• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alligator band, ska det vara så här svårt?

Dbrasco

Silver
2-Faktor
Håller på att bli vansinnig..
Jag har under 2 veckors tid fiskat nätet för att hitta det perfekta alligator bandet till en 38,5 mm Aqua terra med blå tavla. De vanliga större tillverkarna så som Hirsch, Rios 1931, Hadley Roma mm.
Men nu är det inte roligt längre utan jag känner mig mest slut :)
Jag behöver hjälp.
Kravställningen är: äkta vara, djup mönstring, ett riktigt sjysst band helt enkelt!
Har kollat både rios president, Hirsch earl och Hirsch London. Några tankar om dessa band?
Just nu sitter jag och slipar på en egen konfiguration på camille fournet. Någon med erfarenhet av dessa i jämförelse med de ovan nämnda tillverkarna?

Sist men inte minst.
Tror ni att ett svart band med mörkblå kontrastsöm funkar till skyfall eller ska jag köra matchande söm i svart? Eller något annat? Eller kanske mörkblått band?

Vilken profil på band? Round, squared, dubbel ridged?

Matt eller blankt?

Som ni märker har jag tappat fotfästet och behöver handfast guidning.

/Jens

Lite roligt med bilder oxå som referens på dina tankar angående utförande. Låter som lite spännande idéer iaf :)

IMG_0706.JPG

Varför inte beställa ett bespoke? Kolla på Peter Watchacc på FB eller googla. Jag kan eventuellt ha en mailadress till honom om du behöver.
Jag beställer de flesta av mina band från honom. Bifogar exempelbild på min senaste beställning efter särskilt angiven spec.
IMG_5633.JPG
IMG_5634.JPG
IMG_5632.JPG

Omegas känns inte som Bang for the bucks men jag kanske har fel.
Hoppas, vill tro, att de andra tillverkarnas "premium" håller jämna steg.

Får man vara så tråkig att föreslå Camille Fournet?

Edit: såg att du redan gick i dessa tankar. Kan varmt rekommendera dem.

Har alligator från Rios. Spitfire tror jag modellen heter. Är väldigt nöjd. Dom har massor med valmöjligheter på dimensioner, färger, tjocklek, blank/matt, bredd, längd m.m Just Spitfire är rund i stoppning, med tjocklek 4,5mm-3mm, matt, samt en längd som gör att viklåset blir centrerat under min handled. Kör du viklås är det noga att du mäter så att viklåset blir centrerat. Min handled (17,5cm) kräver att den korta sidan är 74mm lång. Om du har vanligt spänne är det inte lika noga med längd på respektive band.

http://www.urtid.com/armband/rios-1931/rios-exklusiv kan du kika och jämföra lite.

Här kommer en halvdassig bild på mitt band:
IMG_1362.PNG

Svart band är ju snyggt i sig, men har du tänkt tanken att skaffa ett relativt mörkt brunt? Har sett kombinationen just blå mot brunt och det är inte dumt alls.
Svart och mörkt blått är väl egentligen inte bästa kompisar. Åtminstone är det vad jag brukar få höra när jag kombinerar detta i klädesväg...

Omegas remmar tillverkas av Camille Fournet, så vill man ha samma kvalitet men till aningen lägre pris så är det bästa Camille Fournet har att erbjuda ett fint val. Själv kör jag genuine lizard till det mesta, fungerar rätt bra.

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_0899.jpg
Hur är hållbarheten på dessa? Blanka ser det ut som..

Svart band är ju snyggt i sig, men har du tänkt tanken att skaffa ett relativt mörkt brunt? Har sett kombinationen just blå mot brunt och det är inte dumt alls.
Svart och mörkt blått är väl egentligen inte bästa kompisar. Åtminstone är det vad jag brukar få höra när jag kombinerar detta i klädesväg...
Ja om jag har tänkt på det.. samtidigt kör man sina svarta skor och bälten och kavajer till 95 % på jobbet så svart lär det nog, kanske tyvärr, bli.

Jag tror jag går på camille fournet. Deras standard size stämmer också spor on med viklås för min handled. De är 75mm och rios, som jag har nu, är 80mm och de är aningen för långt för en oprimal placering av låset.

Tack för all input under kvällen! Ni är toppen!

Varför inte beställa ett bespoke? Kolla på Peter Watchacc på FB eller googla. Jag kan eventuellt ha en mailadress till honom om du behöver.
Jag beställer de flesta av mina band från honom. Bifogar exempelbild på min senaste beställning efter särskilt angiven spec.
IMG_5633.JPG
IMG_5634.JPG
IMG_5632.JPG

Jag kan också rekomendera Peter. Har beställt flera armband av honom. Har han inte måttet i lager så kan han tillverka just som du vill ha det:
http://forums.watchnet.com/index.php?t=tree&goto=820134&rid=0

Skulle du säga att kvalitén är likvärdig eller rent av bättre än camille fournet?

Jag tror inte jag haft något Camille däremot ABP Paris och jag tycker nog kvaliten är i nivå med deras band.
Det är kanske inte helt 101% perfekta som ett original band utan det kan synas att det är ett handsytt armband men det är ju det som är charmen med ett bespoke band :)

Omegas känns inte som Bang for the bucks men jag kanske har fel.
Hoppas, vill tro, att de andra tillverkarnas "premium" håller jämna steg.
Okej, då förstår jag inte riktigt problemet? Rios, Hirsch, Camille alla håller väldigt hög kvalitè. Vilket också avspeglar sig i priset. De har också typ alla färger att välja bland så det är ju bara klicka hem ett..

Jo jag medger ju själv att det gått överstyr:)
Men vad tror panelen om färg.
Svart eller mörkblått till en AT skyfall?

Håller på att bli vansinnig..
Jag har under 2 veckors tid fiskat nätet för att hitta det perfekta alligator bandet till en 38,5 mm Aqua terra med blå tavla. De vanliga större tillverkarna så som Hirsch, Rios 1931, Hadley Roma mm.
Men nu är det inte roligt längre utan jag känner mig mest slut :)
Jag behöver hjälp.
Kravställningen är: äkta vara, djup mönstring, ett riktigt sjysst band helt enkelt!
Har kollat både rios president, Hirsch earl och Hirsch London. Några tankar om dessa band?
Just nu sitter jag och slipar på en egen konfiguration på camille fournet. Någon med erfarenhet av dessa i jämförelse med de ovan nämnda tillverkarna?

Sist men inte minst.
Tror ni att ett svart band med mörkblå kontrastsöm funkar till skyfall eller ska jag köra matchande söm i svart? Eller något annat? Eller kanske mörkblått band?

Vilken profil på band? Round, squared, dubbel ridged?

Matt eller blankt?

Som ni märker har jag tappat fotfästet och behöver handfast guidning.

/Jens
Prova Hirsch genius i svart.

Tillbaka
Topp