• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alla drömmer om Rolex men nöjer sig med Omega? :)

Hugii

Guld
2-Faktor
Lite rastlös och surfade in på Uret. Använde en filter (automatiskt) och sorterade sedan efter "mest visade" och "popularitet".
Intressant att Rolex är så överrepresenterad när det gäller "mest visade" och Omega är överrepresenterad när det gäller "popularitet".

Var tvungen att hitta en källa till och hittade lite statistik (2016) från chrono24. Även där vinner Rolex med hästlängder.

Slutsats: Många drömmer om Rolex men nöjer sig med Omega?!

Mest visade: http://www.uret.se/watchfinder.html?filter={"movement_type":["98"]}&sort=views
mest-visade.jpg

Popularitet: http://www.uret.se/watchfinder.html?filter={"movement_type":["98"]}&sort=popularity
populäraste.jpg

Most attention: https://www.chrono24.com/magazine/most-popular-watches-on-chrono24-in-2016-p_14627/
most attention.jpg

Du Kan ju även hitta invicta bland mest sedda så du menar folk drömmer även om den :Q.

Tror att man vill bara se priset kanske, därför ligger de bland mest sedda...
Med tanke på att de där Invicta är kopior på Rolex. BTW Rolexmodeller finns också på listan.
Ja vad ska man dra för slutsats? Först tittar man på Rolex sen hittar man en som är så lik Rolex som möjligt.

Tillåt mig orera lite kring min egen resa när det gäller "subben".
Jag startade som många andra med åsikten att det är den mest fantasilösa valet i genren. Men när du väl når nivån i livet där du respekterar summorna som dessa ur kräver så börjar du naturligtvis bli lite reserverad.
Den där sjukt feta JLC divern kommer med söta omkostnader när det gäller service & kanske inte är så lätt att flytta? Sen börjar man resonera med sig själv, visst är det väl inte så tråkigt val ändå? Det är ju ändå en ikon? Man kan ju köpa en ifrån just ditt födelseår? De finns i ädla metaller & space:ade färger i en chunkig size som faktiskt passar även riktigt stora pojkar, även om 40mm låter lite tjejigt så bärs den större?

Sen står du där, med en 16800 på handleden och försöker få det att låta resonabelt inför frugan.

Jag var inte jätteintresserad av Rolex till en början för att vara helt ärlig, men efter att ha läst https://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex så började jag att tänka om och nu sitter man här med en Explorer 1, som säkert kan anses tråkigare än "tråksubben".

Däremot så finns det några varianter som jag faktiskt tycker är lite kul, och dessa är då "kermit" "smurfen" och "hulken" dessutom ska man inte glömma bort att Rolex sortiment sträcker sig rätt mycket längre en deras subbar :)

Så jag kommer nog aldrig att äga en sub för de varianterna som jag är sugen på kostar en del och då kan jag lika gärna köpa en YM som dessutom ser ut som en lite roligare sub :pompus:

Så det är som med allting finns för och nackdelar och det som jag kan tycka är lite tråkigt med Rolex är att de kanske inte ökar sin produktion så man slipper dessa köer på flera år, jag tror nämligen att de kan om de vill. Däremot så är gynnar det såklart Rolex som slipper ge några större rabatter men blir såklart mindre kul för oss konsumenter.

Här finns det säkert folk som tycker att det är bra då det gör det hela mer "exklusivt" att äga en Rolex men för mig så hade de gärna fått öka produktionen.

En annan grej som är lite intressant här i världen är att folk vill välja sida i allting många här på klocksnack är ganska duktiga på att om de gillar Rolex så kastar man skit på Omega och tvärt om, eller när det gäller bilar eller nästan vad som helst.

Klockor är lite som musik för mig, det finns vackra ur inom de flesta kategorier och märken (även om det såklart finns mycket skit också) sedan så har jag märkt att klockor har en tendens att växa på en med tiden, förut tyckte jag även att Panerai var ett tråkigt märke tills jag snubblade över submersible och nu har jag ändrat uppfattning även där.

Man kanske inte gillar alla klockor en klocktillverkare spottar ut men man borde iallafall kunna hitta någon, och det är inte alltid vid första anblicken utan man kan behöva titta två gånger :)

Jag själv föredrar tex Omegas planet ocean 39.5 mm över en svart sub däremot så tycker jag att Explorer ettan är snyggare än aqua terran så man får blanda lite som man vill anser jag!

tack för mig :cigar:

Senast ändrad:
Jag har haft en Rolex Sub och jag kan inte motivera för mig själv varför jag ska ha en sådan när jag får samma grej med en Squale för en tiondel av priset.

Men det är ju inte samma grej?
Kan du inte vara snäll och berätta vad som är detsamma i en Squale 1545 Classic och en Rolex 116610LN?
Förutom den uppenbart stulna designen...
Du får gärna börja med jämförelsen av ETA 2824-2 och Rolex's 3135.

Intressant att PP får nästan lika många klick som Breitling på en marknadplats som chrono24, mtp att det troligtvis säljs minst 50 (?) Breitlings på varje PP.

Intressant att PP får nästan lika många klick som Breitling på en marknadplats som chrono24, mtp att det troligtvis säljs minst 50 (?) Breitlings på varje PP.
Kanske inget konstigt. Den gick upp en placering 2015-2016.
PP-hypen på KS var just år 2016. :) :rolleyes:

Senast ändrad:
Jag har haft en Rolex Sub och jag kan inte motivera för mig själv varför jag ska ha en sådan när jag får samma grej med en Squale för en tiondel av priset.
Ger de samma känsla, är det ingen skillnad mellan en Squale och en Sub för dig. Det kan stanna där, eller så börjar du ställa frågan varför, varför och varför. Du kommer att se att skillnaden ligger i materialval, prioriteringen som gör det ena verket bättre än det andra etc. För att förstå överpriser och en onaturlig efterfrågan måste du läsa på om storytelling och psykologi. Priset är en av flera hundra parametrar som ska säga sitt när man ska välja nästa klocka så det är inget konstigt att man kan gilla en billigare klocka mer än en dyrare.

Ger de samma känsla, är det ingen skillnad mellan en Squale och en Sub för dig. Det kan stanna där, eller så börjar du ställa frågan varför, varför och varför. Du kommer att se att skillnaden ligger i materialval, prioriteringen som gör det ena verket bättre än det andra etc. För att förstå överpriser och en onaturlig efterfrågan måste du läsa på om storytelling och psykologi. Priset är en av flera hundra parametrar som ska säga sitt när man ska välja nästa klocka så det är inget konstigt att man kan gilla en billigare klocka mer än en dyrare.
Väl talat.
Jag frågar gärna ”varför”. Men inte när det kommer till prylar.

Trevlig helg

Men det är ju inte samma grej?
Kan du inte vara snäll och berätta vad som är detsamma i en Squale 1545 Classic och en Rolex 116610LN?
Förutom den uppenbart stulna designen...
Du får gärna börja med jämförelsen av ETA 2824-2 och Rolex's 3135.
För mig är det samma grej, men jag förstår att vi är olika.
Likheten är att de fungerar som badklockor, sitter bra på armen och visar vad klockan är. Storleken har också likheter.
Verken bryr jag mig inte om så dem jämför jag inte.
Givetvis är Rolex bättre på nästan allt men priset är enligt mig fortfarande omotiverat högt. För min del menar jag nu, jag förstår att andra tänker/känner annorlunda.

Trevlig helg

För mig är det samma grej, men jag förstår att vi är olika.
Likheten är att de fungerar som badklockor, sitter bra på armen och visar vad klockan är. Storleken har också likheter.
Verken bryr jag mig inte om så dem jämför jag inte.
Givetvis är Rolex bättre på nästan allt men priset är enligt mig fortfarande omotiverat högt. För min del menar jag nu, jag förstår att andra tänker/känner annorlunda.

Trevlig helg
Låter som du är ideala målgruppen för kvartsur. De är ännu billigare och visar tiden mer exakt än Squale.

Kan det vara så att det helt enkelt är mer fördelaktigt att köpa Omega på uret jämfört med Rolex. Omega priserna är ofta mycket mer fördelaktiga jämfört AD än Rolex där priserna ligger över AD priserna. Då de inte har klockorna i lager så är det ju även viss väntetid här med skulle jag tro. Enkel alternativ förklaring bara..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp