjökapten. Visst kommer du få en romantisk bild av hur det kommer vara, men vägen till att själv en gång få bli kapten är ganska lång och snårig. När det gäller själva utbildning och val av ort så är detta min reflektion: på Chalmers får du en mer ”universitetlik” utbildning medans du i Kalmar får lite mer ”sjöaktig”, beror lite på hur man tänker framtiden. Om man går in nu och läser så får man nog en ganska ljud framtid, många som går i pension snart samt har varit ganska dåligt söktryck till utbildningen. Som sagt var lönebilden är god men ställ in dig på att missa en hel den födelsedagar, högtider etc.
 

Hellebring

Cartier
Jag har ingen som helst koppling till sjöfart alls men är en 34-åring som jobbat mig in i väggen och håller nu på att jobba mig ut ur den, utan att ens ha en aning om vad min passion skulle kunna vara. Jag säger kör! Känner du ett sug är det bara att satsa. Det värsta som kan hända är att du inser att det inte var din grej och får testa något annat.
Neka inte dig själv dina drömmar.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Alright om jag inte är helt ute och cyklar så finns det iaf några som arbetar till sjöss här på KS.
Så jag behöver er input.
Efter många år av runtdrivande i suspekta branscher känner jag att det är dags att skaffa mig ett liv....mer organiserat iaf, en utbildning och en nystart som när en gammal dröm.
Jag har länge velat jobba till sjöss, som yngre man i matros leden och som äldre ö befälskadern.
Men jag har liksom aldrig kommit till skott.
Nu när det verkar vara som allra svårast och ta sig in på marknaden tänkte jag göra ett försök.
Så för 89 gången så har jag även i år sökt till sjökapten på Chalmers och Kalmar och jag kommer nog med god marginal in med mina gamla gymnasiebetyg.
Så är detta bra eller anus?. Är det ren och skär idioti? Eller blir det greppet som slutligen bringar harmoni och balans i mitt liv?
Så vi kan börja med varför jag tror att jag skulle passa som sjökapten.
* Jag har god erfarenhet av topp/mellan ledarskap under pressade/tråkiga/monotona förhållanden.
*Jag fungerar väl i isolerade miljöer under långa tider.
*Jag har lätt för gruppdynamik, lagspel och tillpassning av grupper med socialt och språkligt blandade kompetenser.
*Jag är väl införstådd i att jobba under hierarkisk ordning men levererar alltid i överkant och med en initiativkraft inom det givna ramverket.
*Jag har relativt god insikt (för att vara utanför branchen) av fartygsarbete och tror jag iaf kan föreställa mig till viss del hur det skulle passa mig.
*Jag har lätt för logistik, personalhantering och rutin drift.
*Jag bedömer att jag skulle trivas i miljön

Mina farhågor:
*Att ovanstående egenskaper är orelevanta.
*Att jag är 37 år och således 41 när jag går ut.
*Att arbetsmarknaden är så sjukt ansträngd att det är mycket svårt att landa ett jobb.
*Att jag är helt dum i huvudet som ger mig in i detta nu.
*Att personliga kontakter är helt avgörande vid en anställning.

Jag har förstått att det är en mycket ansträngd arbetssituation för sjöbefäl idag.
Jag rör mig helst utanför Sveriges gränser, långa törnar är inget problem ,inte heller en lägre ersättning.
Jag förstår givetvis att jag kanske aldrig kommer att hinna gå i befattning just som sjökapten men så är ju livet.

Vad tror ni? Är jag på rätt spår?

Mvh
T
Jag har varit till sjöss hela mitt yrkesliv, började på däck med första båten när jag var 17, fyller 40 i år och läste Sjökapten i början av 2000-talet. Har aldrig ångrat mitt val. Seglade traditionella lastbåtar i ganska många år och sen lite offshore men hamnade för 8 år sedan på flytande riggar och har de 6 senaste åren (med ett kort mellanspel i land) jobbat som befälhavare/offshore installation manager på riggar world wide. Även av om sjömansromantiken inte längre existerar så gör ledigheterna och lönen att det är värt det.

Det är ett omväxlande och roligt jobb och som andra skrivit i tråden, kan ibland sakna tiden som 2e styrman, och man ska ha klart för sig att inte alla blir befälhavare även om du med rätt förutsättningar kan nå dit även om du börjar nu. Visst det kan vara lite knepigt med jobb som nyutbakad styrman, men är man flexibel med törnarnas längd så är det inte omöjligt. Läser du 4-åriga programmet som är aktuellt för din del så gör du ju praktik där du skapar egna kontakter så ser inte det som ett problem. Personligen skulle jag välja skolan i Kalmar, dels för att jag gick där själv men också för att den fortfarande fungerar som en egen skola som mångt och mycket sköter sig självt.

För att summera det hela, kör!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag uppfattar det som om du har en något överdriven romantiserad bild av yrket. Är det verkligen kul att vara ute till sjöss efter 20 år? Samma besättning, samma skämt som dras, horisonten vart du än blickar. Jag tror förvisso inte att branschen i fråga kommer krympa utan snarare så tror jag på stark tillväxt, men när fler av jobben blir automatiserade är det lätt att du som nykomling kanske ryker ganska fort. Men, ponera att du blir kvar i yrket; tror du verkligen att du kommer tycka det är lika kul efter ett par år?

Nej, jag ställer mig ganska tveksam till om detta yrke passar dig. Baserat på din text uppfattar jag dig som intelligent, kreativ och driftig. Egenskaper jag inte tror du kommer ha särskilt stor användning av ute till havs.

Jag ber om ursäkt för mitt lite negativa inlägg men jag tänker att det kanske uppskattas ändå :)
Trevlig kväll!
Vet inte vad du fått allt detta ifrån men kan väl säga utan att lägga ut texten allt för mycket att det mesta i din beskrivning, för att inte säga allt, är fel. Undantaget är väl att branschen hela tiden ökar.
 
Topp