• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alex Proud tycker att vi är douchebags

jandan

Panerai
Nä men vilken seriös herre... den stackarn...
Han förstår att det är skillnad i kvalité mellan en dyrare bil och en billigare, men inte mellan en dyrare klocka och en billig.
Visst finns det bättre och sämre dyra klockor, men det gäller bilar också.
Han behöver nog lite utbildning, den herrn!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Tråkigt att personer utan intresse för klockor alltid hakar upp sig på vad det kostar. Hur många gånger har man inte fått höra "har du en rolex? vad kostar den?" istället för "har du en rolex? Det är riktigt fina klockor" typ...
 

Lage

Omega
Han skriver om klockor för 200 000 kr och uppåt och nämner flera gånger att en seamaster är rimlig. Texten handlar såvitt jag förstår om att man når en gräns där priset och kvalitet inte längre hänger ihop och där priset blir ett självändamål. De klockor som är vanligast på forumet faller knappast i den kategorin.
 

Apansson

Torpare
Han skriver om klockor för 200 000 kr och uppåt och nämner flera gånger att en seamaster är rimlig. Texten handlar såvitt jag förstår om att man når en gräns där priset och kvalitet inte längre hänger ihop och där priset blir ett självändamål. De klockor som är vanligast på forumet faller knappast i den kategorin.

Alltså allt upp till typ miljonen är ju rimligt ändå egentligen. En strösslad platina-dinka blir ju rätt dyr liksom...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Alltså allt upp till typ miljonen är ju rimligt ändå egentligen. En strösslad platina-dinka blir ju rätt dyr liksom...
Men ändå ett ganska irrationellt köp. Men man är ju inte rationell så varför haka upp sig på det. Pengarna den kostar gör ju mer nytta vid köp än om man eldar upp de iallefall.
 

Knight

Cartier
Oavsett avhandlad prisklass på uren så är det väldigt tröttsamt och pretentiöst att skriva hatkrönikor om saker man inte förstår. Ska han inte dra den om meningen med livet också?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att korrelation mellan pris och kvalité i klockbranchen knappast är 1 har han ju rätt i.
Men det är knappast den enda branschen direkt.
 
Rätt kass artikel. Känns som att han kunde ha valt vilken lyxartikel som helst för att se samma problem.

Handväskor, mobiltelefoner, bilar. Allt har ju en produktionskostnad, och ju mer exklusivt det blir ju mer betalar man för exklusiviteten än för tillverkningskostnaden. Tror han är lite avundsjuk att han valde fel bransch (eller för att hans far inte köpte en dinka som ökat i värde, utan köpte en seamaster istället)
 
Å andra sidan så kan en fin klocka självklart vara en statussymbol för rika.

Men helt ärligt, skulle man köpa bara för att visa sig rik så finns det väl bättre saker att köpa än en klocka. De flesta människor har ju inte kunskap nog för att veta vad som är dyrt och vad som inte är det.
 

Apansson

Torpare
Men ändå ett ganska irrationellt köp. Men man är ju inte rationell så varför haka upp sig på det. Pengarna den kostar gör ju mer nytta vid köp än om man eldar upp de iallefall.

Det är väl det livet går ut på i ett västerländskt land, att man inte behöver vara speciellt rationell... :D
 
C

China

Guest
Det är väl det gamla vanliga gnället beroende på vad man nu tycker är dyrt. Dessutom seglar Alex iväg till lalaland när han resonerar kring hur mycket teknik eller urverk man får för £100,000, och antyder att man mest betalar för varumärket, vilket är långt ifrån sanningen i många fall. Småskaligt hantverk kostar, och många klockor är så pass okända bland allmänheten att statustänkandet faller, låt gå för att det ger status i snävare kretsar.

Hur många som inte snöat in på klockor skulle t.ex. känna igen Grieb & Benzinger eller en Richard Mille..

Men Omega och Rolex är dyrt och vräkigt, det vet väl alla?;)
 
Helt ok med folk som inte "fattar grejjen", men som sagt lite enkelspårigt raljerande i artikeln. Det han talar om är ju riktigt dyra klockor i klassen 100 000GBP. Eftersom han inte verkar ha någon förståelse för hantverk, hur mycket det kostar att utveckla unika kalibrar mm, är det knappast konstigt att han resonerar som han gör.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Valde Ap divern före nyinköpta "wolf of Wallstreet" Klockan tag 1000 idag, ville inte sticka ut på jobbet, sen kan man fråga sig om det är ett rimligt beslut av mig men bara där faller hans teori ganska tidigt, hos gemene man framstår nog hans Seamaster dom snobbiga än en t exvitgulds Panerai,
 

point1

Cartier
Tråkigt för folk som inte har pengar som måste vara avundsjuka på folk som har pengar...


Har inget med inte ha pengar att göra. Det har nog mer att göra med avsaknad av intresse för den fina ingenjörskonsten, vackra urverk/klockor, sen finns det ju andra motivationer för att köpa en klocka beroende lite på vad det är för klocka, allt i från att ha den som ett smycke enbart till skryt. Men tror nog att många som har pengar väljer bort att köpa en klocka för att de kanske helt enkelt inte bryr sig om deras klocka har ett mekaniskt urverk utvecklad in-house osv.

Jag har aldrig fått höra av någon person IRL att jag kunde köpa x för vad min klocka kosta, däremot har jag ett stort cykelintresse och då får man ju ibland höra men du kunde ju köpt en bil för dom pengarna osv. Så handlar nog om att folk helt enkelt inte kan sätta sig in i andras intressen.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
image.jpg
 

Sputniq

Panerai
Tja alla har ju sina prioriteringar och alla har även rätt att tycka vad de vill om hur folk spenderar sina pengar. Kan själv till viss del hålla med om kritiken att i vissa fall så får man väldigt lite i förhållande till vad man betalar, men detta är inte direkt unikt för klockor. Att betala 82:- för en öl ute tycker jag är en sämre investering.

Sen är jämförelsen mellan bilar helt meningslös. Italiensk läderklädsel är inget som man direkt man behöver i sin bil, och att ha 400 hk betyder inget annat än att du drar mer bensin än en bil med 190 hk - hastighetsbegränsningarna gäller alla... Hans argument är ju att man får en helt annan kvalitetskänsla vilket även gäller för klockor.
 

Sond

Patek
Tunn artikel. Finns all anledning att hålla ett kritiskt öga på lyxkonsumtion, dit klockor hör. Utan att det finns givna svar på alla frågor så är det inget konstigt att ifrågasätta konsumtion av vissa varor som kostar 50-100-200-1000-2000 tkr. Jag ser inget konstigt att ibland reflektera över dessa typer av frågor. För mig själv och för andra.

För mig resulterar alltså inte funderingarna i några klara och tydliga svar. Men går det att försvara sin fjärde Rolex för 50 tkr när barn dör av svält? Eller skulle det verkligen hjälpa att avstå från att köpa sin fjärde Rolex? Kan man kanske klara både och? Både köpa sin fjärde Rolex och förbättra världen?

Men denna artikel var verkligen tunn. Fylld av bristande logik. Konstiga jämförelser och märkliga slutsatser. Det är väl ganska uppenbart att pris och kvalitet inte automatiskt hör ihop? Men ofta finns en kvalitetsaspekt i basen på höga priser. Och det är det samma för bilar, väskor, kläder och klockor.

Och när han tar fram Seamaster som exempel så plaskar ha så kraftigt i medelklassdammen att man knappt ser något för allt stänkande. En "banker" köper en klocka för 1000 tkr. En kommunaltjänsteman(som kanske hans far är) köper en Seamaster och de spenderar kanske samma andel av sin lön på klockan? Men ändå blir det fel när bankiren slantar upp men rätt när fadern gör det samma. Kanske borde fadern avstått sin Seamaster då marginalerna inte är på hans sida utan bankirens? Bankiren kan redan efter några år luta sig tillbaka och leva ett kommunaltjänstemannaliv om han vill. (Okey, här överdriver jag lite. Men ändå...)

Så denna medelklassman plaskar runt i dammen och skvättandet döljer den riktiga frågan som också inbegriper honom. Det handlar om vilka löner olika arbetsinsatser ger. Och ska vi dra det till sin spets så kanske den medelklassjournalist skulle vara tvungen att dela med sig om vi ska nå gudomlig rättvisa. Och då blir det jobbigt. Riktigt jobbigt. För så var det ju inte tänkt. Det var inte alls tänkt att just denna man skulle dela med sig. Det var de andra de var fel på. De ovanför honom. För de under honom. De ser han inte för allt plaskande.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Han har ju dock en poäng i att allt dyrare än en seamaster är "för dyrt i förhållande till vad man behöver". Å andra sidan listar väl en seamaster på 60 nu? :)
 
Topp