• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aktiva svenska märken, sorterade efter pris

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Ett pågående arbete att lista aktiva svenska märken, grupperade i prisintervaller (dyraste modellen utan ädelfräs eller glitter).

Istället för att ha dokumentet lokalt på min burk tänkte jag slänga upp infon i en tråd, jag uppdaterar detta inlägg eftersom. Input mottages tacksamt!

Liksom allt annat här i världen kan man göra en definitionsfråga av det mesta (Vad är ett "svenskt" märke?). Den exercisen överlämnar jag åt dem tycker att raka linjer ska vara raka ;) För min egen del kommer jag istället fokusera att uppdatera inlägget vartefter jag blir uppmärksammad om fler märken och blir rättad på de fel jag säkerligen kommer att göra.

Hoppas det smakar! :)

Teckenförklaring:
:cigar:: Sverige-koppling framgår på minst en klocka
:borg:: Mekaniskt/automatiskt verk i minst en modell, kommande eller aktiv

> 30 tkr
Gustafsson & Sjögren :borg:
Halda :borg:
Sjöö Sandström, KS-tråd :cigar: :borg:
Vincent & Scales :borg: (Låter denna ligga kvar, men tveksam på att detta märke är aktivt, har inte gjort väsen av sig på FB eller IG på flera år.)

> 10 tkr
Bravur, recensionstråd BW003, Wingårdh LE paketöppning :cigar: :borg:
Epoch, recensionstråd :cigar:
Micael Wahlberg / Chronai :borg:
Levenaig :borg:
Pansar Sweden

> 5 tkr
Celegin :cigar: :borg:
E.C. Andersson :cigar: :borg:
Efva Attling :cigar:
Kronaby, KS-tråd :cigar:
Maen :borg:
Triwa :cigar: :borg:
Tusenö, KS-tråd :cigar: :borg:

< 5 tkr
Alf Watch Company, recensionstråd :borg:
Amant :cigar:
Apelviken watches (Tidigare Lanna watches)
Belos :cigar: :borg:
Bolm Automaton, KS-tråd, 11111, 11112, 11113 :cigar: :borg:
BOOM Watches
Carl Edmond
Corniche
Daniel Wellington
Evig Grön :cigar:
Hirwill
John Late
Knut Gadd :cigar:
Kompass :cigar:
Lars Wivallius :cigar:
Malm Watches :borg:
Miro Watches
Mockberg
Monchard :borg:
Neumann Klockor AB :cigar: KS passaround
Nezumi :cigar: :borg:
Nic & Mel
Octon
Rumoe :cigar::borg:
Stag Watches :borg:
Söner by Sweden :cigar:
TID Watches
Åkerfalk

< 500 kr
Marquant (Jula AB :) )
Montenberg

Angränsande märken, hedersomnämnanden, svårbestämbara
Atelier Korpela (Svensk urmakare i Schweiz)
Karlskrona Watch Company (USA, svenskt påbrå)
Larsson & Jennings (UK, svenska kopplingar hos grundare)
Stefan Johansson (USA, svensk grundare)
Void Watches (Hong Kong, svensk grundare)

Varför bry sig om billiga märken?
Ett exempel på en sak som svenskar med fördel kan vara bra på: med sjysst svensk utbildning i ryggen, förädla utländsk teknik, sälja med vinst på en global marknad, reggat i ett AB som betalar svensk bolagsskatt och arbetsgivaravgift. Alla blir inte giganter, men många bäckar små... :) Man behöver väl inte stödköpa, men man kan kanske känna till, uppskatta, eller allmänt undvika att prata ner dessa bolag i onödan ;) (Obs, ej alla billiga märken i listan stämmer in på beskrivningen)
 
Senast ändrad:

Torulf

Cartier
Tack, kul lista!

Måste säga att jag hade väldigt dåligt koll på "> 30 tkr" segmentet. Men efter att ha undersökt samtliga webbsidor och kollektioner måste jag ändå säga att det var inget direkt att hålla koll på. S&S uppfattas som klassigt som man redan var medveten om, men resten kändes som katastrof :(
 

Hawk100

Rolex
Epoch har väl hamnat lite i fel grupp?
De ligger väl snarare runt 10’ än 30’ (med undantag av några diamantströsslade modeller).
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Tack, kul lista!

Måste säga att jag hade väldigt dåligt koll på "> 30 tkr" segmentet. Men efter att ha undersökt samtliga webbsidor och kollektioner måste jag ändå säga att det var inget direkt att hålla koll på. S&S uppfattas som klassigt som man redan var medveten om, men resten kändes som katastrof :(
Epoch har väl S&S-koppling tror jag. Det gör inte klockorna snyggare iofs. :)
 

eeee

Cartier
2-Faktor
Definitionen av svenskt lägger jag mig heller inte i men Void Watches designas, drivs och är grundat av en svensk i Hong Kong. Hamnar i <5 segmentet.
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Attling. 5k-7k.

ACE46F94-4EF0-4D09-89BD-3076C521601A.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känns som att vi har rätt många nystartade märken i Sverige, kanske lite tack vare DW?
 
Topp