• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alla drömmer om Rolex men nöjer sig med Omega? :)

Lite rastlös och surfade in på Uret. Använde en filter (automatiskt) och sorterade sedan efter "mest visade" och "popularitet".
Intressant att Rolex är så överrepresenterad när det gäller "mest visade" och Omega är överrepresenterad när det gäller "popularitet".

Var tvungen att hitta en källa till och hittade lite statistik (2016) från chrono24. Även där vinner Rolex med hästlängder.

Slutsats: Många drömmer om Rolex men nöjer sig med Omega?!

Mest visade: http://www.uret.se/watchfinder.html?filter={"movement_type":["98"]}&sort=views
mest-visade.jpg

Popularitet: http://www.uret.se/watchfinder.html?filter={"movement_type":["98"]}&sort=popularity
populäraste.jpg

Most attention: https://www.chrono24.com/magazine/most-popular-watches-on-chrono24-in-2016-p_14627/
most attention.jpg
Så på Uret är Rolex mest visade och Omega mest sålda, är det så man tolkar populärast? Statistiken ifrån ch24 visar väl endast mest sökta och säger inget om något annat, eller missar jag något? Jag kan inga försäljningssiffror Omega vs Rolex, men det finns säkert att tillgå. Om man vill veta istället för att dra slutsatser ifrån klick statistik tänker jag ;)

Har en Rolex submariner 114060 som jag är galen nöjd med. Grejen är att jag älskar blå urtavla och har länge sneglat på en Omega Seamaster PO 39.5mm Calibre 8500. Funderar på att antingen sälja suben eller avvakta och köpa PO. Misstänker att jag skulle sakna Suben. Vad skulle ni gjort?

Haft två Rolex (114060, 16234) och ingen av dom har tyvärr gett mig känslan av att de är värd pengarna dom betingar. Däremot är det väldigt trevliga klockor med mycket historia och kanske branschens mest ikoniska design :)

Man sätter kaffet i halsen när man backar bak några år i säljforumet och ser priserna! Kör i dagsläget omega då begagnat priserna är rätt humana ändå och beroende på modell håller dom priset helt ok :)

Jag har haft en Rolex Sub och jag kan inte motivera för mig själv varför jag ska ha en sådan när jag får samma grej med en Squale för en tiondel av priset.
Är det verkligen en rimlig slutsats? Får man samma grej med On Track Piraten som man får med Propulsion eller Readly Express? Alla tre är hästar, ser ut som hästar och fungerar som hästar, men får du samma grej? OTP är en kanonhäst, men när det närmar sig Prix d´Amerique eller Elitloppet, då - Piraten i all ära - väljer jag någon av de andra två.

Har en Rolex submariner 114060 som jag är galen nöjd med. Grejen är att jag älskar blå urtavla och har länge sneglat på en Omega Seamaster PO 39.5mm Calibre 8500. Funderar på att antingen sälja suben eller avvakta och köpa PO. Misstänker att jag skulle sakna Suben. Vad skulle ni gjort?
Jag har haft en Seamaster PO 42mm cal 8500. Jäkligt trevlig klocka och i mina ögon betydligt snyggare och lite mindre "skrytfaktor" än världens mest välkända/köpta (?) Lyxsportklocka.

Jag sålde den dock för att köpa bla en 114060.
Den största anledningen var att klockan var såpass hög, bulkig och passade jäkligt illa till tex finstickade tröjor i cashmere eller merinoull, som ofta sitter rätt "tajt" i ärmar. Och iom att ca ca 20 av 30 långärmade tröjor jag äger är stickade, så blev den bara använd när jag låg i soffan och lodade i hoodie eller hade kortärmat..

Så, köp den som ett komplement. Min såldes här på forumet för under 30, köpt i november 2016. Så de sjunker som en sten efter inköp hos AD.
Hitta en beg och behåll din Sub! :)

Mvh

Rivalen.
Du får gärna utveckla. Jag förstår inte vad du menar?
Jämförelsen haltar naturligtvis, främst för att det är såå mycket fler osäkra faktorer när man köper häst. Annars tror jag att den kan hålla vad gäller känslan att äga något som alla vet är topp i världen jämfört med något som är bra eller mycket bra (Piraten). Rolex värdeökningspotential kanske kan jämföras med intäktspotentialen från aveln på de två topphingstarna jämfört en mycket bra hingst. Ok, Mr Jacob, jag försökte iaf förklara hur jag tänkte. Om det är rätt tänkt är en annan fråga.

Håller med Roffe Persson - behåll 114060 och köp beg Omega när du kan.

Jämförelsen haltar naturligtvis, främst för att det är såå mycket fler osäkra faktorer när man köper häst. Annars tror jag att den kan hålla vad gäller känslan att äga något som alla vet är topp i världen jämfört med något som är bra eller mycket bra (Piraten). Rolex värdeökningspotential kanske kan jämföras med intäktspotentialen från aveln på de två topphingstarna jämfört en mycket bra hingst. Ok, Mr Jacob, jag försökte iaf förklara hur jag tänkte. Om det är rätt tänkt är en annan fråga.

Håller med Roffe Persson - behåll 114060 och köp beg Omega när du kan.

Hästjämförelsen är ändå något nytt och lite av en frisk fläkt i diskussionen, haha.
Klockdiskussioner brukar ju alltid sluta med biljämförelser.

Både omega och Rolex har många fina modeller och samtidigt många som inte faller mig i smaken. Äger klockor från båda varumärkena så frågan är varför man måste ställa dem mot varandra?

Hästjämförelsen är ändå något nytt och lite av en frisk fläkt i diskussionen, haha.
Klockdiskussioner brukar ju alltid sluta med biljämförelser.

Både OnTrackPiraten (nu aktiv framgångsrik häst) och jag Rivalen (från Rival Damkjaer - framgångsrik icke längre aktiv häst) har ju våra nicks i hästhagen. Det är väl därför det känns som en naturlig tankevurpa.

När jag kom in i klock träsket va Rolex ett stor nej för mig då jag tycker att märket förstörs av alla som egentligen inte har någon kunskap om klockor hypar up Rolex så mycket, vilket gör att jag tyckte den vart lite för mycket!
Men nu när jag kan mycket mer än jag kunde då (även fast jag fortfarande kan rätt lite) har jag börjat få upp ögonen för Rolex och det växer bara mer och mer i mina ögon för varje dag!
Men kan inte sätta fingret på varför, är det urverket, den överlägsna designen eller historian?
Med det sagt skulle jag nog ändå aldrig köpa en Rolex inte för priset då jag inte skulle ha några problem att lägga samma belop på en annat märke utan för att så länge det har sån här hype bland "vanliga" mäniskor känner jag inte att jag vill ha en Rolex!

Tillbaka
Topp